Čtvrtek 27. ledna 2022, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 27. ledna 2022 Ingrid

Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

  17:09
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí v roce 2020.

Koncern Volkswagen, kterého je Škoda součástí, oznamuje na autosalonu ve Frankfurtu ofenzivu na poli elektromobility. Prezentace české značky se nese v podobném duchu. Hlavním lákadlem expozice je studie elektromobilu Vision E, která v roce 2020 zamíří do výroby. Jde o velký crossover přibližně o velikosti Škody Karoq. Předseda představenstva značky Bernhard Maier naznačil, že jeho cena by se mohla pohybovat lehce nad úrovní modelu Superb s dieselovým motorem.

Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO

„Jedním ze čtyř pilířů naší Strategie 2025 je elektrifikace. Již pro modelový rok 2019 uvedeme na trh model Superb s plug-in hybridním pohonem. V roce 2020 bude poté následovat náš první čistě elektrický model,“ upřesňuje předseda představenstva Bernhard Maier. Do roku 2025 bude mít značka v evropské nabídce pět elektrifikovaných modelů. Kromě crossoveru Vision E zatím ovšem podle Maiera není rozhodnuto, které vozy to typově budou. Elektrifikované modely budou podle něj schopny vyrábět všechny továrny značky. Elektrifikací se totiž myslí nejen auta výhradně na baterie, která automobilka postaví na specializované modulární architektuře pro elektromobily, ale také konvenční modely doplněné o některou formu hybridního pohonu. Škoda se každopádně bude držet plánu, který na autosalonu ve Frankfurtu představil šéf celého koncernu Volkswagen Matthias Müller, že do roku 2030 budou všechny modely všech značek německé skupiny mít elektrifikovanou variantu. V roce 2025 by měl mít elektrický pohon jeden ze čtyř vyrobených vozů v automobilkách skupiny VW, což představuje tři miliony elektromobilů ročně. O pět let později má být elektrický vůz v každé ze zhruba 300 modelových řad všech koncernových značek po celém světě.

Bernhard Maier uvedl, že Škoda momentálně přepracovává svůj plán elektromobility: „Sledujeme aktuální vývoj situace v Česku i ve světě a podle toho upravujeme strategii. Už dnes se mě lidé ptají, proč uvedeme první auto s elektrickým pohonem až v roce 2019, nechceme ovšem nic uspěchat. Nemusíme být za každou cenu první. Chceme nabídnout auto za solidní cenu. Očekáváme také, že se do té doby ještě vyvine technologie, která prodlouží dojezd elektromobilů, urychlí se nabíjení a především se rozroste síť nabíjecích stanic.“

Maier uznává, že budoucnost je nejistá. Plány na elektrifikaci nabídky spřádá většina automobilových výrobců, reálně se ovšem prodeje rozbíhají jen velmi lopotně. „Všichni věštíme ze stejné křišťálové koule,“ říká šéf Škody. Experti růst poptávky předpovídají a Maier ještě přidává velmi důležité hledisko emisních limitů a dalších omezení, která se na auta se spalovacím motorem chystají. „Elektrifikaci se vyhnout nemůžeme a vše navíc urychlují aktuální diskuze kolem dieselů,“ naráží Maier na atmosféru v Německu, kde jsou všechny automobilky v současnosti za naftové motory pranýřované. „Benzinové i naftové motory v autech ještě dlouho budou,“ dodává Maier, ale připomíná že moderní dieselové motory vyžadují pro splnění emisních požadavků velmi drahé technologie, které například v malých autech formátu Fabie zákazníci nebudou ochotni zaplatit. Ve Fabii diesel tedy skončí s příchodem modernizované verze v příštím roce, v Rapidu o něco později.

Škoda jako mainstreamová racionální značka musí také intenzivně pracovat na konvenčních druzích pohonu. Aktuálně je podle Maiera velkým tématem zemní plyn (CNG), všechny další modely automobilky mají mít toto provedení. Po Octavii dostane verzi na CNG v nové generaci také nástupce modelu Rapid, který má dorazit v roce 2019. Na CNG bude jezdit také nová generace Fabie. U ní plynová verze vlastně nahradí naftový motor, který má být v brzké době vyřazen z nabídky.

Škoda se v současnosti pro celý koncern VW zabývá možností vytvoření platformy pro cenově dostupný model, který by se uplatnil na trzích rozvíjejících se zemí, jako je Indie. I po ukončení jednání o spolupráci na vývoji s indickou Tata Motors projekt dál běží a do poloviny příštího roku by mělo být rozhodnuto o jeho pokračování na základě ekonomické analýzy.

Maier ve Frankfurtu ještě prozradil, že stále není rozhodnuto o vstupu do severní Ameriky, automobilka ovšem stále plánuje do roku 2020 navýšit počet trhů, na kterých je přítomna, ze stávajících 102 na 120. Ve hře jsou kromě Singapuru také Korea (podle Maiera se nyní vstup přibrzdil kvůli homologaci) a země jihovýchodní Asie (ASEAN). Stále ještě není rozhodnuto o uvedení karosářské verze kupé modelu Kodiaq na evropské trhy, důvodem jsou chybějící výrobní kapacity. „I když rozšíříme výrobu v Kvasinách na rozsah, který je plánovaný, stále to nebude stačit poptávce,“ řekl Maier. V Kvasinách na Rychnovsku automobilka vyrábí Superb a SUV modely Kodiaq a ve Frankfurtu nově uvedený Karoq, po kterých je velká poptávka a podle vývoje tohoto segmentu trhu ještě dále poroste. Škoda tedy aktuálně rozšiřuje výrobu Karoqa také do Mladé Boleslavi a Maier prozradil, že po dobré zkušenosti s výrobou modelu Yeti v Nižném Novgorodu značka plánuje v roce 2018 do Ruska alokovat také výrobu Kodiaqu pro ruský trh. Nižný Novgorod by podle šéfa značky také vykrýval špičky ve výrobě i pro Evropu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Evropské značky mají nahnáno. Elektromobilita mění pravidla, Čína útočí

Pověstnou třešničkou na čínském dortu je vybudování továrny čínsko-amerického...

VIDEO Pubertální období čínských automobilek charakterizované odérem lepidel a „papírových“ karoserií je...

Elektromobily škodí globálně víc než tradiční auta, varuje profesor Macek

Jan Macek

Sázka na jednu kartu. Tu zelenou. Doprava v Evropské unii má být výhradně na elektřinu. A tak jsou...

Drtivá většina Čechů odmítá elektromobil, přestože v něm nikdy neseděla

ilustrační snímek

Víc než třetina Čechů (35 %), kteří si plánují koupit nové auto, sáhne po benzinovém, 15 % po...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

U D1 vyrostla designová Pumpa, dobije elektromobily a odcloní hluk

Na dálnici D1 vyrostla designová stavba Pumpa. (1. prosince 2021)

Na dálnici D1 u Průhonic vyrostla stavebně unikátní čerpací stanice. Designový objekt s lakonickým...

KOMENTÁŘ: Rozmach elektroaut se může zbrzdit, ekologové viní zlé automobilky

Virtuální vůz Autovia EV-21 je sestavený z klíčových prvků těch nejlepších...

Prodeje elektromobilů v Evropě raketově rostou, například ve třetím čtvrtletí letošního roku...

  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

Nebojácný Grand Cherokee z druhé ruky. Víme, jak chlapácký jeep vybrat

Premium Luxus, co se nezalekne ani terénu. „Grand“ je vrcholem nabídky Jeepu. Nová generace se rozkoukává na trhu, pojďme si...

Jen za hotové, nebo i na leasing? O dotacích na elektroauta se ještě jedná

Podpora elektromobility formou státní dotace se chystá i v Česku. Vláda plánuje uvolnit skoro miliardu. Zatím však není...

VIDEO: Specialista na otočky ovládá auto na milimetry

Kdyby couvl jen o centimetr, mohly by to být jeho poslední sekundy života. Hongkongský youtubový kanál DrivingSkill...

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště
V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště

Navzdory nepříznivé situaci dnešní doby, otevřelo obchodní centrum Galerie Butovice několik dalších obchodů a rozšířilo svou pestrou nabídku o...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...

Angelica: Mám ráda svoje prsa, i když ve 12 letech nebylo lehké se s nimi sžít

Burleska je vlastně teatrální striptýz, svlékání z krásných korzetových kostýmů. „Používáme spoustu peří, kostýmy jsou...