V Ženevě se hodně mluví o elektromobilech, ale všichni kupují SUV

  15:23aktualizováno  15:23
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Elektrická auta potkáte na ženevském výstavišti na každém kroku. Než zaplaví silnice, bude to ještě trvat, shodují se kapitáni autoprůmyslu na Autosalonu Ženeva, už proto, že je to pro ně vysoce ztrátová hračka. Aktuálním tématem jsou autonomní auta a hlavně SUV.

Jürgen Stackmann, jeden z vrcholových manažerů koncernu VW, který ještě nedávno působil v Mladé Boleslavi, má proslov před publikem a kamerami, představuje nový volkswagen.

Na pódium se mezi tím nenápadně přišourá chlapík oblečený jako automechanik, obhlíží vystavené auto, lehne si na zem a zkoumá ho zespoda. V ruce má vlaječku s nápisem „podvodná krabice“ (video zde). Britský komik říkající si Lee Nelson hned při otevření ženevského autosalonu, který potrvá do 13. března, připomněl to hlavní, o čem se v automobilovém průmyslu posledního půl roku mluví: aféru Dieselgate. Tu, v níž americké úřady obvinily Volkswagen z podvádění s emisemi naftových motorů a která odstartovala loni na podzim, když probíhal autosalon ve Frankfurtu. Automechanik anglicky s německým přízvukem prohlásí, že „než se na podvod přijde, tak je všechno v pořádku“. Pak Nelsona vyvede ochranka.

Aféra Volkswagenu se ve Spojených státech dostala do patové situace a ovlivňuje celý automobilový svět. V Ženevě se na tom shodli šéf koncernu Fiat-Chrysler (FCA) Sergio Marchionne s Carlosem Ghosnem, šéfem aliance Renault-Nissan. „Nevíme, kdy to skončí. Je to problém pro všechny výrobce,“ stěžoval si Marchionne. Právě první den autosalonu se navíc ukázalo, že řešení dieselgate v USA bude pro Volkswagen delší a dražší než se čekalo. Každá z automobilek má na problém s emisními limity jiný recept. Marchionne věří klasickým technologiím a říká, že je pro něj lacinější kupovat si emisní odpustky než investovat do vývoje. „V příštích deseti letech nevidím změnu. Není to tak, že jsou diesely špatné. Nemáme je ani čím nahradit, pokud chceme splňovat emisní limity,“ vysvětluje. Podle Ghosna je zase třeba rozvíjet všechny alternativy (spalovací motory, hybridní vozy kombinující elektřinu s fosilními palivy i elektromobily) a být připraven na další vývoj.

Všichni přítomní v Ženevě ale nepochybují o tom, že emisní limity jsou hlavně politikum. Pokud jde o alternativy, zatím příliš možností na obzoru vidět není.

Ghosn i Marchionne si svorně libují, jak hezky roste evropský trh, zdá se, že krize prodejů je za nimi. Ženevský autosalon k tomu ukazuje, jak moc se automobilový svět mění a rozděluje. Aut na elektřinu a hybridních modelů vystavují výrobci spoustu. Z pohledu prodejů je to ale jen zlomek prodaných aut. Optimisté v tom vidí trend s výhledem do budoucna.

Starý pragmatik Marchionne to vidí jinak - teď to nedává ekonomický smysl: „Neuměl bych na tom vydělat peníze.“

Fiat 500e

Fiat 500e

„Konkurenta pro Teslu máme, je to Fiat 500e,“ odpověděl se šarmem a sarkasmem sobě vlastním šéf koncernu FCA na otázku, kdy nabídne elektrický model, který by konkuroval dnes nejslavnějšímu autu do zásuvky. 500e je elektrická verze malého fiátku, o které Marchionne před časem řekl, ať ho lidé nekupují, protože na něm jeho firma prodělává. „Lidé budou taková auta chtít, až bude vybudovaná infrastruktura dobíjecích stanic,“ dodává Carlos Ghosn, jehož Renault má v nabídce elektromobily už několik let.

Elektrickými nadšenci jsou teď tak trochu z donucení hlavně u Volkswagenu. Šéf koncernu Matthias Müller na autosalonu prohlásil, že koncern, do kterého patří i mladoboleslavská Škoda Auto, do roku 2020 rozšíří nabídku o dalších 20 elektromobilů a hybridních vozů (více čtěte zde). Už se ví, že první hybridní škodovkou bude superb. Technologii kombinující spalovací motor s elektromotorem v Ženevě česká značka ukazuje na konceptu velkého sportovně užitkového vozu (SUV) VisionS.

Koncept Škoda VisionS při své premiéře na ženevském autosalonu

Koncept Škoda VisionS při své premiéře na ženevském autosalonu

Volkswagen BUDD-e

Volkswagen BUDD-e

Autosalon SUV

Ženeva totiž hlavně potvrzuje mánii po autech, jako je koncept Škoda VisionS. Jiných novinek než těch na zvýšeném podvozku, velkých kolech a občas i s pohonem všech kol se představuje pomálu. Značky Nissan či Subaru dokonce své modelové řady téměř očistily od jiných vozů než sportovně užitkových, ostatní jdou podobným směrem.

Autosalon Ženeva 2016
Koncept Volkswagen T-Cross Breeze na autosalonu v Ženevě
Subaru XV Concept

Audi Q2 je sériové auto. SUV Volkswagenu a Subaru se představily prozatím jako koncepty.

Audi bude mít zanedlouho SUV ekvivalent téměř všech kategorií svých aut. „SUV nahrazují sedany hlavně v prémiovém segmentu. Proč byste si kupovali obyčejné auto, když vám stejné výkony nabídne SUV,“ přemítá Marchionne, jeho Maserati (jedna ze značek vlastněná koncernem FCA) představuje v Ženevě nóbl SUV. Agresivně svalovec jménem Levante má být stěžejním modelem značky (více čtěte zde).

Fotogalerie

Šéf Škody Berhnard Maier už prohlásil, že po konceptu VisionS, ze kterého bude do půl roku sériové, skoro pětimetrové SUV, přijde model menší než yeti. Tím začíná v Boleslavi ofenzíva takových aut.

Ženeva je asi nejlepším autosalonem na světě. Otázkou je, jak dlouho tomu tak bude. Už několik let jsou autosalony přehlídkami bez překvapení. V rychlé době internetu se většina novinek představuje v předstihu, známý je vzhled i parametry, takže se do Ženevy jezdí hlavně pro potvrzení prvních dojmů z fotek.

Soumrak autosalonů

Nový trend je ale pro tradiční automobilové výstavy ale ještě hrozivější: útlum a ztráta zájmu samotných vystavovatelů. Automobilky přišly na to, že těch pět minut slávy při odhalení novinky je moc krátkých a hlavně v autosalonovém šrumci zaniknou, i proto je představují v předstihu a klidně úplně mimo autovýstavy.

Autosalon Ženeva 2016

A nově se výrobci začínají prezentovat úplně jinde. Například lednový lasvegaský veletrh spotřební elektroniky (CES) je takovým malým autosalonem. Už proto, že kromě boje s emisemi dieselů a vymýšlením nových „silničních teréňáků“ mají dnes automobilky plno práce s plněním aut moderními technologiemi. Tématem letoška, který pronásleduje návštěvníka v Ženevě na každém kroku, jsou auta schopná jízdy bez řidiče. Ovládání hlasem nebo parkování bez toho, aby byl řidič v autě, už se dá dnes u některých značek koupit do sériového auta a nikoho to moc nepřekvapí.

Ještě před dvěma lety „zábavní“ výbava aut zaostávala za mobily a dalšími chytrými zařízeními o velký kus. Dnes je auta dojely: na palubě můžete mít internet, Facebook, Google mapy a na dálku komunikovat s chytrou domácností. Není tedy divu, že Ford představil jarní premiéry týden před Ženevou na veletrhu mobilů v Barceloně.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dva tisíce koní. Elektrický Lotus Evija bude nejvýkonnějším autem světa

Lotus Evija

VIDEO Malá britská automobilka Lotus, která je teď ovládaná čínským gigantem Geely, představila jedinečný...

Stát chce být vzorem v elektromobilitě. Garáže má však plné „špinavých“ aut

Hyundai IONIQ Electric

VIDEO Garáže ministerstev a státních podniků stále plní vozy se spalovacími motory. I státní úředníci...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

VIDEO V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

Nestárnoucí Yankee ukazuje budoucnost a lije do sebe hektolitry benzinu

Dodge Challenger Demon

Je to až k nevíře. Opulentní bourák představený v době propuknutí finanční krize, který dnes absolutně nevyhovuje...

V Indii je krize autoprůmyslu, Škoda tam bojuje za celý koncern VW

Indické provedení Škody Rapid

Do Číny se jezdí za odměnu a sbírat zkušenosti, do Indie za trest. Tak nějak vyznívají reakce Škodováků, když přijde...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Najdete na iDNES.cz