Starší děti mohou sedět po směru jízdy, důležité je správné usazení...

Starší děti mohou sedět po směru jízdy, důležité je správné usazení bezpečnostního pásu. | foto: autor a archiv značek

Třeskuté mrazy pominuly, svlékněte dětem v autosedačkách bundy

  • 1
Loni zemřelo na českých silnicích osm dětí. Pět z toho sedělo v autě v roli spolujezdce. Dalších 37 dětských spolujezdců utrpělo těžká zranění a 954 si odneslo z autonehod lehká zranění. Dětské autosedačky poskytují velké bezpečí, rodiče je však často nepoužívají správně. Základním pravidlem je, že dítě v bundě do sedačky nepatří.

Český zákon ukládá povinnost používání zádržných systémů do 36 kilogramů dítěte, nebo dokud nedoroste 150 centimetrů. Přísné atesty zajišťují, že autosedačka nabídne dětským pasažérům maximální bezpečí, pokud ji rodiče použijí správně.

Pod bezpečnostním pásem nesmí mít pasažér umístěné žádné další pevné předměty, například pero či propisku v kapse, sponu pásku, zapalovač nebo klíče. Stejné pravidlo platí i pro dětské pasažéry.

Děti vozte proti směru jízdy co nejdéle

„Mnozí si neuvědomují, jak je v zimním období nebezpečné poutat děti i sebe v zimních bundách. Pás má být opravdu co nejvíce v kontaktu s tělem,“ vysvětluje metodička dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti Markéta Novotná.

Pokud nám vede bezpečnostní pás přes zimní bundu nebo kabát, je o několik centimetrů delší. Zanedbatelný detail? Omyl, těch několik centimetrů sehraje při prudkém brzdění v kabině vozu velmi důležitou roli.

„Tento fakt ovlivní chování těla ve vozidle v případě prudkého brzdění či dopravní nehody. Nejen, že řidiče zimní bunda limituje v pohybu a ovlivňuje tak i jeho počínání si. Pás přes zimní bundu může sklouznout a neudrží tělo tam, kde by měl,“ vysvětlil ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák.

Dodal, že podle testování německého autoklubu ADAC dochází při těchto nehodách mnohem častěji k poranění břišní dutiny.

Na autosedačce nešetřete

Ne každá autosedačka je samozřejmě uživatelsky příjemná a stoprocentně spolehlivá, proto by rodiče její výběr neměli podcenit. Spíše než cílovou částku řešte bezpečnost, protože na trhu existuje obrovské množství autosedaček a zdaleka ne všechny jsou kvalitní či alespoň vyhovující.

„Vždy bychom měli kupovat pouze sedačku, která je homologovaná jednou z norem, a to buď normou ECE R44/04, nebo R129, tzv. i-size normou. Poznáme je podle homologačních štítků, na kterých si také můžeme přečíst, jak moc byly sedačky bezpečné při zátěžových testech. Každoročně je prováděno několik testování a srovnávání dětských sedaček, které rodičům při výběru mohou pomoci,“ vysvětlila Markéta Novotná.

I drahou premiantku v testu však musíte používat správně. V první řadě je třeba autosedačku v autě řádně připevnit. Buďto pomocí usnadňujících systémů typu isofix či top-tether, nebo pomocí bezpečnostního pásu. Druhým krokem je správné upoutání dětského pasažéra. „Berte především ohled na výšku dítěte, která určuje, zda je bezpečnostní pás umístěn tam, kde má. Musí vést přes klíční kost, nikoli přes krk či rameno,“ připomněla Novotná.

Vždyť je to jen kousek...

Dítě je třeba správně připoutat na každou vzdálenost, není to klišé. Stále se v provoze najdou jedinci, kteří pásy či bezpečné převážení dětí ignorují, a to i z řad rodičů. Nestačí udělat jen „cvak“ do spony. Pás musí správně vést přes klíční, hrudní kost a boky a je potřeba jej správně narovnat a dotáhnout do těsné blízkosti s tělem.

I u autosedaček je potřeba řešit správné nastavení hlavové opěrky, která by měla být vždy minimálně v úrovni temene hlavy, lépe aspoň dva centimetry nad úroveň.