náhledy
Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové novinky, ale i různé bizarnosti jsme se opět podívali trochu blíž a s lehkou nadsázkou se je snažili okomentovat. Držte si klobouky, přidáváme plyn!
Autor: Bring a Trailer
Mezi všelijakými auty na on-line akcích se objevila i tato pojízdná rakev ve stylu hot-rod z roku 2010. Po odklopení části rakve ze skelných vláken je vidět uprostřed umístěný motor V8 od Chevroletu, a zcela vzadu také sedadlo řidiče a palubní deska z mramoru. Vzhled dotváří výfukové potrubí ve stylu varhanních píšťal a hřbitovní lucerny použité místo světel. Jízda s tímto strojem je jistě velkým zážitkem, ale není to nic pro slabší povahy.
Autor: Bring a Trailer
Boleslavská raketa. Škoda se 24. dubna stala konkurentem Bugatti, Ferrari a Lamborghini. Její jednomístný stroj se dvěma elektromotory s kombinovaným výkonem 800 kW (1 088 koní) je zároveň nejlevnější škodovkou, na kterou navíc není nutné platit povinné ručení, pojistku a peníze za parkování. Je to navíc elektromobil, u kterého se nemusíte vláčet s kabely. Auto je sice určené jen pro virtuální závodiště ve videohře Gran Turismo 7 pro konzole Playstation, ale pro novou generaci, která nechce nic vlastnit (a mnohdy ani nemá řidičák), je to vlastně ideální řešení.
Autor: Škoda Auto
Fiskerovy ztráty a nálezy. Henrik Fisker, generální ředitel automobilové značky Fisker Inc., ve snaze odvrátit bankrot své firmy prodává svůj dům v Hollywood Hills za 35 milionů dolarů. V dubnu se akcie jeho problémové automobilky prodávaly něco přes 5 centů na akcii, což vede k tržní kapitalizaci firmy ve výši pouhých 26,8 milionu dolarů. Akcie tedy klesly o více než 96 procent, což vedlo ke stažení společnosti z burzy v New Yorku. Oproti tomu hodnota jeho domu v posledních letech vzrostla. V roce 2021 za něj zaplatil 21,8 milionu dolarů. Pokud tedy dostane požadovanou cenu, hodnota se za poslední tři roky zvýší o 61 procent. Když se opakovaně ukázalo, že vyrábět a prodávat auta není jeho parketa, neměl by se Fisker radši stát realitním makléřem?
Autor: Fisker Inc.
Alfa k „sežrání“. Neplánovaným centrem pozornosti automobilového světa se v dubnu stala lombardská metropole Milano. Automobilka Alfa Romeo po něm pojmenovat svůj nový crossover, což oznámila už v loňském roce. Ovšem poté, co při světové premiéře modelu také odhalila, že jej bude vyrábět v Polsku, strhla se mela. Ministr italské vlády napasoval na „případ Milano“ zákon zaměřený na „italsky znějící“ názvy výrobků, které se neprávem označují za italské. Co na tom, že je to zákon na ochranu „italskosti“ potravin. Alfa Romeo tedy ustoupilo a pojmenovalo auto Junior. Po slavné alfě ze šedesátých let, ale našinec si asi spíše vybaví lidový český salám.
Autor: Alfa Romeo
Navigovat do „Juniora“. Součástí přestřelky Alfy Romeo s italskou vládou byl i úsměvný tweet s fotografií obrazovky navigace s mapou, na níž je Milano označené jako město Junior.
Autor: Alfa Romeo
Návrat „zaměřovače“. Příliš futuristický vzhled Mercedesu EQS prý odrazoval konzervativně laděnou klientelu. Modernizovaná verze proto dostala klasickou hvězdu na kapotě a místo černého panelu přední masku s chromovými lamelami, která evokuje klasický gril jako u třídy S. Bravo! Že to ale někoho nenapadlo dříve?
Autor: Mercedes-Benz
Vrtěti barvami. Na apríla se automobilky opět snažily zaujmout nějakou tou „ptákovinou“. Asi nejúspěšnější byl Volkswagen, který se pochlubil modelem ID.3 v pestrobarevném provedení Harlequin Edition s panely lakovanými v kontrastních elektroluminiscenčních barvách. Nápad se na sociálních sítích dočkal kladné odezvy a ukázalo se, že mnoho diskutujících by si rádo něco podobného koupilo. Není to tedy cesta, jak dostat více „ídétrojek“ mezi lidi?
Autor: Volkswagen
Ukaž, co umíš! Aby Hyundai přesvědčil Američany o tom, že jsou autonomní auta bezpečná, nechal v Las Vegas tamní zkušební komisařku Kandice Jonesovou posoudit „chování v provozu“ samořídícího Hyundie Ioniq 5. Přes ní prý projde jen 16 procent řidičů, a hyundaii se to povedlo!
Autor: Hyundai
Jednalo se ale jen o reklamní trik, protože autonomní auta ve skutečnosti řidičské oprávnění získat nemohou. Vybízí to však k úsměvným úvahám, jak by to vypadalo při běžné silniční policejní kontrole nebo podání vysvětlení k přestupku.
Autor: Hyundai
Pomaallluuuu. V dražbě se objevilo nejpomalejší ferrari na světě. Vývojový prototyp F12 Berlinetta z roku 2014, kterou maranellská značka použila pro vývoj verze F12 TDF, dosáhne díky 6,3litrovému motoru V12 s výkonem 740 koní maximální rychlosti přes 300 km/h. Tento kus ovšem není určený pro jízdu v běžném silničním provozu a mechanici omezili jeho rychlost, a to na pouhých 25 km/h. Tedy na úrovni elektrického skútru.
Autor: Ferrari
AirCar tvrdí muziku. Prvním VIP pasažérem v kokpitu slovenského létajícího auta AirCar společnosti KleinVision se stal otec elektronické hudby Jean-Michel Jarre. Stalo se tak na mezinárodním letišti v Piešťanech v rámci příprav na otevírací bratislavský koncert festivalu vědy a hudby Starmus, na kterém se kromě Jarreho představí také Brian May z kultovní kapely Queen. AirCar bude i součástí videoprodukce otevíracího koncertu festivalu.
Autor: KleinVision
Vzpomínka na budoucnost. Ruská společnost Kalašnikov, kterou proslavily známé samopaly, nově představila vlastní motocykl. Elektrický stroj Iž-49 je elektrickou replikou motocyklu z 50. let, který byl kopií německého stroje DKW, jehož plány získalo Rusko v rámci poválečných reparací.
Autor: Kalašnikov
Do práce místo do obchoďáku. Nejen Škoda má novou správní budovu. Také americký koncern General Motors oznámil, že v příštím roce přestěhuje své globální ústředí do Bedrock’s Hudson’s Detroit. Stane se tak hlavním nájemcem v budově na historickém místě bývalého obchodního domu JL Hudson. Jedná se o čtvrté sídlo společnosti GM v Detroitu od roku 1911. Pro současnou centrálu v Renaissance Center, kde je i hotel a výstavní areál, bude GM hledat náhradní využití.
Autor: General Motors
Designérský kiks. Pozdvižení v dubnu vyvolala i nová generace kompaktního crossover Nissanu, jehož jméno Kicks by v Česku jistě vyvolalo nemalé pozdvižení. Novinka ale zaujala i po designové stránce. Zezadu totiž svým tvarem nápadně připomíná Alfu Romeo Junior. Je otázkou, zda je to náhoda.
Autor: Nissan
Putovní ojetina. V aukci RM Sotheby’s se objeví téměř nejetý Fiat 500L, navíc se známým „majitelem“. Auto má na tachometru necelých 1 400 kilometrů a v roce 2015 ho používal papež František při své návštěvě New Yorku. Auto bylo poté naposledy použito v roce 2016 na Den svatého Patrika. Nakonec bylo auto v témže roce vydraženo pro charitativní účely v přepočtu za přibližně 2 miliony korun. Jedná se tedy o putovní auto. Za kolik se prodá auto nyní? A za kolik zase příště?
Autor: RM Sotheby’s
„Vidle“ naplno v elektřině. Současně se svým elektrickým kabrioletem GranCabrio Folgore představilo Maserati také luxusní elektrický člun Tridente, postavený ve spolupráci s firmou Vita Power. Loď pohání dvojice elektromotorů o celkovém výkonu 600 koní , který zajistí nejvyšší rychlost 74 km/h a dojezd okolo 70 km. Čtyřmístné auto ho deklasuje třemi elektromotory se systémovým výkonem 761 koní, i nejvyšší rychlostí 290 km/h. Na loď se ale zato vejde až osm pasažérů.
Autor: Maserati
Stěhovat se bude i Toyota. Největší světová automobilka, která usilovně buduje městečko budoucnosti Woven City a chystá se v Tokiu postavit novou centrálu. V roce 2029 se přestěhuje do čtvrti Šinagava nedaleko od tamního vlakového nádraží, blíže k Hondě a Mitsubishi. Že by se rýsoval nějaký plán na konsolidaci?
Autor: Toyota
Elektro u ledu. Velká část vývojových prací čtyř různých elektrických modelů Aston Martinu je již téměř hotová, přesto se Britové nechají předběhnout Ferrari a před elektromobily upřednostní plug-in hybridy. „Plánovali jsme uvedení prvního vozu příští rok,“ řekl šéf Aston Martinu Lawrence Stoll, ale nikdo je prý nechce. A dodal: „Byli jsme připraveni to udělat, ale zdá se, že humbuk na trhu s elektrickými vozidly byl živen mnohem více politikou než poptávkou spotřebitelů. Zejména v cenové kategorii Aston Martinu”.
Autor: Aston Martin
Italská autopůjčovna. V rámci koncernu Stellantis panuje čilá výměna. Maserati MC20 prý měla původně nést znak Alfy Romeo, a Abarth 1300 OT, který vznikl na počest 75 let značky Abarth, je zase překarosovanou Alfou Romeo 4C. Vyrobí ho v provozu Maserati a vznikne v počtu pouhých pěti kusů.
Autor: Abarth
Hare Krišna, hare suzuki. Suzuki v Indii vyrobilo již 30 milionů aut. Tato země se tak stává druhou po Japonsku, kde značka dosáhla tohoto milníku. Stalo se tak již za pouhých 40 let a 4 měsíce od zahájení výroby v prosinci 1983, zatímco v Japonsku se na stejný počet Suzuki dostalo až za 55 let a 2 měsíce. Prvním modelem bylo Maruti 800 od Maruti Udyog, která předcházela současné společnosti Maruti Suzuki.
Autor: Suzuki
Počítačová animace elektrického závodního vozu Škoda Vision Grand Turismo
Škoda Auto
Autor: Bring a Trailer