Bezklíčové startování: pohodlí, které může zabíjet

  12:48aktualizováno  12:48
V USA sčítají počet lidí, které zabil oxid uhelnatý poté, co zapomněli v garáži zhasnout motor u auta s bezklíčovým startováním. Problém mají zejména starší řidiči. Úřady registrují od roku 2016 nejméně 28 mrtvých.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: ADAC

Na první pohled se jedná o jednu z nejpříjemnějších inovací, které se objevily v automobilovém průmyslu za posledních 20 let. Bezklíčový vstup a startování vymysleli v roce 1995 u Siemensu, v roce 1998 se poprvé objevil v třídě S od Mercedesu a dnes ho (přinejmenším v podobě bezklíčového startování pomocí tlačítka) najdeme i v těch nejmenších autech včetně Škody Fabia. Celé to funguje velice snadno, čidla registrují klíč ve vaší kapse a pak už stačí jen zatáhnout za kliku ke vstupu nebo zmáčknout tlačítko k nastartování.

Bezklíčové odemykání aut nahrává zlodějům. Potíže budou s pojišťovnou

Podobné pohodlí s sebou však nese rizika. ADAC už před dvěma lety upozornil, že se auta s bezklíčovým odemykáním a startováním (také Keyless Go, KESSY atd.) dají snadno ukrást. Stačí, aby zloději operovali ve dvou. Jeden z nich má u sebe zesilovač rádiového signálu, druhý čeká u auta, aby zatáhl za kliku, nastartoval a odjel. Velice snadno se tímto způsobem podařilo ukrást auta všech možných značek, od Audi až po Ford nebo Nissan.

Nová data z USA ukazují, že odolnost proti krádeži není jediným problémem, který je s touto komfortní výbavou spojen. Podle New York Times zemřelo od roku 2006 za velkou louží 28 lidí, protože nechali v garáži auto s nastartovaným motorem. Příčina? Po vystoupení z vozidla vybaveného systémem bezklíčového startování s klíčem v kapse si mysleli, že je motor zhasnutý. Nebyl a v noci se tito lidé otrávili oxidem uhelnatým. Dalších 45 se přiotrávilo a někteří mají trvalé následky.

Případy často spojuje vyšší věk řidičů, kteří nejsou na novou technologii zvyklí. Když řídit začínali, byla naprosto neznámá, dnes je podle New York Times standardem u poloviny ze 17 milionů aut, která se v USA ročně prodají. Na vině jsou rovněž tiché moderní pohonné jednotky. Sarší šoféři snadno zapomenou, že motor zapomněli stiskem tlačítka vypnout a od auta s klíčem v kapse odejdou. Jeden z dokumentovaných případů úmrtí ukazuje, že se přes noc v domě zvedne koncentrace oxidu uhelnatého (CO) až na třicetinásobek toho, co člověk vydrží.

Problémová Toyota

Ve Spojených státech už od roku 2011 existuje návrh na povinné vybavení nových automobilů speciálními zvukovými signály, které by na běžící motor odcházejícího řidiče upozornily. Úřad NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) dokonce připravil federální zákon, který by funkci zavedl do povinné výbavy. Nakonec vše vyšumělo. Výsledkem je to, že zatímco někteří výrobci se snaží takovou funkci zavést z vlastní iniciativy, jiní ji zcela ignorují.

New York Times poukazuje na problém zejména v případě Toyoty. Její vozy figurují asi v polovině zdokumentovaných úmrtí. V jejím případě zazní několik varovných pípnutí (řidiči je evidentně mohou snadno ignorovat nebo nezaznamenat), ale motor sám nezhasne. U Fordu k tomu dojde po 30 minutách. Americká automobilka zavedením tohoto systému reagovala na žalobu z roku 2013. 

Problémem však zůstávají starší vozidla, která tuto ochranu nemají. Náklady na její doinstalování přitom nejsou nikterak závratné. V případě General Motors bylo automatické vypnutí pohonné jednotky doinstalováno v rámci svolávací akce v roce 2015 a stálo pouhých pět dolarů na jeden vůz.

Další mínus bezklíčového odemykání aut nahrává zlodějům: (03/2013)

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

VIDEO: Řidiči kradou bezpečné odstupy, lepení na nárazník se bude trestat

Tyto kamiony rozhodně nedodržují pravidlo dvou sekund. Mají mezi sebou pár...

Nedodržení bezpečného rozestupu bývá jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Základní pravidlo zní nechat si od...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Najdete na iDNES.cz