IED beON: Návrh auta budoucnosti v podání studentů automobilového designu

IED beON: Návrh auta budoucnosti v podání studentů automobilového designu | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Autosalon Ženeva: Kdo je nejkrásnější?

  • 5
Nejdůležitější událostí evropského motoristy je bezesporu ženevský autosalon. Při letošním 77. ročníku se na něm představilo na 70 novinek.

Každoroční autopřehlídka na západě Švýcarska se tentokrát nesla především na vlně ekologie. Střídmých a ekologicky přívětivých aut, pro která si po autosalonu půjdete rovnou koupit je však pomálu. Deklarovaná snaha o šetrnost k životnímu prostředí se momentálně zhmotňuje povětšinou do podoby studíí.

Na opačné spektrum pudů působí druhý významný okruh novinek. Jsou to velká a luxusní auta, ze kterých čiší dynamika a rychlost - Audi A5, BMW M3, Opel GTC, případně mohutnost a nadřazenost v podobě sportovně užitkových aut pro volný čas, neboli SUVček. Do terénu už se vydávají snad úplně všichni. Svůj SUV model tak představily francouzské spolupracující automobilky Citroën a Peugeot v podobě modelů C-Crosser a 4007. Do terénu se chce podívat i koncept Seatu jménem Freetrack, který spojuje kvality pohonu všech kol a velkoprostorové karoserie. VÍCE...

Letošní automobilová Ženeva měla pro českého návštěvníka kouzlo v podobě "české kolonie". Z kraje ve středu Evropy se pomalu stává automobilová velmoc. Kromě škodovek vyjíždějí od Kolína malé modely PSA a Toyoty. V Nošovicích se staví továrna na Hyundaie a právě model, který korejská automobilka plánuje vyrábět na severu Moravy, i30 se premiérově představil začátkem března v Ženevě. ČTĚTE ZDE... 

Od východních sousedů bude od jara vyjíždět nový žilinský model Kie jménem cee´d Sportywagon. Už vyráběný hatchback, nový kombík a připravovaný sportovní třídveřový hatchback by mohl časem doplnit také kabriolet, který se prozatím jen jako koncept na autosalonu představil pod jménem Ex_cee´d. Korejský výrocbe o něm sebevědomě prohlašuje, že z něj bude konkurent Audi TT.

Už obligátní kolonii hybridních konceptů kombinujících konvenční spalovací motor a elektromotor protentokrát doplnily vozy schopné spalovat také jiná paliva, než na která jsme zvyklí. Saab 9-5 BioPower 100, umí jezdit na čistý bioethanolu E100. Použití tohoto paliva podle inženýrů Saabu dobře působí na technické parametry motoru. Přeplňovaný dvoulitr nabízí výkon 221 kW (300 koní) a točivý moment 400 Nm, a to při výrazně nižších emisích ve srovnání s klasickým benzinovým motorem. Studie zrychlí z klidu na 100 km/h za 6,6 s. Automobilka říká, že to jsou výkony srovnatelné s atmosferickým čtyřlitrem..

Další směr úspor paliva, kterým se automobilky vydávají je snižování spotřeby. Volkswagen v Ženevě například představil speciálně upravený Volkswagen Passat Blue Motion. Auto má upravenou přeovodovkou, vylepšenou aerodynamiku a speciální pneumatiky. Turbodieselový passat se díky tomu dostane na průměrnou spotřebu 5,1 litru paliva na 100 km.

Český návštěvník však pravděpodobně zamířil nejprve na stánek Škody. Mladoboleslavský nejmenší model střídá generaci po osmi letech. Jako lákadlo fabie, která se postupně představovala už před autosalonem, přijela její soutěžní verze S2000. ZDE... 

Do kategorie malých aut společně s fabií vstoupila v Ženevě jen o pár desítek metrů dál parkující nová Mazda 2. Na půl cesty mezi nimi si odbyl premiéru ještě menší Renault Twingo, který nahrazuje svého předchůdce po neuvěřitelných 14 letech.

Na omezenou plochu autosalonu pronikli i exotičtí výrobci. Překotně se rozvíjející čínský automobilový průmysl reprezentovala automobilka JinBei se značkou Brilliance. Se svými modely se chce razantněji prosadit na staré kontinentu. pomoci ji v tom má i design, s kterým pomáhá Pininfarina a Giugiaro. Evropskou premiéru si zde odbyl výrazný a nečekaně pohledný kanárkově žlutý sporťák BC3.

Pravděpodobně nejkurióznějším vystavovatelem byla v Ženevě automobilka Russo-Baltique. Dávnou zapomenutou automobilku z území bývalého Sovětského svazu oživuje skupina ruských boháčů. Na stánku russo-baltu stál štíhlý a dlouhý objekt jménem Impression. VÍCE...

Koho plech, kola, benzin, nafta, hybridy a vůbec auta omrzela, mohl se kochat alespoň pohledem na krásné modelky. FOTOGALERIE...

VÍCE O NOVINKÁCH AUTOSALONU V ŽENEVĚ SI PŘEČTĚTE VE ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOZE zde...

Autosalonový cirkus skončil po 10 dnech 18. března, koncem léta se přesune do německého Frankfurtu nad Mohanem, kde bude probíhat od 13. do 23. září autosalon IAA.