Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Baterie rychle nezlevní, chybí průlom, tvrdí expert na elektromobily

Americký profesor Jeremy Michalek z Carnegie Mellon University v USA, který se dlouhodobě věnuje elektromobilitě, tvrdí, že se v nejbližších deseti letech nedá očekávat nijak dramatický pokles cen elektromobilů. Pro jejich cenu jsou totiž zásadní baterie a právě jejich cena bez zásadní inovace neklesne. A takový průlom podle něj není na obzoru.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Na elektromobiloch je najzaujímavejšie paradoxne to, o čom sa vôbec nehovorí. Ich vývojový potenciál do budúcnosti.

Akú perspektívu na zlepšenie majú spaľovacie motory? Účinnosť tých najlepších sa pohybuje okolo 40 %. Dajme tomu, že by sa podarilo zvýšiť účinnosť na 50 %. Ale bolo by to za cenu veľmi výrazného nárastu výrobnej ceny. Špičková technológia by bola zase o niečo citlivejšia na kvalitu paliva, čo by sa prejavilo na nákladoch na údržbu áut. Viď dnešné dízle. Väčšina z nich má u nás po čase problémy so vstrekovačmi - kvôli nafte vyrábanej z ruskej ropy. A aký potenciál má ropa? 50 rokov? 100 rokov? Za súčasného stavu. Lenže nielen Západ sa chce voziť a chce žiť komfortným životom. Ak by väčšina ľudí na Zemi žila tak ako ľudia na Západe a hlavným zdrojom energie by boli fosílne palivá, ako dlho by vydržali? A hlavne, kam by sa vyšplhala ich cena pri tak obrovskom dopyte (poptávke)?

Aký potenciál majú elektromobily? Zatiaľ ho len tušíme. Ale môžeme smelo povedať, že asi taký, aký mali mobilné telefóny pred 30 rokmi. Ani vtedy sa ľuďom ani len nesnívalo, že všetko sa raz s malou plackou za pár tisíc korún bude dať robiť. Okrem telefonovania.

0 1
možnosti

No rozepsal jste se. 20 let jsem dělal pro petrochemii a můžete mně vysvětlit jak ničí motory nafta vyrobená z ruské ropy?

Ropa je produkt, ze země a pokud na ni nesáhne Rus “čištěním potrubí”, tak ji nezmrví.

Ano každá ropa je jiná ale tomu jsou rafinerie přizpůsobené a dnes to rozhodně není problém a i tu moravskou zpracují (je ji málo na nastavení zařízení).

Ostatní je také populistický blábol, elektroauta jsou zde od počátku věku spalovacích aut. A jejich ztráty jsou při výrobě a distribuci. To neznamená, že nakonec boj na silnici nevyhrají, “jen” to chce průlom v bateriích. Zatím jich jezdí málo a už některé prvky docházejí ...

0 0
možnosti

Pán "expert" vie elektromobiloch trt makový. Už teraz sa napr. v niektorých typoch batérií kobalt vôbec nepoužíva.

Zaujímavý je aj jeho postreh, že polovica áut v USA nemá vlastné parkovacie miesto, kde by mohla byť nabíjačka. Ja to vidím inak: polovica áut má vlastné parkovacie miesto, kde by mohla byť nabíjačka. :-) A to je obrovský potenciál. Tí ostatní si budú môcť nabíjať svoje autá na parkoviskách pred supermarketmi alebo na rýchlonabíjačkách.

A že sa nárast počtu elektromobilov spomalí? Naopak, bude sa ich predávať stále viac a viac. Spaľováky budú o pár rokov asi také moderné ako boli tlačítkové telefóny po tom, čo sa začal vyrábať iPhone.

0 0
možnosti

Ano pokud vyřeší ty baterie a masové nabíjení.

Jinak zplundrujeme zeměkouli těžbou a nabíjet bude povoleno ob den.

1 0
možnosti

Michálek to je asi takový případ, jako v sedmdesátých letech ti strašáci, kteří tvrdili, že se ropa za padesát let vyčerpá. Tak to tu máme a vypadá to, že ropy je pořád dost a za pár let jí už nikdo ani potřebovat v takovém množství nebude.

0 0
možnosti

Vy nevíte ani za nehet toho, co ví ten člověk, ale přesto ho tu kritizujete a ostouzíte. Krásná ukázka platnosti usloví "pro hlupáka každý hlupákem". Tehdejší předpovědi ohledně ropy se nenaplnily proto, že jejich autoři neodhadli technologický prokrok v oblasti průzkumu, počítačového zpracování výsledků a i těžby samotné. Jenže v případě baterek jdeme proti zákonům fyziky a elektrochemie, což dramaticky mění situaci. Můžete si klidně s podporou zelených věrozvěstů odhlasovat, že třeba pod nuselským mostem nefunguje gravitace. Ale pokud to zkusíte demonstrovat, tak navzdory tomu usnesení z vás bude dole placka.

2 0
možnosti

Je pravda, že cena baterií už zřejmě nespadne o 90% jako tomu bylo za posledních 10 let, ale o 50% ještě spadnout můžou. Především na úrovni battery packu.

CATL už nabízí ceny od 60 dolarů za cell a 80 dolarů za pack za každou kWh. Lithia je v bateriích minimum a je to poměrně rozšířený prvek. Ne všechny baterie obsadují Kobalt a i ty typy, které ho osahují, tak jeho množství postupně snižují s cílem jej postupně vyřadit úplně nebo ponechat stopová množství.

Fakticky se dělí baterie založené na niklu, který je hojně dostupný a to i finančně, nebo baterie založené na železe a fosforu. Fosfor je levný a železo je doslova za pakatel.

2 0
možnosti

Tak to pochybuji. Pokud pominu výrobní náklady a náklady na výstavbu potřebných továren, automobilky se budou chtít všemi způsoby hojit za všechny ztráty, které jim způsobí přikázaný odchod od spalovacích motorů ze strany EU. Rozhodně nelze čekat nějaké výrazné snižování cen, a když už, pak to bude jak za data u našich mobilních operátorů, tedy velmi, velmi pomalu.

0 0
možnosti

Snad firmy přestanou cpat peníze do baterií a zaměří se na palivový článek.

2 3
možnosti

Myslíte na vodík? Baterie má před sebou méně problémů než vodík (vlastně jen cena a kapacita). Kromě toho - k palivovému článku stále potřebujete i tu baterii.

3 2
možnosti

Moudrý to člověk.

2 3
možnosti

blbý je to v tom, že elektrická auta nezlevní a proto na něj nejspíš nebudeš milion mít a tak nebudeš jezdit, takže sice moudrý je, ale nám je to prd platný

1 0
možnosti

Objektivní zhodnocení vývoje baterií, když přidám cenu elektroauta, možnosti dobíjení a v neposlední řadě drancování přírody a následná likvidace elektroaut tak už to nevypadá tak ekologicky čistě navzdory zeleným fanatikům

6 3
možnosti

O ekologii tady nejde. Jde o to, zvětšit klacek na státy produkující ropu.

2 0
možnosti

Po korona krizi nezlevní už nikdy nic. Jediné co musíme řešit, aby jsem měli líp pracenou práci a víc peněz, aby se to zdražení dalo bez potíží pokrýt.

1 1
možnosti

Moje zevrubná prognóza z roku 2016 se pomalu naplňuje - dochází k rapidnímu zdražování elektriky. Pro domácnosti během 4 let vzrostly ceny v Německu až o 100 %.

Je to hrubá vize, ale za těch 5 let se podstata nezměnila. K tomu jen dodám, že v té době nebylo známo, že Německo chce v roce 2022 zavřít všechny jaderné elektrárny, což na absurditě celého problému jen přidává. - baterie nezlevní, nejsou nerostné zdroje, monopol na zpracovaní drží Čína

- neexistuje žádný převratný objev, který by efektivně nahradil baterie, to znamená, že v nejbližších 10 letech se nic převratného nestane- možnost nabití (sídliště??? - vylezte si na panelák, třeba na Černým Mostě a podívejte se dolů na ty tisíce aut. Pak mi řekněte, jak budou všichni přes noc nabíjet, aby ráno mohli do práce a do školy.)

- dojde k velkému zdražení elektřiny, stát ztratí miliardy na spotřebních daních z paliv

- dojde k omezení vlastnictví automobilu, protože prostě nemůžou všichni přes noc nabíjet - na sídlištích nabíjecí totemy? Utopie. A jak ti lidé budou tedy jezdit? Nebudou-sdílení?

- lidé přijdou o práci (už nyní existuje několik odborných studií, které prokazují masivní nezaměstnanost v souvislosti s výrobou elektromobilů)

5 4
možnosti

To Německo ale nezdražuje elektřinu kvůli elektromobilům, ale kvůli své energetické politice. Zavírání jaderných a uhelných elektráren, výstavba OZE skoro za každou cenu, do toho plyn, aby vůbec něco měli.

3 0
možnosti
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...