Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

ANALÝZA: Autosalonů ubude, jsou drahé a neefektivní

Výrobci aut ztrácejí zájem o účast na světových autosalonech. Z tradičních akcí se přesouvají na veletrhy spotřební elektroniky, které nyní cílí právě na nové technologie do aut. V Evropě si udrží výsostné postavení autosalon v Ženevě. Paříž s Frankfurtem budou muset změnit koncepci.
Koncept Škody Superb na autosalonu v Ženevě

Koncept Škody Superb na autosalonu v Ženevě | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Organizátoři mezinárodního autosalonu AMI (Auto Mobil International) v Lipsku nedávno oznámili, že dubnovou akci pro letošek ruší (zprávu čtěte zde). Víc než polovina výrobců, kteří na ní měli vystavovat, totiž svou účast během února zrušila. Ačkoliv Lipsko patří mezi menší autosalony konané v Evropě, ilustruje trend z poslední doby, kdy některé automobilky oznámily, že se v budoucnu stáhnou z některých tradičních autosalonů.

Je to konsolidace na veletržním trhu, to samé proběhlo třeba i v případě výstav elektroniky. Regionální veletrhy jednoduše už nikoho nezajímají, obzvlášť v době internetu. Už několik let jsou autosalony přehlídkami bez překvapení. V rychlé době internetu se většina novinek představuje v předstihu.

Zbudou prostě jen ty velké. Ženeva má svou pozici jistou, otázka je, co se stane s těmi dalšími. Lipsko je toho důkazem. České výstavnictví je dávno po smrti. Doby, kdy se v Brně na autosalonu představovalo ve světové premiéře BMW řady 5, jsou už nenávratně pryč.

O své pozice teď budou bojovat hlavně další dva autosalony konané na podzim. Paříž s Frankfurtem se v pořádaní autosalonu druhé půlky roku střídají. Letos je řada na francouzské metropoli. Ty nejskeptičtější hlasy přemítají, jestli to není poslední pařížský autosalon.

Například japonská Mazda nyní účast na říjnovém autosalonu zvažuje. Podle šéfa automobilky Jeffa Guytona je Paříž sice obří show, pro Mazdu je ale těžké se zde prosadit kvůli dominanci francouzských domácích automobilek Renault a PSA Peugeot-Citroën.

Automobilky přišly na to, že těch pět minut slávy při odhalení novinky je moc krátkých, i proto je představují v předstihu a klidně úplně mimo autovýstavy.

Účast v Paříži už začátkem února odřekl Ford, který se chce soustředit na jiné typy výstav, například na největší světový veletrh spotřební elektroniky CES v Las Vegas nebo na veletrh mobilních zařízení v Barceloně. Na jaře chce uspořádat několik akcí ve vlastní režii. Stojí za vysvětlení, že Ford vystavoval v Paříži už v roce 1907, díky tomu měl na autosalonu výsostné místo v nejdůležitější hale, která je jinak obsazena domácími značkami.

Do Paříže nepřijedou ani vozy značky Mini, které plánují vystavovat pouze v americkém Detroitu a Pekingu. Chybí i teď v Ženevě. Volvo už předloni oznámilo, že omezí svoji účast pouze na jeden autosalon na každém kontinentně.

Výrobce vede ke změnám ve strategii rostoucí zájem zákazníků o nové technologie. Ve Spojených státech kvůli tomu bojuje o své postavení autosalon v americkém Detroitu, kterému přerůstá přes hlavu veletrh elektroniky CES v Las Vegas, kde je teď automobilový průmysl v centru zájmu. Pozornost se věnuje hlavně technologiím pro automatizaci řízení aut, na níž se automobilky chtějí v budoucnu zaměřit.

Špioni na ženevském autosalonu v roce 2015

Autosalon v Ženevě

Ještě před dvěma lety „zábavní“ výbava aut zaostávala za mobily a dalšími chytrými zařízeními o velký kus. Dnes na palubě můžete mít internet, Facebook, Google mapy a na dálku komunikovat s chytrou domácností. Není tedy divu, že Ford představil jarní premiéry týden před Ženevou na veletrhu mobilů v Barceloně.

Dalším důvodem rušení některých autosalonů jsou finance, automobilky zjistily, že peníze na prezentaci lze využít efektivněji. Podle Zdeňka Straškraby z tiskového oddělení Škody Auto se náklady na obdobné akce pohybují v řádech desítek milionů korun.

Tuzemská automobilka však o zrušení dohodnutých akcí zatím neuvažuje. „Účast na veletrzích plánujeme dlouhodobě dopředu. Na letošním autosalonu v Paříži chystáme světovou premiéru nového modelu značky Škoda,“ sdělil iDNES.cz.

Všechny trumfy má Ženeva

Ženevský autosalon, který právě v těchto dnech probíhá, má v rukou všechny trumfy: březnový termín je ideální, má dobrou polohu uprostřed Evropy a výstaviště je komfortně v dochozí vzdálenosti od letiště. Ženevský autosalon vyhovuje návštěvníkům i vystavovatelům také svým formátem. Vše je v jedné obří hale pohromadě, výrobci mají omezený prostor pro své stánky, takže musí s místem lépe hospodařit. Návštěvník obejde komfortně celý autosalon klidně během jediného dne. To v Paříži nebo Frankfurtu je situace jiná: výrobci obsazují obrovité areály, kde je autosalon rozmístěný do několika hal. Navíc jsou zřetelné symbolické boje mezi domácími značkami. Ve Frankfurtu má Mercedes jeden vlastní několikapatrový pavilon, BMW obsadí další, ještě větší na opačném konci výstaviště, kam je to asi kilometr chůze, aby Audi nebylo pozadu, staví si na dobu autosalonu vlastní obrovitý palác. V Paříži obsazují tradičně nejlepší místa domácí výrobci.

Cisitalia D46 se představila v roce 1948 na pařížském autosalonu

Ženeva má oproti ostatním kromě kompaktnosti výhodu ve své neutralitě, žádná velká automobilka ve Švýcarsku nesídlí. Ženeva je nej i pro mnohé vystavovatele, malovýrobci, nově vznikající značky i designérská studia se jezdí prezentovat právě tam a podzimní veletrhy vypouštějí. Výhodný termín začátku automobilové sezony se hodí i pro vyhlášení titulu Evropského auta roku. Už několikátou sezonu ho vyhlašují právě v předvečer zahájení.

Paříž a Frankfurt se tak jako zástupci dvou velkých evropských trhů přesunou do rolí národních autovýstav. Nebudou pódiem pro světové premiéry a velkolepé manévry kapitánů autoprůmyslu, převezmou roli výstav pro fanoušky automobilismu a potenciální zákazníky. I to je důležitá úloha, vždyť v Paříži přivítají na autosalonech téměř jeden a půl milionu návštěvníků.

Pokud organizátoři zachytí správně trend, budou i nadále z pařížského Mondial de l ́automobile a frankfurtského IAA události, které budou mít zásadní význam z hlediska tržeb, ale poleví jejich atraktivita pro obchodní jednání, světové premiéry a politikaření.

Autoři: ,

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Paláce i psí boudy na kolech. Češi si u obytňáků potrpí na luxus

Fenomén obytných aut nabral na síle v covidových letech. Cestování s vlastním domem na kolech přišli na chuť i Češi. Nově zkoušejí výrobci obytňáků elektrifikaci pohonu.

8. září 2024

Fabia slaví čtvrtstoletí. Důležité škodovce prodlouží život

Celou svou kariéru, v každém vydání jeden z hlavních pilířů značky. Když Fabia nahradila svou předchůdkyni, rustikální Felicii, byl to víc než generační krok. Byl to skok do nové dimenze, ve všech...

15. září 2024

Brusel odmítl snahy vývozců aut z Číny vyhnout se clům pomocí minimálních cen

Některé firmy vyrábějící elektromobily v Číně předložily Evropské komisi návrhy na zavedení minimálních cen pro dovoz do Evropské unie, aby se tak vyhnuly dodatečným clům. Komise však všechny tyto...

15. září 2024

Veterán umí být koule na noze. Když nejezdí, trpí, varuje pořadatel srazů

Bylo mu čerstvě dvacet let a před sebou měl maturitu, přesto se rozhodl uspořádat obří sjezd autoveteránů a youngtimerů. A povedlo se. Letos Jiří Dohnal pořádal již devátou akci pod hlavičkou Classic...

14. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

Neviditelná rovnátka vs. tradiční zámečky: Proč volit moderní přístup?
Neviditelná rovnátka vs. tradiční zámečky: Proč volit moderní přístup?

Teprve po třicítce jsem začala řešit zdraví svého chrupu a postupně jsem se dostala až do rukou odborníků ze Světa rovnátek. Jak vypadá život s...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...