Avia je zpátky. Nový model se jmenuje Initia, je samozřejmě modrá

  16:00aktualizováno  16:30
Avia Motors představila nový nákladní vůz Avia Euro 6. Vyrábět jej začala ve svém závodu v Přelouči na Pardubicku, kam přestěhovala výrobní linku z pražských Letňan. „Obchodní název nového vozu je Initia, vyrábět se bude v několika modifikacích,“ řekl novinářům generální ředitel společnosti Ivan Fišák.

Aby Avia mohla nový model nabízet na evropských trzích, musela vyvinout vůz s motorem splňujícím emisní ekonormu Euro 6. Oproti provedení s motorem Euro 5, které se představilo začátkem června v Moskvě, dostalo vozidlo několik vylepšení a facelift původní kabiny.

„V těchto dnech dochází k finalizaci homologace vozidel a výroby. Zahájení sériové výroby vozidel se plánuje na listopad tohoto roku. První nákladní vůz z linky vyjede již v měsíci září,“ doplnil Ivan Fišák.

Představení nového nákladního auta Avia v Přelouči (5. 9. 2017)

„Zatím je vozidlo v provedení do 12 tun celkové hmotnosti. Bude samozřejmě tradiční škála 7,5, devět a 12 tun, různé rozvory rámu a plánujeme i dovyvinutí vozidla 4x4 a další zástavbu jiného motoru od jiného dodavatele,“ uvedl Fišák. Motorizace jsou nyní tři, 150, 180 a 210 koní dodávané firmou Cummins.

Ještě letos chce firma vyrobit 90 vozidel, prakticky všechny jsou již zamluvené. V příštím roce by z výrobní linky mělo sjet 360 až 400 vozů.

První avie vyrobená v Přelouči, již má dokonce svého majitele, získala ji společnost Recycling – kovové odpady z Chotěboře.

Kabiny vyrábí Avia ve vlastní svařovně z výlisků dovezených z Indie, lakují se v sesterské automobilce Tatra. Rámy bude dodávat firma Karbox, obě jsou součástí holdingu Czechoslovak Group (CSG).

Fotogalerie

Avia v současnosti zaměstnává asi 85 lidí a počítá se zvyšováním jejich počtu v závislosti na růstu produkce. Výrobní kapacita v Přelouči činí až 1200 vozů ročně, což by vyžadovalo zhruba 150 zaměstnanců.

Automobilka nově sídlí v prostorách holdingu Czechoslovak Group. Společnost Avia Motors koupil holding CSG minulý rok od indické skupiny Ashok Leyland Motors. Ta v roce 2013 produkci v Česku ukončila a přenesla ji do Indie.

„Slavnostním otevřením automobilky jsme zakončili první etapu oživení tradiční značky Avia, kterou jsme zahájili v minulém roce koupí podniku od indických vlastníků. Automobilka v České republice čtyři roky nevyráběla, proto bylo potřeba ji od základů kompletně znovu vybudovat,“ řekl Jaroslav Strnad, majitel holdingu Czechoslovak Group, do kterého Avia patří.

„Přestože se Avia přestěhovala do nových prostor, má v Přelouči na co navazovat. Právě zde se historicky jako na jediném místě v České republice vyráběly avie s pohonem 4x4,“ připomněl Ivan Fišák.

„K tomu, abychom byli schopni výrobu skutečně obnovit, bylo nutno zrealizovat mnoho jednotlivých kroků a mnoho věcí pečlivě připravit. Především bylo potřeba dát dohromady tým. V současnosti ve firmě pracuje více než 80 lidí a s rozšiřováním výroby budeme postupně přijímat další zaměstnance,“ doplnil šéf značky.

Avia

Avia je tradiční českou strojírenskou firmou, jejíž kořeny sahají až do roku 1919. Od svého založení se věnovala především letecké výrobě, po druhé světové válce k ní přibyla i produkce nákladních automobilů. Od 60. let minulého století se nákladní automobily, vyráběné na základě francouzské licence vozu saviem, staly hlavním výrobním programem firmy, která je dodávala nejen na domácí trh, ale ve velkých sériích i do zahraničí. Po roce 1989 několikrát změnila vlastníka a v roce 2016 automobilku koupil holding Czechoslovak Group.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Najdete na iDNES.cz