Na digitální konferenci věnované budoucnosti automobilového průmyslu, kterou pořádá list Financial Times, to řekl šéf podniku Adrian Hallmark.
Británii a Evropské unii zbývají dny pro uzavření dohody o příštích vztazích, pokud mají takový dokument do konce roku schválit na obou stranách parlamenty. Pokud se to nestihne, zkomplikují od ledna obchodování přes Lamanšský průliv cla a kvóty. Hrozí také zdržení zboží na hranicích, a tak si výrobci aut zabezpečují dodatečné zásobovací trasy.
Automobilka Bentley, která vyrábí drahá sportovní auta, pořizuje 90 procent součástek na evropské pevnině. V Evropě prodá necelou čtvrtinu svých vozů, konstatoval Hallmark. „Plánováním jsme strávili dva roky. Na leteckou přepravu karosérií do Manchesteru jsme si rezervovali pět antonovů,“ rozvedl. Dodal, že společnost Bentley též zvýšila zásoby dílů. Let Antonovem patří k nejdražším druhům přeprav vůbec (čtěte zde).
„Dříve jsme si v režimu ‚just in time‘ vystačili se zásobou na dva dny. Nyní máme zásobu na 14 dnů, respektive 14 pracovních dnů, takže fakticky na tři týdny,“ upřesnil šéf Bentley. V dodavatelském řetězci v automobilovém průmyslu se většinou nevyrábí na sklad, ale v režimu „just in time“, tedy plynule v určeném čase podle požadavků zákazníka.
Automobilka si nicméně zamluvila další sklady a naplánovala nové logistické trasy pro případ, že by obvyklé dodávky brzdil nápor na hranicích.
Jestliže Británie s Bruselem dohodu o volném obchodu nedojedná, Bentley by desetiprocentní clo zvládlo pomocí zvýšení cen a snížení nákladů. Clo by nemělo tak negativní dopad jako přerušení dodávek, tvrdí Hallmark.
Bentley očekává, že tento rok přesáhne, zejména díky oživení poptávky v Číně, hranici 10 000 prodaných vozů. Prodeje v Číně jsou o 35 procent vyšší, než byly před koronavirovou krizí. Prodeje v Evropě a Spojených státech stouply o 15 procent, uvedl šéf britské automobilky.
Allante Air BridgeHistorie autoprůmyslu zná extrémní případ, ve kterém byla letecká přeprava součástí výrobní linky. Cadillac na přelomu osmdesátých a devadesátých let nabízel luxusní kabriolet Allante. Jeho karoserii vyráběli v San Giorgio Canavese v italské karosárně Pininfarina, která také vytvořila její design. Hotové karoserie uchytili po dvou do speciálních kontejnerů a letecky je přepravili z Itálie do Detroitu, kde osazena motorem, převodovkou a nápravami. Speciálně upravený Boeing 747 pobral 56 karoserií. Na téměř sedm a půl tisíce kilometrů dlouhý let se vydaly téměř 400x. V letech 1987 až 1993 vyrobila luxusní značka koncernu GM na 21 tisíc allante. Tento extrémně drahý a neefektivní způsob výroby pojmenovali "Allanté Air Bridge" a stavěli na něm také částečně image tohoto pohledného superdrahého dvoumístného roadsteru. Byla to vlastně nejdelší montážní linka na světě. |