Nový model Šaman nahrazuje ve výrobním programu model X-Trim podobných vlastností, který jsme vám krátce představili již před čtyřmi lety. Novinka má taktéž pohon osmi kol a v případě potřeby i všechna řiditelná. Vedle tradičního pohonu kol najdeme na novince i lodní šroub pro pohyb ve vodě.
Ultimativní terénní auta Avtoros nejsou ale žádnou exhibicí konstruktérů. Pro náročný provoz na rozlehlých plochách Sibiře jsou podobná auta nezbytná, bez nich by byly mnohé osady velkou část roku nedostupné. Problém paradoxně není v zimě, ale naopak v létě, kdy se zmrzlá tundra mění na jeden velký močál. A právě pro takový terén je šaman jako dělaný.
Auto je to poměrně velké, na délku měří 6,3 metru, široké je 2,5 metru a vysoké 2,7 metru. Při hmotnosti necelé čtyři tuny uveze šaman podle podmínek jednu až jednu a půl tuny nákladu. Relativně prostorný interiér pojme až deset cestujících, každý má vlastní sedadlo a podle přání zákazníka může být interiér docela komfortní, alespoň co se týče určení vozidla.
Docela povedený je i design. Přes jeho ryzí účelovost má šaman moderní tvary, které samozřejmě nelze porovnávat s běžnou automobilovou produkcí, ale mezi užitkovými auty se rozhodně neztratí. Karoserie je částečně vyrobena ze sklolaminátu a prosklená je jen v nezbytně nutné míře. Podle specifikace může být prostor pro posádku klimatizovaný. Celá kabina je vodotěsná.
Světlá výška šamanu je 45 centimetrů, rozvor mezi prostředními nápravami je jen 2,15 metru a nájezdové úhly jsou 80 stupňů. Všech osm kol je nezávisle zavěšených na páteřovém rámu. O pohon se stará jeden ze tří motorů, z kterých si zákazníci mohou vybírat. Dodavateli jsou Iveco a Hyundai. Třílitrový diesel Iveco má výkon 170 koní, stejně velký motor od Hyundaie poskytuje až 240 koní, respektive menší motor 2,5 litru od stejného výrobce má 178 koní.
Motor je spojený s automatickou převodovkou Agile, případně může být šaman vybavený šestistupňovou manuální převodovkou ZF.
Výrobce uvádí, že průměrná spotřeba na 100 kilometrů je 20 litrů nafty. Ve velmi náročném terénu ale může výrazně vzrůst. V sibiřských podmínkách tak nezbytně dlouhý dojezd zaručí velká nádrž na 280 litrů paliva. Maximální rychlost sice není u takového typu auta podstatná, proto nepřekvapí, že na pevném povrchu dokáže šaman uhánět maximálně osmdesátkou. Ve vodě pak dosáhne maximálně sedmikilometrové rychlosti.
Pro provoz v náročných podmínkách jsou důležité i nízkotlaké pneumatiky. Ty si výrobce vyvinul sám. Jmenují se X Trim nebo S Trim a mají rozměr 1240/580 21LT. Speciální šípovitý desén je určený speciálně do rozmočeného terénu. Auto je navíc vybaveno automatickým dofukováním, takže lze podle terénu snadno měnit tlak v pneumatikách. Cena jedné pneumatiky se pohybuje okolo 12 000 korun.
Cena šamana je individuální podle výbavy, Avtoros ji neuvádí. Automobilka je plně vytížena dodávkami pro ruský trh, a tak se zatím s jejími výrobky mimo Rusko nesetkáme.