Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

aktualizováno 
V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes módní a protežovaný elektropohon z krátkodobého, ale ani dlouhodobého hlediska nahradit spalovací motory. „Za stávajících podmínek je elektroauto pro masový trh absolutně nevhodné,“ říká.

(ilustrační snímek) | foto: Opel

„Rok 2017 lze v automobilovém průmyslu celosvětově považovat za mimořádně úspěšný. Odbyt rostl, zisky značně stoupaly. Jelikož celkové hospodářské podmínky jsou nadále velmi dobré, lze očekávat, že vzrůstající trend bude pokračovat i v roce 2018,“ vyjádřil se v rozhovoru pro německý server ntv.de Helmut Becker, renomovaný odborník na problematiku automobilového průmyslu a autor pravidelné rubriky o automobilovém trhu na webu teleboerse.de.

Prostředí pro prodej automobilů zůstává celosvětově příznivé: očekává se, že ke konci roku 2018 bude počet nově prodaných vozů činit 87 milionů v porovnání s rokem předchozím, kdy se prodalo 85 milionů aut, což odpovídá nárůstu ve výši zhruba tří procent.

Hlavním hybatelem růstu zůstane podle Beckera Evropa, nikoli však velké trhy, jako jsou Německo či Velká Británie, které už mají vzestup z velké části za sebou. Becker spoléhá spíš na jiho- a východoevropské trhy, které mají obrovský potenciál dohnat západní země. V Rusku, stejně jako v Brazílii lze očekávat nárůst přes deset procent. 

Fotogalerie

Další růst, ve výši tří až čtyř procent, lze očekávat i v Číně, kde by měl prodej nových vozů dosáhnout hranice 25 milionů, což je pro srovnání dvojnásobek prodejů v celé západní Evropě. Becker zdůrazňuje, že přestože se Čína v podstatě „upsala“ elektromobilitě, a to především z ekologických důvodů (Peking stanovil pro počet prodaných elektromobilů na rok 2019 kvótu 11 procent), vytlačují elektromobily spalovací motory jen s velkými obtížemi. I tady zkrátka zůstává spalovací motor na prvním místě.

„Naopak americký trh zaznamenal v loňském roce lehký pokles, který bude podle prognóz pokračovat i letos,“ tvrdí Helmut Becker, který stejný vývoj očekává i ve Velké Británii, kde je celé hospodářství výrazně ovlivněno brexitem.

Budoucnost podle šéfů automobilek: potíže s nabíjením, prodej on-line

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...

„Tématem číslo 1 zůstanou v letošním roce spalovací motory, především diesely, a elektromobilita. Přičemž je zcela jasné, že debata kolem dieselu je čistě záležitostí Německa. Číňané se o toto téma vůbec nezajímají a v Japonsku je diesel dokonce na vzestupu,“ zdůrazňuje v rozhovoru Becker s tím, že totéž lze říci i o jižní Evropě, a dodává: „Očekávám, že se negativní nastavení vůči dieselovým motorům změní. Důvodem bude i to, že se v současnosti vyvíjejí neuvěřitelně čisté dieselové motory, které jsou ovšem bohužel zatím v menšině a nemohou výrazně ovlivnit produkci výfukových plynů v centrech měst. Zastávám názor, že elektropohon z krátkodobého, ale ani dlouhodobého hlediska nemůže plošně nahradit spalovací motory – což se nezmění do doby, než bude možné elektromobil natankovat stejně rychle jako auto na naftu, než ujede stejnou vzdálenost a bude levnější než diesel. Za stávajících podmínek je e-auto pro masový trh absolutně nevhodné.“

Becker patří k odpůrcům elektromobility – negativně hodnotí především rychlost a pohodlnost nabíjení, jízdní komfort, ujetou vzdálenost a vysoké pořizovací i provozní náklady. 

Tesla 3

Tesla 3

Za příklad neúspěchu považuje Teslu Model 3, která byla myšlena pro masový trh: „Počty prodaných vozů daleko pokulhávají za plánovanými prodeji.“ Tesla podle něj ukázala, že je možné dostat do ulic elektromobily vhodné pro denní užívání, ovšem pouze pro lidi, kteří mají dost peněz a trpělivosti.

Budoucnost mají podle něj pouze hybridy či alternativy, jako je vodík nebo syntetické pohonné látky. Na tomto místě je ovšem třeba zmínit, že podle údajů německého Spolku automobilového průmyslu představí pouze německé automobilky do roku 2020 více než stovku nových modelů elektromobilů, včetně hybridů.

Ani Becker však neodsuzuje elektromobily paušálně. Za automobil roku 2017 bez sebemenších pochyb považuje Streetscooter – elektrickou dodávku německé pošty, za jejímž vývojem překvapivě nestojí žádná z velkých automobilek, ale sama pošta (prohlédněte si ji zde). „Streetscooter je pro mě autem roku, ne ani tak kvůli své kvalitě, jako kvůli konceptu. Po takovém vozu byla hospodářská a především společenská poptávka, na niž automobilový průmysl nebyl schopen reagovat,“ komentuje úspěch streetscooteru Helmut Becker. 

Zda i rok 2018 nabídne podobné překvapení, si netroufá předpovídat. Očekává, že by téma elektromobility mohlo ledasčím překvapit – například vývojem syntetické nafty pomocí vody, oxidu uhličitého a elektřiny: „Proudu z větru a fotovoltaiky, CO2 a vody máme nadbytek. Ovšem momentálně jde pouze o sen ekonomů, o hudbu budoucnosti.“

Jisté je podle něj každopádně to, že dieselové dopravní prostředky zažijí renesanci: „Všichni němečtí výrobci zásadně vylepšili a optimalizovali své dieselové agregáty, což je lukrativní i pro zákazníky.“ Nesmyslné paušální zákazy by podle něj znamenaly smrt: „Kdo má odvahu odstoupit od atomové energie, měl by mít především odvahu vyrábět čistý diesel a ne obětovat úspěšné průmyslové odvětví na ideologickém bitevním poli. Společenské důsledky takového rozhodnutí bych nechtěl zažít. A ostatně je ani nezažiju,“ uzavírá Becker.

Právě Německo se totiž na jednu stranu vydává cestou elektromobility, jenže akumulátory aut do zásuvky bude třeba nabíjet. Náš západní soused ovšem také systematicky pracuje na utlumování výroby elektřiny z jádra, nahradit ho mají alternativní zdroje; jako záloha, když nesvítí slunce ani nefouká vítr, pak budou sloužit uhelné elektrárny.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Německo chystá daň na podporu elektroaut, nafta podraží o 13 korun

Ilustrační snímek

Litr nafty bude brzy stát v Německu 1,80 eur, tedy nějakých 47 korun. Příčinou zdražení má být daň...

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

BMW propustí až šest tisíc lidí z centrály, šetří na elektromobilitu

BMW Concept4

Německá automobilka BMW hodlá do roku 2022 zrušit pět až šest tisíc pracovních míst, převážně ve své mnichovské...

Američtí šetřílci kupují TDI z Dieselgate jako diví. Kvůli nízké spotřebě

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Američtí zákazníci vzali na milost dieselové Volkswageny. Auta, která se podařilo v rámci náprav skandálu Dieselgate...

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Autofotka týdne: Nachytali jsme nový rolls. Už nebude mít podvozek BMW

Maskovaný Rolls-Royce Ghost nové generace

Rolls-Royce nepatří k těm, kdo by chrlil na trh jeden nový model za druhým. Ale její příznivci teď mají žně, novinek je...

Najdete na iDNES.cz