Autoškola iDNES.cz úsporné jízdy 4: nejlepší trenér je počítač

aktualizováno 
Přinášíme další díl naší autoškoly úsporné jízdy s odborníkem. Pravidlo č. 4 zní: Moderní technika v podobě palubního počítače dává řidiči možnost neustálého přehledu o spotřebě paliva. Je škoda této pomůcky nevyužít.

Displej zobrazující aktuální a průměrnou spotřebu, dobu jízdy a počet kilometrů, které auto na množství paliva v nádrži ještě ujede, se pomalu ale jistě stává stejně běžnou výbavou auta, jakou je už dlouhou dobu otáčkoměr nebo ukazatel rychlosti.

Instruktor úsporné jízdy Jan Horníček říká: "Palubní počítač, který ukazuje spotřebu, je dnes už těžko nahraditelným pomocníkem, protože jen podle citu se dá spotřeba velmi těžko poznat. Nikdy sice není absolutně přesný, ale vždycky ukazuje, jestli jedeme úsporněji, nebo méně úsporně. A v tom je důležitý.“

Právě funkce palubního počítače, která zobrazuje aktuální spotřebu paliva, může být pro řidiče výborným trenérem při nácviku ekonomické jízdy. S jeho pomocí se dá snadno zjistit, o kolik litrů se zvýší spotřeba při prudké akceleraci u pravidelně vytočeného motoru do vysokých otáček nebo jaký je rozdíl při jízdě v rychlostech 90 km/h a 130 km/h.

Z kopce se zařazenou rychlostí
Velkou zajímavost však v sobě skrývá situace, kdy jede řidič například z kopce se zařazeným rychlostním stupněm a palubní počítač ukazuje, že motor nepolyká ani deci paliva. Brzdění motorem je totiž doporučovanou součástí ekonomické jízdy.

"U starších motorů s karburátorem se vždycky při brzdění motorem dovnitř dostávalo palivo. Dnešní benzinové i dieselové motory jsou řízeny elektronicky a dochází u nich při jízdě se zařazeným rychlostním  stupněm bez plynu k tak zvanému nucenému běhu naprázdno. A při něm jedeme za nulovou spotřebu,“ vysvětluje Jan Horníček.

Když tedy v autě se vstřikováním paliva pustíte plyn, řídicí jednotka zastaví jeho dodávku a spotřeba klesá k nule. Ale pokud jedete z kopce a musíte šlapat na plyn, aby motor nebrzdil, raději vyřaďte a jeďte na volnoběh.  A naopak - pokud se auto na volnoběh rozjíždí příliš, zařaďte a brzděte motorem.

Proč tomu tak je? Při jízdě z kopce nebo i po rovině bez plynu, kdy zůstane zařazena rychlost, je motor dostatečně poháněn koly neboli kinetickou energií vozu. Řídicí jednotka to pozná a úplně zastaví dodávku paliva. Okamžitá spotřeba je v takovém případě nulová a tento údaj ukáže i palubní počítač.

Jakmile ale vyřadíte a necháte páku v poloze neutrál, odříznete motor od zdroje energie a ten si ji začne vyrábět z benzinu nebo nafty, aby se nezastavil. Řídicí jednotka spustí dodávku paliva potřebnou pro volnoběžné otáčky. Spotřeba je v závislosti na motoru asi 1 litr za hodinu.

Palubní počítač je výborným učitelem v domácí autoškole úsporné jízdy. Nesmí se však stát tím, čím je někdy cigareta nebo telefon. Neměl by příliš odvádět řidičovu pozornost od řízení.

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Dálniční poplatky v Evropě: Německo zdarma, draho je v zemích s mýtem

Mýtnice na novém dálničním mostě u Svinesundu

Dálniční poplatky v zahraničí se oproti loňsku příliš nezměnily. Ve většině okolních zemí zůstaly ceny stejné, mírně...

Nový Opel Corsa nejprve ve verzi do zásuvky. Vyvinuli ji za dva roky

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

V Rüsselsheimu začínají dobu elektrickou. Opel se do nového dobrodružství pouští se zázemím koncernu PSA. Jeho...

Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF,...

Najdete na iDNES.cz