Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autosalon Ženeva - dýchánek ekologických aktivistů

  17:19
Když se procházíte po autosalonu v Ženevě, můžete získat pocit, že jste se ocitli na nějakém dýchánku ekologických aktivistů. Kolem vás je spousta expozic v zelené barvě s nápisy o tom, jak výrobci chrání životní prostředí a jak ježdění automobilem vlastně přírodě vůbec neškodí.

Zelený svou barvou i hybridním pohonem je v Ženevě třeba i Jeep Renegade | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Například stánek Peugeotu je ověšen zelenými liánami a tekoucí voda dotváří dojem, že auto je neoddělitelnou součástí přírody. I když ony zelené liány jsou ve skutečnosti z umělé hmoty.

Přesto je potřeba brát zelené aktivity automobilek vážně. Ještě nikdy se totiž výrobci aut tak ohleduplně k přírodě nechovali. A není to jen z jejich dobromyslnosti. Nutí je k tomu jak všemožná regulační opatření, tak i stále rostoucí ceny pohonných hmot. Ropa, která je aktuálně nejdražší v historii, dnes představuje jednu z největších hrozeb pro zpomalení růstu automobilového průmyslu.

Spotřebitelé chtějí auta levná a ekonomická
Kdyby člověk věřil jen reklamním letákům rozdávaným sličnými hosteskami, měl by pocit, že vše je v naprostém pořádku a automobilky se se všemi problémy rychle vypořádají.

"V řadě případů je to však jen jejich marketingová hra," připomíná Jan Horčík, který provozuje server zabývající se alternativními pohony Hybrid.cz. Přesto je však podle něj stále více patrné, že ekologické pohony berou některé z nich skutečně vážně.

Ženevský autosalon ukázal i to, že výrobci věří kromě snižování emisí CO2 a hybridním pohonům čím dál více také elektřině. Svůj nový elektromobil ukázalo hned několik automobilek, například Nissan a Subaru.
I když neexistují přesná čísla o tom, jak klesá průměrná spotřeba nových vozů, ještě před dvaceti lety byla běžná spotřeba i přes 15 litrů na sto kilometrů u středně velkého osobního auta. Teď je to méně než polovina.

Nedávná studie společnosti KPMG naznačila, že během pěti let lze očekávat významný nárůst prodejů levných aut s malou spotřebou a vozidel s hybridním pohonem. "Zákazníci se stále častěji přiklánějí nejen k bezpečným a kvalitním vozům, ale také hledí na ekonomickou stránku provozu automobilů," poznamenává Andrew Sutherland z KPMG ČR.

Automobilky: Zelenáme, ale chceme více času
Zelenání automobilek jde v kontrastu s tím, co v Ženevě jejich zástupci nenápadně pronesli. Asociace evropských výrobců aut vyzvala Evropskou unii, která plánuje do roku 2012 zavést limit 130 gramů CO2 na jeden kilometr, aby jim na splnění nových emisních norem dala více času.

"Je na politicích, aby vytvářeli zákony, a na průmyslnících, aby dělali svoji práci. Proto potřebujeme najít rovnováhu mezi ekonomikou a ekologií, která by zajistila udržitelný růst," prohlásil například šéf francouzské automobilky PSA Peugeot Citroën Christian Streiff.

Pro automobilky znamená nový emisní limit nelehký úkol, řada vozidel jej stále zdaleka nesplňuje. Podle automobilek je reálné se dostat na limit 125 gramů až kolem roku 2015, přičemž jedním z důvodů je i životní cyklus aut.

Dvě třetiny z vozů prodávaných v roce 2012 budou totiž stále modely, které jezdí už dnes. Šéf General Motors Rick Wagoner navíc upozornil, že tento problém se musí řešit globálně, nejen v Evropě. "Když se nebude nic s emisemi dělat v Indii nebo Číně, pak je to celé zbytečné," uvedl.

Nejde přitom jen o lepší řešení motoru: hledá se způsob, jak udělat auta lehčí, například používáním plastových materiálů. Ušetřit se dá i na konstrukci pneumatik. A také třeba na klimatizaci, ta spotřebu značně zvyšuje.

Emise snižují i značky, které jsou dosud symbolem obrovské spotřeby. Například Porsche ukázala hybridní verzi svého modelu Cayenne, Lamborghini se chlubí s téměř o pětinu nižšími emisemi u posledního modelu sportovního vozu.

Automobilky se však například Greenpeace příliš nezavděčily. "Měly deset let na to snížit emise dobrovolně. Komise by měla dodržet lhůtu do 2012. Pokud ji nedodrží, je potřeba automobilky pokutovat," uvedl mluvčí Martin Lloyd.

Při lednovém autosalonu v Bruselu Greenpeace u vchodu vztyčili sochu Pinocchia v závodnickém dresu. "Pinocchio nemohl být skutečným chlapcem, dokud nepřestal lhát. A automobilky nebudou nikdy zelené, dokud se nebudou předvádět jako zelené, zatímco silnice plní čím dál těžšími a silnějšími vozy," říká Helen Perivierová z Greenpeace.

Ve snižování emisí CO2 automobilky skutečně moc nepokročily: od roku 1995 v průměru jen o 14 procent. Zato se zlepšily podstatně v emisích oxidů dusíku, které klesly o více než 95 procent.

Ani gram navíc
Evropská unie požaduje na výrobcích aut, aby jejich vozy do roku 2012 snížily emise CO2 na kilometr v průměru pod 130 gramů. Automobilky požadují, aby EU termín prodloužila až do roku 2015. Dosud je průměrná hodnota kolem 161 gramů. Za nesplnění normy 130 gramů budou muset výrobci platit pokuty: za každé auto a gram nad limit 20 eur, přičemž tato částka má vyšplhat v roce 2015 k 95 eurům.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

V Česku loni rekordně přibylo dobíjecích stanic. Počet stoupl téměř o polovinu

Poslední nabíjení Enyaqa na cestě, u nabíječky E.ON na Vystrkově u D1.

VIDEO Česko loni zažilo boom dobíjecích stanic pro elektroauta. Stanic loni přibylo až o 40 % a na konci...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Čínský elektrovůz vytlačí z Polska fiátky. Bateriovou pětistovku přestaví na benzin

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Malé fiaty často skvěle ilustrují vývoj automobilismu v Evropě. A i nyní bestseller značky – slavná...

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

Létající automobil AirCar Štefana Kleina

VIDEO Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...