

Nad autosalony zlomili mnozí hůl, ve zrychlené internetové době prý postrádají smysl, ženevský autosalon ročník 2019 jasně ukazuje, že to tak být nemusí. Švýcarský autosalon, který je nejvýznamnější automobilovou událostí Evropy, dnes končí. Letošní ročník stál za to.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Jedním z nejbláznivějších vozidel na celém ženevském autosalonu byl koncept Citroënu Ami One, který má být alternativou k hromadné dopravě (autobus, tramvaj, metro) a k jiným individuálním jednostopým dopravním prostředkům (kolo, skútr nebo koloběžka).
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Koncept ilustruje vizi městské mobility budoucnosti. Kromě konceptu samotného tvůrci vymyskleli celý ekosystém, který nabízí zákazníkovi různý způsobu využití - od krátkodobého sdílení přes dlouhodobější půjčování (od 5 minut do 5 let) až po nákup.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Dvoumístný koncept má elektrický pohon. Maximální rychlost je 45 km/hod. Dojezd činí 100 km.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Chytrým nápadem jsou unifikované díly karosere: dveře na obou stranách jsou stejné, identické jsou také blatníky nebo díly přídi a zádi včetně světel.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Hmotnost je 450 kg, výška i šířka je 150 cm, kola mají průměr 18 palců. Díky délce jen 2,5 metru může vždy parkovar kolmo k chodníku.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Smart už před časem oznámil, že plně přepřáhne na elektrický pohon.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Elektrický je také koncept Forease+.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Od roku 2020 chce Smart vyrábět už jen elektromobily.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Podobných elektrických dvoumístných přibližovadel bylo v Ženevě hned několik.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Koncept Tata H2X dovede indická automobilka do sériové výroby. Svalnaté malé SUV chce uvést na domácím trh v příštím roce.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
McLaren Speedtail pohání hybridní soustrojí osmiválce a elektromotoru, jehož 1050 koní rozjede velké ladně tvarované kupé na 403 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Úspěšný italský poválečný výrobce traktorů či klimatizací Ferruccio Lamborghini se nakonec proslavil výrobou luxusních automobilů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tato zajímavá kreace jménem Lamborghini Centenario vznikla v pěti kusech. Sběratelský unikát v ceně 6,5 milionu korun má pod kapotou tříválec 2,2 litru s výkonem 28 kW.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Hned dva stánky obsadilo další velké jméno světového autodesignu.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Z Pininfariny se pod křídly indického koncernu Mahindra stává automobilka. Samozřejmě na supersporty.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Ten první, pojmenovaný Battista má karbonovou konstrukci a elektrický pohon.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Umí jet 350 km/h a když pojedete pomalu, vystačí baterie na 450 km. Má jich vzniknout 150.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Otec a syn Giugiarové před lety založili studio GFG Style.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Jeden z největších autodesignérů všech dob loni oslavil osmdesátku, v Ženevě ovšem nesmí chybět. Tentokrát přivezl terénní kupé jménem Kangaroo (klokan).
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Všechna kola jsou řízená a poháněná dvěma elektromotory.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Na krásná móndénní kupátka podle nejlepších italských tradic vzpomíná kreace neapolské mikroautomobilky Paola Parenteho jménem Puritalia Berlinetta.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Jeho 965koňová novinka má hybridní pohon (2,9 litrový osmiválec s kompresorem - elektromotor) a cenovku 14,7 milionu korun.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Maximálka je 355 km/h, stovku pokořií za 2,7 sekundy. Parente, podnikatel v IT, jich chce postavit 150.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Umberto Palermo Design je téměř neznámé jméno. Studio působící od roku 2011 v Mekce autodesignérů, v severoitalském Turíně, má na svém kontě několik jedinečných jednokusových projektů.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Tento jménem Mole má v útrobách třílitrový osmiválec se 179 kilowatty.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Mole od studia Umberto Palermo Design
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Křížence motorky a supersportovního auta představuje slovenská firma Engler.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
467centimetrovou karbonovou karosovanou motorku na čtyřech kolech pohání 5,2litrový přeplňovaný desetiválec.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Na stovce je za 2,5 sekundy, maximálka je 350 km/h.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Bývalé studio Giorgetta Giugiara dnes patří koncernu Volkswagen.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Ateliér stále tvoří, pracuje pro zákazníky z celého světa a také třeba staví koncepty aut na objednávku pro jiné, má na to jako jedna z mála firem speciální dílnu.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Tentokrát se Italdesign blýskl touto parádní studií.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Elektrické čtyřmístné GT se jmenuje Da Vinci na počest génia, který zemřel přesně před 500 lety.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Italdesign Da Vinci
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Italdesign Da Vinci
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Milínské studio Touring Superleggera přestavělo Maserati GranTurismo na unikát jménem Sciadipersia.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Ladná karoserie v barvě "Orient Night Blue" ukrývá osmiválec, který rozjede auto na stovku za 2,7 sekundy a maximální rychlost je 301 km/h.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Jméno "Scia di Persia" znamená "íránský (perský) šáh" a připomíná unikátní Maserati 5000GT, které si koncem padesátých let 20. století nechal u karosárny Touring Superleggera vyrobit poslední perský šíh Mohammed Reza Pahlaví.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Jméno Ginetta zní sice italsky, je to ale britský specialista na stavbu závodních speciálů. To se projevuje i na nejnovější kreaci, která má očividně závodnické geny. Právě okruhový speciál dal vzniknout silničnímu dravci.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Černý stroj je kompletně z karbonu, pohání ho šestilitrový atmosferický osmiválec s výkonem 600 koní a sedmi sty kroutícími newtonmetry. Šestistupňová sekvenční převodovka je ovládaná pádly pod volantem. Produkce 50kusové série má začít v příštím roce, cena je kolem 12 milionů korun.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Černá Ginetta dostala jméno Akula. Tak se jmenuje třída raketonosných ponorek s jaderným pohonem stavěných v Sovětském svazu v letech 1977–1989. NATO přidělilo této třídě kódové jméno Typhoon (Tajfun). Tento typ stále představuje největší postavené ponorky všech dob.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
e.Go je start-up z německých Cách, který chce prorazit s nekonvenčními elektromobily.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Tento minibus má být privátním luxusním přibližovadlem pro bohaté, jakousi obdobou soukromého tryskáče.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Nissan IMQ jako by designéři tvarovali samurajským mečem, ostré hrany a rázné linky narušují svou kulatostí jen kola. Budoucí nissany mají být tvarované v duchu tohoto "nervozního kubismu".
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Délka IMQ je 4 558 mm, výška 1 560 mm, šířka 1 940 mm. Pohon je hybridní s 1,5litrovým zážehovým motorem s turbodmychadlem, 250 kW a točivý moment 700 Nm pohání kola obou náprav. Za pozornost stojí 22palcová kola se zakázkovými pneumatikami Bridgestone Connect. Tyto chytré pneumatiky sdělují informace řidiči prostřednictvím grafického uživatelského rozhraní. Přenášejí se údaje jako zatížení pneumatiky, tlaku, míře přilnavosti, teplotě a hloubce vzorku.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Řidiči může dělat společnost virtuální pasažér v podobě do interiéru promítané trojrozměrné virtuální postavy z rozšířené reality.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Roland Gumpert je zpátky, díky spojení s čínským startupem Aiways má přístup k penězům a technologiím. Jeho nejnovější kreace se jmenuje RG Nathalie po Gumpertově dceři. Čtveřici motorů živí energie vyráběná palivovými články zpracovávajícími metanol, který je mnohem lépe dostupný než vodík. RG Nathalie vystřelí na stovku za 2,5 sekundy a frčet má až třístovkou, dojezd na jedno natankování má být lepší než u benzinového auta, až přes tisíc kilometrů. A pozor! Okruhový závodní speciál odvozený z Nathalie testuje česká závodnice Gabriela Jílková.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Elektrické SUV předsstavila v podobě konceptu čínská značka Arcfox.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tu založila pekingská automobilka BAIC a má se specializovat na výrobu prémiových elektromobilů.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Vývoj pro Arcfox obstarává renomovaný dodavatel konstrukčních prací Magna Steyr, který také nabízí malosériovou výrobu.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Arcfox má údajně ambice vstoupit do Evropy, podle všeho to bude ovšem ještě nějaký čas trvat.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Podobné plány má také další čínský výrobce Aiways.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Jeho SUV jménem U5 je 468 cm dlouhé a pohání ho elektromotory. Výrobce slibuje dojezd přes 450 kilometrů.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Korejská značka Kia je napevno usazená Evropě, boduje tu také designem. Hvězdou její expozice je koncept jménem Imagine.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
„Smyslem automobilového designu je získat si srdce a rozbušit jej o něco rychleji a déle. Domníváme se, že neexistuje naprosto žádný důvod, proč by tomu mělo být u elektromobilů jinak,“ říká Gregory Guillaume, viceprezident pro design ze společnosti Kia Motors Europe.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Interiér zajímavě kombinuje různé materiály. Přístrojová deska je seskládaná z 21 displejů.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Čelní sklo i střechu tvoří jediný skleněný panel. Šest ručně nanášených vrstev stříbrného nátěru s chromovým efektem pokrývá hnědý odstín s bronzovým nádechem, vyvolávající dojem tepla a lákající k dotyku.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz