

Volkswagen míří do supermarketů, francouzský prezident jezdí v italském autě a na turecké dálnici vám při jízdě zahrají Mozarta. Automobilky ruší nesmyslné názvy aut, v USA našli „spoďárové“ lamborghini a v Itálii postavili pro změnu zase „sopečné“ skoroferrari. Na květnové události v autobranži jsme se podívali trochu blíž a s lehkou nadsázkou je okomentovali.
Autor: Volkswagen
Cash & curry. Volkswagen míří do supermarketů. Ne, nejedná se o auta, ale o nové provedení currywurstu, nejprodávanějšího produktu wolfsburské značky. Tradiční klobásu s kečupem a kari kořením totiž nově kromě firemních kantýn a stánků najdete v regálech s hotovými jídly v supermarketech Edeka a Netto. Verze do mikrovlnky má již klobásu nakrájenou na plátky a je již v kečupu s příměsí kari. Zatímco prodej aut v poslední době oslabil, prodej klobás nadále roste. Loni to bylo téměř 8,6 milionu currywurstů a 5,2 milionu osobních a užitkových aut.
Autor: Volkswagen
Markus Greiner, vedoucí cateringu Volkswagenu, je na nový výrobek náležitě pyšný. Oblíbenou kultovní klobásu, vlajkovou loď značky, v novém provedení propaguje na síti LinkedIn i přímo generální ředitel značky VW Thomas Schäfer. Dočkal se pochvalných reakcí, ale i poznámek jako např.: „Stejně nezdravé a zastaralé jako auta. Kdy konečně z Wolfsburgu vyjde něco inovativního a konkurenceschopného?“ nebo „To je tedy technologický pokrok. Není to snad ještě Apríl?“
Autor: Volkswagen
Pozor na labutě! Neobvyklá a hlavně oficiálně neexistující dopravní značka se objevila u silnice z Františkových Lázní do Lubů. Frekventovanou komunikaci nově zdobí upozornění řidičům, že se tam mohou setkat s labutěmi. Kdo ji tam dal se neví, ale graficky vypadá povedeně. Správce komunikace prý chce značku řešit jako reklamu u silnice, což znamená, že se bude snažit vyhledat majitele a povede s ním diskuzi o odstranění. Při rychlosti našich úřadů tam snad pár let vydrží.
Autor: Martin Stolař, MAFRA
Oslnivá osma. Francouzský prezident Emmanuel Macron má nové auto, speciál DS N°8 Presidential v unikátní tmavě modré barvě. Jedná se poprvé o elektromobil, který disponuje výkonem 245 koní a bateriemi o kapacitě 97 kWh. Italové se chlubí, že model DS N°8 se vyrábí u nich v Melfi, byť speciální verze samozřejmě vznikla ve Francii a trikolóru si veze na přední masce.
Autor: DS Automobiles
Pancéřované DS N°8 Presidential má prý interiér s prvky ze žitné slámy a, jak je vidět, také dostatečně tmavá skla, aby nebylo vidět, pokud by se Macronova manželka třeba zase náhodou rozhodla vlepit Emmanuelovi nějaký ten políček.
Autor: DS Automobiles
Bože, netrestej nás! Svérázný lotyšský výrobce automobilů Dartz se rozhodl marketingově využít zvolení nového papeže Lva XIV. a představil odvážný návrh papamobilu. Obrněné SUV odvozené od platformy Mercedesu-Maybach GLS je vybaveno pancéřovanou prosklenou kabinou a sofistikovanými systémy proti dronům. Auto je zatím jen na papíře, a ve Vatikánu se jistě usilovně modlí za to, aby tam i zůstalo.
Autor: Dartz
Nakupování 21. století? Koncern Stellantis si nechal patentovat využití volného prostoru v přídi velkých elektromobilů. Jedná se o různá řešení s multifunkčním vozíkem s kolečky a sklápěcíma nohama, který lze umístit přímo do předního zavazadlového prostoru auta, a který by přišel vhod nejen při velkých rodinných nákupech. Součástí patentu je i verze s elektromotorem a baterií, která nákupní vozík pohání. Tak zbývá již jen nějaká robotická ruka, která by do košíku dávala věci z nákupního seznamu.
Autor: Stellantis
Turecký pochod v Turecku. Poblíž tureckého hlavního města Ankary otevřeli hudební dálnici se speciálně upravenými drážkami v bílé čáře, které při kontaktu s pneumatikou při jízdě konstantní rychlostí 100 km/h „hrají“ Mozartův Turecký pochod. Podobné projekty jsou i jinde po světě, v České republice ale zatím nikoliv. Taková Smetanova Má vlast by se na D1 určitě vyjímala.
Autor: IGF
Z 0 na 5 milionů za 26 let. V polovině května vyrobili v Mladé Boleslavi Škodu Fabia s pořadovým číslem 5 000 000. První generace se představila v roce 1999 jako nástupce řady Felicia. Jméno Fabia se nesmazatelně zapsalo také do historie motorsportu, a to včetně nejnovějších generací – Fabia Rally2, Fabia Rally2 evo i současný vůz Škoda Fabia RS Rally2 se ve svých kategoriích zařadily mezi nejúspěšnější soutěžní automobily všech dob. Fabia je fenomém, a lze doufat, že tu s námi ještě dlouho zůstane.
Autor: Škoda Auto
Sergio, ten svetr si nesvlíkej! Kromě Antonia Filosy generálním ředitelem společnosti Stellantis opět zaznělo jméno někdejšího šéfa koncernu FCA Sergia Marchionneho. Nejen kvůli tomu, že je Filosa počítán mezi takzvané „Marchionneho chlapce“, ale i oznámení společnosti Rai Cinema, že o kariéře tohoto kariéře italsko-kanadského manažera natočí film. Produkce tak bude muset schrastit šest telefonů značky Blackberry, které Marchionne stále permanentně používal pro řízení všech značek, ale také zásobu typických tmavých svetrů, které se pro něj staly charakteristickými, stejně jako černé roláky pro Stevea Jobse. Nechceme radit, ale ten film by se mohl v parafrázi na jeden československý film klidně jmenovat třeba: „Sergio, ten svetr si nesvlíkej“.
Autor: FCA
Návrat po anglicku? Jaguar na konci loňského roku kompletně přepracoval svou vizuální identitu a image. Záměr šokovat vyšel, Britové to ale trochu přepálili. Jaguar stal terčem mnoha posměchů na sociálních sítích a později vyšlo najevo, že tehdy měli o novém směřování značky pochybnosti i interní designéři.
Autor: Jaguar
Přehodnocování původního záměru nově vyvrcholilo hledáním nové komunikační agentury. Tak třeba se zase jednou dočkáme džentlmenů v oblecích za volanty něčeho, co nevypadá jako krabice od bot, ale zase jako jaguar.
Autor: Jaguar
„Spoďárové“ Diablo SV „VS“ opět nalezeno. V malém, zchátralém městečku kdesi v americkém státě Illinois bylo objeveno vzácné Lamborghini Diablo SV, o kterém již dlouhá léta nikdy neslyšel. Jedná se o exemplář v bílé barvě a s chromovanými kol Kinesis, který byl použit v roce 1998 pro focení s modelkami pro vánoční katalog značky spodního prádla Victoria’s Secret.
Autor: VV
Původně měla vzniknout malá série Diabla SV „VS“, za kterou si Lamborghini chtělo účtovat 350 000 dolarů, tedy skoro o třetinu více, než původní Diablo SV. Nakonec se na silnice dostal pouze jeden exemplář Diabla. Auto se naposledy nabízelo v aukční síti Mecum v roce 2011, ale poté o něm 14 let nikdo nevěděl. Tak snad nyní opět nezmizí.
Autor: VV
Pryč s „přetechnizovanými“ označeními! Snaha automobilek odlišit své elektrické modely různě vyšroubovanými názvy se neosvědčila. Volkswagen tak chystané dostupné elektrické modely nepojmenuje ID.2 all a ID.Every1, ale možná to budou Polo a Up! Toyota pro nový model nepoužil uvažované označeni bZ2X, ale jméno Urban Cruiser. A Mercedes zvažuje, že by v budoucnu prodával EQS jako třídu S, a časem možná zruší i celou řadu EQ. Elektromobily již evidentně není z pohledu automobilek vhodné prezentovat jako něco zcela nového a odlišného, ale jako běžnou věc, a „přetechnizovaná“ označení možná tak trochu odrazují. Tak pryč s nimi!
Autor: Volkswagen
Nové jablečné aston martiny a porsche. Nová verze Apple CarPlay s přídomkem Ultra využívá více displejů v autě najednou a v podstatě dokáže nahradit palubní systém s jeho funkcemi. Promítá hlavní informace ze smartphonu na centrální dotykovou obrazovku auta, zobrazit navigaci z aplikace pro smartphone, ale pomocí nástroje pro hlasové ovládání Siri také ovládat klimatizaci. Po Aston Martinu se očekává, že systém Apple Carplay Ultra brzy dorazí do vozů Porsche, Audi a v druhé fázi i k dalším značkám automobilů. Tento systém si vyžaduje iPhone 12 nebo novější. Tak buď si koupit nový mobil k autu, nebo nové auto k mobilu.
Autor: Aston Martin
Také Android Auto se vylepšuje. Google ho postupně vybavuje systémem Gemini, asistentem s umělou inteligencí, která v autě nahrazuje tradičního virtuálního asistenta pro hlasově ovládané funkce. Zatímco starý systém se spoléhal na pevné, předem naučené fráze, s Gemini lze mluvit jako se skutečným člověkem. Google v nadcházejících měsících zavede systém Gemini do systému Android Auto a do aut s vlastním systémem Android Automotive od Googlu, což jsou například vozy značek Volvo a Renault.
Autor: Volvo
Hozená ohlodaná kostička. Než Toyota ukázala novou generaci svého kasaštyku jménem RAV4, tak nejprve odtajnila jen jeho část. První obrázky toho totiž zrovna moc neodhalovaly, ale určitě zaujaly. Na snímku auta zepředu jeho část zakrývalo rameno a kompars na něm dělal běžící pes. Celkem to tedy byla jako takový malý pamlsek, hozený psovi.
Autor: Toyota
Zatímco první snímek ukazuje část přídě Toyoty RAV4, druhá zase kus zádi a koncová světla.
Autor: Toyota
Vejce na francouzský způsob. Jak se zdá, tak žádný nový model se již neobejde bez tzv. velikonočního vajíčka - easter egg, tedy „skrytého“ odkazu. Má ho i nový pětimístný rodinný crossover A390 značky Alpine na společné platformě s Renaultem Megane E-Tech, který si veze odkaz na benzinovou minulost, a to siluetou kupé A110, která je umístěna v jednom z rohů čelního skla. Jak se říká - drobností neurazíš.
Autor: Le Nouvel Automobiliste
Francouzská firma Leclerc oživí karavanu cyklistické Tour de France velmi speciálním vozidlem – „pórkovým autem“. A dokonce začala hledat jeho řidiče s řidičským průkazem skupiny B po dobu nejméně 3 let a volnem mezi letošním 30. červnem a 27. červencem. Zkusili se zeptat závodníka formule 1 Charlese Leclerca?
Autor: Leclerc
Bavorská přehlídka. Archiv BMW Group vytvořil volně dostupný komplexní online katalog starších modelů BMW, kde lze aktuálně nalézt 424 aut. Produktová řada zahrnuje všechny sériové vozy od modelu BMW 3/15 hp až po BMW řady 3 (E46), včetně BMW Z4 (E85/E86). Bylo připraveno celkové období 80 let (1928 až 2008). Svůj on-line katalog mají i historické modely značek Mini a BMW Motorrad.
Autor: BMW
Český světoběžník od značky s kosodélníkem ve znaku. Výraznou českou stopou ve světovém autoprůmyslu je Jan Ptáček. Tento dosavadní generální ředitel Renault Group Turecko byl od června jmenován viceprezidentem divize užitkových vozů Renault. Ptáček pracuje ve skupině Renault již více než 30 let, kde zastával vedoucí pozice v oblasti prodeje a marketingu v České republice, Francii, Rusku, na Ukrajině a v Rumunsku. V letech 2019 až 2022 byl dokonce i generálním ředitelem Renaultu v Rusku.
Autor: Renault
Sopečné auto vyjíždí. Nová italská značka Giamaro Automobili, za kterou stojí rodina Commendatoreových, odhalila svůj první projekt: supersportovní vůz s názvem Katla po islandské sopce.
Autor: Newspress
Jeho sedmilitrový motor V12 se čtyřmi turbodmychadly disponuje výkonem 2 157 koní. Veškerý tento výkon je přenášen na zadní kola prostřednictvím sedmistupňové samočinné převodovky a mechanického samosvorného diferenciálu.
Autor: Newspress
Na motoru spolupracovala značka Giamaro s turínskou strojírenskou firmou Italtecnica, ve které má podíl. Dvanáctiválec neobvykle využívá úhel rozevření válců 120 stupňů. Jedinými sériově vyráběnými motory s tímto úhlem jsou současné motory V6 od McLarenu a Ferrari.
Autor: Newspress
Inspirací pro tento dvanáctiválcový model prý bylo Bugatti EB 110. Není divu, hlavní inženýr společnosti Giamaro Loris Bicocchi již pracoval na legendárním hyperautu z 90. let.
Autor: Newspress
Znovu od nuly. Na světě je nová značka Bovensiepen. Ano, jedná se o jméno zakladatele značky Alpina. Nyní, když ji již vlastní automobilka BMW, se rodina Bovensiepenových rozhodla pokračovat ve své vlastní cestě.
Autor: Bovensiepen
Na Concorso d’Eleganza Villa d’Este se rodina Bovensiepenových pochlubila modelem Bovensiepen Zagato, který vychází z modelu BMW M4. Jméno Burkarda Bovensiepena, zakladatele Alpiny v roce 1965, která v roce 1983 v Německu.oficiálně získala status automobilky, tak žije dál.
Autor: Bovensiepen