Sobota 1. října 2022, svátek má Igor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 1. října 2022 Igor

Baterie rychle nezlevní, chybí průlom, tvrdí expert na elektromobily

Americký profesor Jeremy Michalek z Carnegie Mellon University v USA, který se dlouhodobě věnuje elektromobilitě, tvrdí, že se v nejbližších deseti letech nedá očekávat nijak dramatický pokles cen elektromobilů. Pro jejich cenu jsou totiž zásadní baterie a právě jejich cena bez zásadní inovace neklesne. A takový průlom podle něj není na obzoru.

Vysokonapěťová baterie Škody Enyaq iV obsahuje v každém modulu 24 článků. Počet modulů se u jednotlivých variant liší a společně s tím i dojezd vozu. Největší baterie (na obr.) je složená z 12 modulů. | foto: VW Group

V článku zveřejněném na serveru MarketWatch Michalek tvrdí, že ceny baterií za posledních 15 let dramaticky klesly a prodej elektromobilů exponenciálně roste. Jeho práce ředitele skupiny pro elektrifikaci vozidel na Carnegie Mellon University v Pittsburghu ale naznačuje, že je třeba být opatrný při extrapolaci minulých trendů v oblasti elektrických vozidel do budoucnosti. Budoucí výzvy totiž vypadají zásadně jinak.

„V posledních letech byly nejméně čtyři velké faktory, které vedly ke snížení cen baterií: Zaprvé, úspory z rozsahu výroby, tedy masovější produkce, vedly k počátečnímu snížení nákladů na baterie, ale nyní jsou již téměř vyčerpány a neměli bychom očekávat, že velké továrny nebo rostoucí poptávka samy o sobě výrazně zlevní baterie pro elektromobily,“ tvrdí. „Za druhé, snížení nákladů bylo také způsobeno zdokonalením výrobního procesu, ale ani sebelepší optimalizace výroby nemůže stlačit ceny baterií pod úroveň materiálových nákladů. Za třetí, ceny mohou dočasně klesnout pod náklady, když firmy využívají dotace, dočasně prodávají ztrátově, aby se prosadily na trhu. Ceny však nemohou zůstat pod náklady dlouho. A konečně, inovace v minulosti snížily náklady a inovace jsou naší hlavní zbývající pákou pro snížení nákladů v budoucnosti.“

A právě v inovacích se zatím nic dramaticky zásadního neděje. Sice se stále vylepšuje technologie lithium-iontových baterií, jako například změnou chemie katody za účelem použití menšího množství kobaltu, zlepšením transportních vlastností elektrod atd., ale ani jedno z těchto vylepšení nepřináší zásadní změnu v kapacitě nebo ceně baterií. Nejistotu zvyšuje citlivost na ceny komodit, jako je především lithium a kobalt.

Toyota například oznámila, že chystá nový typ baterií s pevným elektrolytem. Volkswagen investoval nemalé peníze do start-upu nových baterií Quantum Space podporovaného Billem Gatesem. Ford a BMW zase vložily prostředky do firmy Solid Power. Hyundai, Honda a Nissan chtějí představit své modely do roku 2030. Naopak Tesla se na téma revolučních baterií moc nevyjadřuje. Elon Musk přiznal, že se obává vyčerpání ložisek niklu, který je pro výrobu současných baterií nezbytný.

Profesor Michalek sice očekává změnu, pokrok si slibuje například od lithium-metal baterií, kompozitních anod z křemíku a grafitu a polymerních elektrolytů, ale vzhledem k tomu, že všechny tyto technologie ještě čeká určitý vývoj či testování a následně dlouhé zavádění do sériové výroby, nedá se čekat jejich masové zavedení v následujících deseti letech.

A Michalek jde ve své skepsi ještě dál. „i kdybychom dosáhli všech cílů v oblasti baterií, levné baterie samy o sobě nestačí k tomu, aby došlo k širokému rozšíření elektromobilů,“ tvrdí. Například přibližně polovina vozidel v USA nemá vyhrazené parkovací místo mimo své bydliště, kde by mohla být instalována nabíječka. Používání elektromobilů může být obtížnější pro nájemníky a také pro obyvatele hustě obydlených měst, kteří již nyní bojují s logistikou parkování a nejsou nadšeni z toho, že by si ke svým každodenním úkolům přidávali ještě logistiku nabíjení. I kdyby tedy byl k dispozici levný elektromobil, neznamená to, že by si ho každý koupil.

Podle Michalka je jisté, že počet elektromobilů na silnicích se bude zvyšovat, ale varuje před pocitem, že růst bude i nadále stejně rychlý jako v posledních dvou letech. Vliv na to bude mít řada faktorů. Prudký nárůst cen benzínu by mohl urychlit přijetí elektromobilů, ale prudký nárůst cen materiálů pro baterie, jako je kobalt, by mohl popularitu elektromobility naopak zpomalit. „Je dobré si uvědomit, že minulé výsledky nejsou zárukou výsledků budoucích,“ zakončil svoji analýzu Michalek.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nový šéf Škody začíná velkým třeskem. První rozhovor dal pro iDNES.cz

Klaus Zellmer

VIDEO Exkluzivně Klaus Zellmer, od července nový šéf automobilky Škoda, měl na pomyslné narozeninové oslavě...

Jak hlučné dokážou být těžké elektromobily? Česko chystá velké měření

Ilustrační snímek

VIDEO Města a silnice se budou měnit. Mají se totiž přizpůsobit takovým způsobům dopravy, které...

Ojeté BMW i3 se vyplatí. Aneb karbonového elektromobilu se nebojte

BMW i3

První elektromobil od BMW aktuálně končí a přímého nástupce nemá. Mnichovská značka zvolila opravdu...

Nová sedmimístná elektrická škoda v plné parádě. Místo znaku má nápis

Škoda Vision 7S

VIDEO Škoda představila studii elektrického SUV Vision 7S, která má být také slabikářem zcela nového...

Peklo s nabíjením v elektromobilním ráji. Boj o šťávu a prášky na uklidnění

Elektrickým Fordem Mach-e do Norska

Naprostí elektroamatéři vyrazili do světa. Do Norska a zpět to bylo šest tisíc kilometrů. Čtěte...

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Toyota bZ4X

VIDEO Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem....

V EU se prodalo nejméně nových aut za poslední čtvrt století. Škoda dál ztrácí

Ilustrační snímek

VIDEO V Evropské unii se v červnu prodalo 886 510 nových osobních automobilů, to je o 15,4 procenta méně...

Témata: Elektromobil, výroba
  • Nejčtenější

Průšvih jako Brno. Kamion jel tunelem v protisměru, dispečink nereagoval

Premium Brněnským Královopolským tunelem projel před dvěma týdny kamion v protisměru. Kamery v dispečinku, které na tunel...

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čínská ofenziva elektroaut převálcuje Evropu, varuje analýza

Před pár lety byla čínská auta Evropanům k smíchu. Kopie evropských nebo amerických aut z mnohdy nefunkčními částmi...

Přesun výroby aut reálně hrozí. Drahý plyn dusí dodavatele, dorazí je Čína

„Přesuneme kvůli plynu výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen,“ může se to zdát jako popíchnutí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejlevnější škodovkou by mohla být Octavia, dnes startuje nad půlmilionem

Premium Podle dosavadního vývoje přijde Škoda v příštích letech o šest vyráběných modelů. Zejména o finančně dostupnější vozy,...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Z New Yorku do Paříže. Závod šílenců se jel půl roku, vítěz měl ztrátu čtyři dny

Premium Dojet z New Yorku do Paříže? Kudy, když je tam oceán? Přece západním směrem – přes celé Spojené státy a Sibiř....

Ztráty při domácím nabíjení elektroaut jsou až 20 procent. Zkraťte si kabel

Elektromobily odebírají ze sítě při nabíjení více energie, než se ukládá v baterii. Zatímco u mnoha elektrotechnických...

Ojetých elektromobilů přibývá, laciné nejsou a zdražují víc než spalováky

Cenový rozdíl mezi elektroauty a spalovacími verzemi se v poslední době zvětšuje. Platí to jak u nových, tak ojetých...

Čínské gladiatory nanovo. Otestovali jsme nejprodávanější čtyřkolky v Česku

Exkluzivně Doby, kdy čínská čtyřkolka byla synonymem zoufalé kvality a nulového servisu jsou už dávno pryč. Platí to tedy hlavně...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Přístroje zjistily výbuchy u Nord Streamu. Úmyslný čin, tvrdí Švédsko

Švédské a dánské měřicí stanice v pondělí zaznamenaly masivní podmořské výbuchy, a to v místech, kde z plynovodu Nord...

Úmrtní list Alžběty II. odhalil příčinu i čas smrti královny

Britská královna Alžběta II. zemřela na stáří. Vyplývá to z jejího úmrtního listu, který ve čtvrtek zveřejnil skotský...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...

Dcera Neumannové randí s modelem. V mém životě muž není, říká její matka

Dcera legendární lyžařky Kateřiny Neumannové, osmnáctiletá Lucie randí s úspěšným modelem Oliverem Průchou. Promluvili...