Nákladní avie budou na elektřinu. Výroba dieselových skončí v létě

aktualizováno 
Společnost Avia Motors z Přelouče na Pardubicku pokračuje ve výrobě nákladních vozů s dieselovým motorem. Bude jich ale méně než loni, kdy produkce dosáhla sedmdesáti vozidel. Výroba skončí v létě, budoucnost podnik vidí v elektromobilitě.

Avia chystá výrobu elektrického provedení svého nákladního modelu. | foto: Avia

Firma, která letos slaví století své existence, loni oznámila, že nákladní vozy přestane vyrábět v lednu. Avia Motors v letošním roce vyrobí desítky vozů, které splňují dosavadní emisní normu Euro 6. Podnik letos také vyrobí devatenáct výročních vozů, které připomenou rok 1919, tedy letopočet vzniku značky Avia. „Na podzim začnou platit nové emisní normy, výrobu dieselů by prodražily,“ uvedl mluvčí firmy Andrej Čírtek.

Výroba avií pokračuje, automobilka se ovšem loučí s naftovými motory.
Výroba avií pokračuje, automobilka se ovšem loučí s naftovými motory.

Loni Avia Motors vyrobila přes sedm desítek vozů různých provedení. Letos se soustředí především na vozy s pohonem všech kol. Vozy 4x4 budou i nadále v nabídce automobilky a bude je stavět pouze na zakázku. Avia se zároveň chce stát subdodavatelem některých komponentů potřebných pro automobilový průmysl a jedná s klienty o rozšíření výrobního programu.

Další možností do budoucna by mohla být elektromobilita. „Zástupci přeloučského výrobce jednají s několika potenciálními partnery z Evropy i Asie o společné výrobě užitkových elektromobilů lehké a střední kategorie. Avia by do projektu poskytla svou současnou modelovou řadu vozů Avia Initia, partneři by dodávali elektrický pohonný systém,“ uvedla společnost.

Fotogalerie

Podobnou spolupráci už Avia měla. Koncem minulého desetiletí vyráběla elektromobily na podvozku Avia modelové řady D ve spolupráci s britskou firmou Smith, tyto vozy se pak uplatnily na britském a americkém trhu. Nadále se podnik chce věnovat servisu.

„Náhradními díly v dostatečném množství disponuje pouze naše společnost, navíc budeme potřebné součástky i nadále vyrábět, a to včetně montáže dílů do celků,“ řekl generální ředitel Avia Motors Tomáš Adamec.

Automobilka v Přelouči sídlí v prostorách Czechoslovak Group (CSG), kam se přestěhovala výrobní linka z pražských Letňan. Společnost Avia Motors koupil holding CSG v roce 2016 od indické skupiny Ashok Leyland Motors, která v roce 2013 produkci v Česku ukončila a přenesla ji do Indie.

Sto let

V letošním roce si Avia Motors připomíná stoleté výročí vzniku společnosti i značky, což ji řadí k nejstarším tradičním průmyslovým podnikům v české historii. V roce 1919 začali psát historii značky konstruktéři Pavel Beneš a Václav Malý, ke kterým se záhy přidali ještě Miroslav Hajn a J. F. Koch. Beneš s Hajnem se pak stali ústředními postavami firmy až do počátku 30. let. 

Ta se nejdříve věnovala výrobě vrtulí, opravám letadel a truhlářským zakázkám. Ale už v roce 1920 Beneš a Hajn představili světu na svou dobu unikátní a revoluční letoun AVIA BH-1 Exp. Ten byl prvním z celé řady slavných a úspěšných letounů značky Avia, které se uplatnily v civilních službách i u vojenských letectev nejen u nás, ale i v zahraničí.

V 60. letech se firma Avia přeorientovala z letecké výroby na produkci nákladních vozidel, které tvoří dodnes hlavní prvek jejího výrobního programu. 

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Najdete na iDNES.cz