Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

Seriál
S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří nechtějí nic moc zkoumat a zkoušet, chtějí prostě jezdit.

Zejména pro ně by mohl být rychlým pomocníkem nový seriál, jehož první díl právě čtete. Je zaměřen na úplné základy ovládání elektricky poháněného vozidla, užívání rekuperace a varování před nejčastějším zdrojem problémů.

Každá technologie má totiž svá specifika, od kterých se odvíjí i optimální způsob jejího používání. A platí to i pro elektromobily, i když zatím vypadají v podstatě stejně jako tradiční auta se spalovacími motory. Kdo tato specifika ignoruje, zbytečně si komplikuje život.

Pro ty, kterým se opravdu nechce číst, jsme připravili video, kde během dvou a půl minut proplujeme tím úplně nejdůležitějším. Hlavní roli v něm hraje KIA EV6 GT Line.

Za volant bez obav

Pokud jste někdy řídili auto s automatickou převodovkou, budete v elektromobilu jako doma. I zde jsou pouze dva pedály, akcelerační a brzdový a místo řazení přepínáte jízdní režimy: D jako Drive pro cestu dopředu, R jako Reverse pro cestu dozadu a P jako „Park“ pro zaparkování vozidla. Nechybí ani „N“ jako „Neutral“, který se u elektromobilu používá pouze v případě, že auto potřebujete táhnout či tlačit.

Volba jízdních režimů u Škody Elroq: V reřimu „D“ auto rekuperaci využívá v podstatě jen při brždění a automatické korekci rychlosti z navigace, zvolit můžete režim „B“ se silnější rekuperací. Na ovládání KIA EV6 se podívejte do videa.

Stejně jako u automatu nemusíte řadit, na rozdíl od vozu se spalovacím motorem ovšem neřadí ani auto – elektrický motor má dostatečný rozsah otáček, aby potřebné rychlosti pokryl. Ve vozidle tak není převodovka, pouze takzvaný reduktor – jeden trvale zařazený převodový stupeň, který převádí vysoké otáčky elektromotoru na nižší otáčky kol. Uživatel ho nijak neřeší, pouze se v něm v servisu jednou za čas vymění olej. Výjimkou jsou vozidla Audi eTron GT a Porsche Taycan, které mají dva převodové stupně – a sami si je řídí pro optimalizaci zrychlení a spotřeby.

Čím se elektromobil od konvenčních vozidel liší, je rekuperace a ní související brzdění a plachtění.

Rekuperace je kamarád

Rekuperace je režim, ve kterém se elektromotor přepne do režimu elektrického generátoru a pohybovou energii vozidla přeměňuje zpět na elektřinu a ukládá jí do akumulátoru. Je to jeden z významných prvků pro vysokou efektivitu elektrického pohonu.

Akcelerační a brzdový pedál u Škody Elroq. Na ovládání KIA EV6 se podívejte do videa.

Nejčastěji se řidič s rekuperací setká tak, že sešlápne brzdový pedál. Auto začne zpomalovat, aniž by se brzdové destičky přiblížily kotoučům. Dříve vynaložená energie pro rozpohybování auta se vrací do akumulátoru. Samozřejmě, pokud potřebujete zpomalit rychleji, než systém zvládne rekuperovat, řídící systémy vozidla sami připojí i klasické mechanické brzdy. Stejně tak ve chvíli, kdy je akumulátor plný a energii není kam uložit.

Díky elektronickému řízení rekuperace lze mnohdy uživatelsky nastavit, jak se má vozidlo za jízdy chovat. S nejnižším stupněm rekuperace se chová jako konvenční vůz se spalovacím motorem, když sundáte nohu z plynu a vyřadíte rychlost – dál setrvačností pokračuje v jízdě, takzvaně plachtí. Jak rychle bude zpomalovat závisí především na sklonu vozovky.

„Plusové“ pádlo pro ovládání rekuperace u Škody Elroq. Na ovládání KIA EV6 se podívejte do videa.

Zvolit si můžete vyšší úroveň rekuperace, někdy to lze jen ve dvou, jindy ve více stupních – záleží na modelu. Podle nastavení se postupně dostanete od plachtění přes stav podobný brzdění motorem (když pustíte nohu z plynu, ale necháte zařazený kvalt) až po takzvané jednopedálové řízení, kdy vozidlo začne výrazně zpomalovat, jakmile povolíte stisk akceleračního pedálu. Ne každému to vyhovuje, ale například při poskakování po městě to mnozí rádi využívají – s trochou citu není potřeba přesouvat nohu mezi pedály a vozidlo bez brzdy zpomaluje až do zastavení. Ne každý elektromobil ale jednopedálové řízení nabízí.

U některých modelů můžete úroveň rekuperace řídit i během jízdy, zpravidla pomocí „pádel“ pod volantem a přepínat třeba mezi plachtěním a silnější rekuperací podle toho, zda je před vámi volno, nebo se blíží semafor – ale to už je „vyšší dívčí“ pro ty, kdo se s řízením trochu mazlí. Ti ostatní si vyberou jeden režim a jezdí s ním pořád.

Pozor na 12V akumulátor

Trochu překvapivě najdeme v elektromobilech jeden relikt, který je dědictvím z konvenčních vozidel: klasický 12V akumulátor. Ten zde sice neroztáčí motor při startu, ale napájí palubní systémy vozidla ve chvílích, kdy není stykači připojen hlavní trakční akumulátor.

S vědomím, že v autě není startér, zpravidla výrobci zvolili menší varianty s nižší kapacitou, které ale v některých situacích umí moderní výkonné palubní systémy poměrně rychle vybít. Vozidla jej obvykle dobře zvládají podle potřeby dobíjet z trakčního akumulátoru, ale u některých se občas stane, že se akumulátor vybije, nebo je během několika málo let opotřeben.

Po sejmutí krytu vykoukne "starý známý" 12V akumulátor. Na snímku ten ve Škoda Elroq, jak to vypadá pod kapotou KIA EV6 se podívejte ve videu.

Slabý akumulátor se pak projevuje různými chybovými hláškami (často na první i druhý pohled nesouvisejícími) a pokud „klekne“ úplně, nemusí stačit na sepnutí stykačů a vozidlo se může stát nepojízdným. Za leckterým odtahem elektromobilu tak nestál vybitý trakční akumulátor, nebo nějaká zásadní porucha, ale malý 12V akumulátor.

Jakmile začne zlobit, je lepší jej vyměnit.

V příštím díle…

V příštím díle se podíváme, jak v infotainmentu vozidla plánovat dlouhé trasy, jak vyhledávat nabíjecí stanice a povíme si několik základních zásad, jak o elektricky poháněný vůz pečovat.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení, čeká na schválení

Robotaxi od Tesly na prezentaci v Los Angeles (10. října 2024)

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení. Na sociální...

Elektriky jsou v Česku na vzestupu. Hlasujte v anketě, která se vám líbí

Faceliftovaná Škoda Enyaq

Elektromobilita je v Česku na vzestupu. Prodeje bateriových vozů výrazně rostou, a to nových i...

Senát je proti dotacím a povinným elektromobilům ve firmách

Hyundai Inster

Senát se postavil proti možnému zavádění jakýchkoli státních subvencí na elektromobily pro koncové...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Stellantis zastavil výrobu čínských elektromobilů v Polsku. Je to msta za cla?

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Evropsko-americká automobilová skupina Stellantis zastavila výrobu malých elektromobilů T03 svého...

Elroq RS umí sprint nejlíp ze všech škodovek. Prohlédli jsme ho s designérem

Škoda Elroq RS

VIDEO Škoda představila sportovní verzi elektrického modelu Elroq pod označením RS, která dosahuje dosud...

Nejčtenější

Laurinka míří na Tour de France. Unikátní superb pick-up postavili studenti

Desátý žákovský vůz oslavuje výročí 130 let Škoda Auto a propojení společnosti s cyklistickou historií, jmenuje se Škoda L&K 130. Osmadvacet žáků mladoboleslavského Středního odborného učiliště Škoda...

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

Mercedesy obsadily náměstí v Kolíně. Vedle číňana zaparkoval jezevčík

Odjakživa jsou místem, kde se setkávají lidé. Ať už je to na trzích či u příležitosti různých oslav. Malebná městská náměstí si oblíbily i různé české autokluby. Třeba v Kolíně se krátce po sobě...

Proč se řidiči elektromobilů loudají? Vyzkoušeli jsme to se Škodou Elroq

Jak moc se změní spotřeba elektromobilu, pokud z tachometrových 135 km/h o 10 nebo 20 kilometrů za hodinu zpomalíme? A co to udělá s časem příjezdu? S elektromobilem Škoda Elroq jsme kroužili pro...

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

SUPERGALERIE: Tato auta mají letos významné narozeniny. Kolik jich znáte?

Celá řada automobilových legend, ale i již málem zapomenutých modelů, letos sfoukla les svíček na pomyslném narozeninovém dortu. Nechybějí mezi nimi škodovky, alfy romeo, mercedesy, ale třeba ani...

21. června 2025

Expedice přes půl světa vyjíždí. Z Prahy vyšle veterány prezident, sledujte start

V sobotu 21. června odstartuje z Hradčanského náměstí unikátní dobrodružství napříč kontinenty. ROBOT Expedice, výprava sedmi historických vozidel z Česka do Japonska, se vydá na cestu dlouhou 16 000...

21. června 2025

Laurinka míří na Tour de France. Unikátní superb pick-up postavili studenti

Desátý žákovský vůz oslavuje výročí 130 let Škoda Auto a propojení společnosti s cyklistickou historií, jmenuje se Škoda L&K 130. Osmadvacet žáků mladoboleslavského Středního odborného učiliště Škoda...

20. června 2025

Mercedesy obsadily náměstí v Kolíně. Vedle číňana zaparkoval jezevčík

Odjakživa jsou místem, kde se setkávají lidé. Ať už je to na trzích či u příležitosti různých oslav. Malebná městská náměstí si oblíbily i různé české autokluby. Třeba v Kolíně se krátce po sobě...

20. června 2025

Češi poprvé na slavném závodě ultraúsporných aut. Tříkolku postavili za rok

Vysokoškolští studenti z týmu Green Gliders Fakulty dopravní ČVUT v Praze se poprvé zúčastnili prestižní mezinárodní soutěže Shell Eco-marathon – závodů zaměřených na úspornou jízdu. Se svým vozidlem...

20. června 2025

Čínští dravci jdou po krku škodovkám. Omoda a Jaecoo chystají novinky

Čínský exportní tygr Chery Automobile v Evropě zapouští kořeny se svými novými značkami. Modely Omoda 5, 5 EV a Jaecoo J7 a J7 PHEV bude i na českém trhu následovat další várka novinek. UFO do města...

20. června 2025

Ministr dopravy: V roce 2027 by v ČR mohly být podmínky pro auta bez řidiče

Ministerstvo dopravy začalo připravovat legislativu, která umožní provoz vozidel zcela bez řidiče. Legislativu pro autonomní řízení úrovní L4 a L5 hodlá v příštím roce předložit do Poslanecké...

19. června 2025

Defekt na dálnici. Oprava se může změnit v boj o přežití

Taková banalita jako výměna prázdného kola by neměla být pro většinu řidičů problém. Na rušných dálnicích se však do řešení problému raději nepouštějte a spolehněte na asistenci pojišťovny nebo ŘSD....

19. června 2025

Na dovolenou autem? Dejte pár stovek za pojistku, ať vás nehoda nezruinuje

Možná máte dobře sjednané povinné ručení, které má i nějakou tu asistenci v případě problémů vašeho vozu. Jenomže v zahraničí je vám to k ničemu. Takže i když při cestách po Česku neřešíte havarijní...

19. června 2025

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

19. června 2025

Dětská vlasová péče Childs Farm si získala srdce (i vlásky) malých testerů
Dětská vlasová péče Childs Farm si získala srdce (i vlásky) malých testerů

Naše testerky se svými dětmi vyzkoušely dětskou vlasovou péči od značky Childs Farm. Jak byly spokojené s kvalitou obsahu, vůní a obalem? A jak...

Na kochačku zapomeňte, ďábel od Ducati umí zatopit pod kotlem

Kdyby nám někdo před ještě nějakými dvaceti lety řekl, že v Ducati budou vyrábět čtyřválec, a ještě ho dají do cruiseru, museli bychom pochybovat o jeho duševním zdraví. Ale je to tak a na trh dnes...

19. června 2025

De Meova rozlučka s Renaultem v retrostylu. Plechové džíny dorazí koncem léta

Auto s tradicí, skvělé do města, ale prostorné na víkendovou cestu s rodinou, s designem, který nepřehlédnete, úsporné a za zajímavou cenu. Kdyby bylo spalovací, je to zaručený recept na úspěch....

18. června 2025,  aktualizováno  18:03
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.