Elektromobily urazí tisíce kilometrů. Díky bateriím z řas nebo hliníku

  16:02aktualizováno  16:02
Na světě se objevují další spásné myšlenky, které mají jednou pro vždy vyřešit současné problémy baterií. Chystá se revoluční baterie z řas, izraelsko-kanadská spolupráce zase vyústila v první praktické testy nových hliníko-vzduchových baterií.

Elektromobil s bateriemi Alcoa-Phinergy má dojezd asi 1 800 kilometrů | foto: Alcoa

Prototyp nových baterií z řas připravuje Adam Freeman, který za tímto účelem založil výzkumnou společnost alGAS. Momentálně hledá pro svůj výzkum financování a vlastně nepožaduje ani tolik peněz. Vše zní až příliš ideálně – samotný prototyp by měl stát asi 1 500 dolarů a částka pouhých 5 000 dolarů by pak měla zajistit rozjetí sériové výroby. Baterie z řas by měla být schopna pojmout zhruba dvousetnásobek energie současných lithiových baterií a nabíjet by se mohla extrémně rychle – prý během 11 sekund.

Snadno by se dal celý projekt odsoudit jako nesmysl. Jenže o něm píší taková média jako třeba server Techcrunch a energetické využití řas není nic utopického. Jen zatím nikdo nedovedl jejich potenciál správně využít. Už dříve vědci zjistili, že řasy mají běžně elektrický náboj a že by je šlo využít. Už v roce 2012 se objevil případ, kdy francouzský biochemik Pierre Calejja vytvořil pouliční lampu, která okolí osvětlovala pomocí energie získané z řas a jejich probíhající fotosyntézy. Pokusy s řasami jako zdrojem elektrické energie pak trvají podstatně déle.

Freeman a jeho alGAS teď zkoumají možnost, jak řasy využít ne pro výrobu samotné elektrické energie, ale jak je využít pro skladování. Jemná síť vláken, kterou řasy jsou, je pro práci s elektrickým nábojem výhodná, dobře uchovává elektrický náboj a umožňuje rychlé vybíjení i nabíjení. K využití řas jako součásti baterií pak má pomoci nový polymer, který propojí jejich vlákna a vytvoří strukturu vhodnou pro práci s elektrickým nábojem. Právě tento polymer Freeman vyvinul a teď se pokouší baterie testovat.

V současné době jsou jeho baterie jenom hromada zavařovacích sklenic plných tekutiny a řas na polici v laboratoři. Ale technologie prý má obrovský potenciál. Do ideálu nastíněného na začátku  má jistě daleko, ale užitečná by mohla být. Jestli však budou elektromobily v blízké budoucnosti jezdit skutečně na elektřinu z organických baterií, to je zatím předčasné říkat. Ale jejich rozvoji by novinka, byť třeba jen desetkrát méně úchvatná, než říkají předpoklady, jistě pomohla.

Hliníko-vzduchové prototypy už jezdí

Druhá novinka neslibuje stonásobné zvýšení kapacity baterií, ani další tak úžasné parametry, na druhou stranu se již dostala do stadia velmi praktických testů. Izraelská společnost Phinergy a kanadská Alcoa společně ukázaly v Montrealu prototyp přestavěného běžného vozu na pohon elektromotory s novými hliníko-vzduchovými bateriemi.

Sada baterií o hmotnosti asi 100 kilogramů by měla podle tvůrců elektromobilu dodat energii až na 3 000 kilometrů cesty – tolik neujede na jedno natankování ani žádný běžný osobní automobil. Pro porovnání, dnes z hlediska dojezdu nejvýkonnější elektromobil Tesla Model S má asi 500 kilogramů baterií a urazí maximálně 480 kilometrů. Prototyp, který firmy předvedly a který je založen na běžném Citroënu C1, má mít dojezd 1 800 kilometrů. Nevýhodou nové hliníko-vzduchové baterie je ovšem její životnost, daná principem, který slouží k získávání energie z baterií.

Baterie jsou totiž v podstatě krabice plné hliníkových plátů. Elektrická energie je z nich získávána reakcí, při které se hliník za přítomnosti kyslíku a vody přeměňuje na oxid hlinitý, neboli materiál známý jako Alumina. Tato klasická oxidace probíhá u hliníku přirozeně, avšak je zastavena, jakmile alumina pokryje celý povrch materiálu. V bateriích od Phinergy je ovšem elektrolyt, který vrstvu neustále rozpouští, a tak může reakce probíhat dál. Uživatel jen musí do baterie čas od času dolít vodu. Jakmile je však chemickou reakcí ´rozpuštěn´ veškerý hliník, je už baterie dále nepoužitelná a je potřeba ji vyměnit.

To by pak musel majitel zajet na výměnu do servisu. Operace by neměla být složitá, ale jde samozřejmě o komplikaci. Autoři projektu tak svou baterii nevnímají jako primární zdroj energie elektromobilů pro každodenní pojížďky. Auta by měla stále mít běžné li-ion či jiné baterie, které lze nabíjet doma a jejichž životnost je podstatně delší. Běžné krátké jízdy by spotřebovávaly energii z obyčejných baterií, teprve delší cesta by do akce zapojila hliníko-vzduchový článek. Autoři projektu tak předpokládají, že jejich vysokokapacitní baterii by bylo nutné měnit zhruba jednou za rok.

Skutečná řešení?

Zatímco auta poháněná bateriemi z řas jsou ještě hudbou budoucnosti, hliníko-vzduchové baterie by se mohly již dočkat většího testu. Firmy Phinergy a Alcoa momentálně vyjednávají s kanadskou vládou o možnosti nasazení menší testovací flotily do provozu. I když je každý z projektů ve zcela jiném stadiu vývoje, zůstává otázkou, jestli se v praxi prosadí. Jednorázové výměnné hliníkové baterie nezní jako nejjednodušší řešení, u těch z řas na druhou stranu netušíme, zda budou opravdu fungovat.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stát chce být vzorem v elektromobilitě. Garáže má však plné „špinavých“ aut

Hyundai IONIQ Electric

Garáže ministerstev a státních podniků stále plní vozy se spalovacími motory. I státní úředníci...

Autofotka týdne: Olympijský speciál Toyoty jezdí na elektřinu

Toyota Accessible People Mover

Toyota je celosvětový partner olympijských a paralympijských her, které se budou konat příští rok v...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Kolik lze za 24 hodin ujet elektromobilem? Česko-norský tým zajel rekord

Tesla Model 3 Long Range AWD u nabíječky Ionity během závodu.

Německá dálnice s neomezeným rychlostním limitem, superrychlá nabíjecí stanice Ionity, elektromobil...

Nejambicióznější čínská automobilka zakládá novou značku elektromobilů

Geometry A

Čínská automobilka Geely, majitel švédské Volvo Car a největší akcionář německého Daimleru,...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

Za deset let by mohlo v Česku jezdit až devadesát tisíc aut na vodík

Toyota Mirai

V České republice by v roce 2030 mohlo jezdit šedesát až devadesát tisíc aut na vodíkové články. V současnosti tu kvůli...

KOMENTÁŘ: Ekoalarmisté plánují konec aut a zásobování Prahy rikšami

Nákladní doprava „poslední míle“ v podání Fordu

Ekologická úzkost se u některých lidí dostala do stratosférických výšin. Už nevědí, jestli ještě mohou dýchat. Nad...

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Najdete na iDNES.cz