Středa 22. ledna 2020, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. ledna 2020 Slavomír

V Ženevě se hodně mluví o elektromobilech, ale všichni kupují SUV

  15:23aktualizováno  15:23
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Elektrická auta potkáte na ženevském výstavišti na každém kroku. Než zaplaví silnice, bude to ještě trvat, shodují se kapitáni autoprůmyslu na Autosalonu Ženeva, už proto, že je to pro ně vysoce ztrátová hračka. Aktuálním tématem jsou autonomní auta a hlavně SUV.

Jürgen Stackmann, jeden z vrcholových manažerů koncernu VW, který ještě nedávno působil v Mladé Boleslavi, má proslov před publikem a kamerami, představuje nový volkswagen.

Na pódium se mezi tím nenápadně přišourá chlapík oblečený jako automechanik, obhlíží vystavené auto, lehne si na zem a zkoumá ho zespoda. V ruce má vlaječku s nápisem „podvodná krabice“ (video zde). Britský komik říkající si Lee Nelson hned při otevření ženevského autosalonu, který potrvá do 13. března, připomněl to hlavní, o čem se v automobilovém průmyslu posledního půl roku mluví: aféru Dieselgate. Tu, v níž americké úřady obvinily Volkswagen z podvádění s emisemi naftových motorů a která odstartovala loni na podzim, když probíhal autosalon ve Frankfurtu. Automechanik anglicky s německým přízvukem prohlásí, že „než se na podvod přijde, tak je všechno v pořádku“. Pak Nelsona vyvede ochranka.

Aféra Volkswagenu se ve Spojených státech dostala do patové situace a ovlivňuje celý automobilový svět. V Ženevě se na tom shodli šéf koncernu Fiat-Chrysler (FCA) Sergio Marchionne s Carlosem Ghosnem, šéfem aliance Renault-Nissan. „Nevíme, kdy to skončí. Je to problém pro všechny výrobce,“ stěžoval si Marchionne. Právě první den autosalonu se navíc ukázalo, že řešení dieselgate v USA bude pro Volkswagen delší a dražší než se čekalo. Každá z automobilek má na problém s emisními limity jiný recept. Marchionne věří klasickým technologiím a říká, že je pro něj lacinější kupovat si emisní odpustky než investovat do vývoje. „V příštích deseti letech nevidím změnu. Není to tak, že jsou diesely špatné. Nemáme je ani čím nahradit, pokud chceme splňovat emisní limity,“ vysvětluje. Podle Ghosna je zase třeba rozvíjet všechny alternativy (spalovací motory, hybridní vozy kombinující elektřinu s fosilními palivy i elektromobily) a být připraven na další vývoj.

Všichni přítomní v Ženevě ale nepochybují o tom, že emisní limity jsou hlavně politikum. Pokud jde o alternativy, zatím příliš možností na obzoru vidět není.

Ghosn i Marchionne si svorně libují, jak hezky roste evropský trh, zdá se, že krize prodejů je za nimi. Ženevský autosalon k tomu ukazuje, jak moc se automobilový svět mění a rozděluje. Aut na elektřinu a hybridních modelů vystavují výrobci spoustu. Z pohledu prodejů je to ale jen zlomek prodaných aut. Optimisté v tom vidí trend s výhledem do budoucna.

Starý pragmatik Marchionne to vidí jinak - teď to nedává ekonomický smysl: „Neuměl bych na tom vydělat peníze.“

Fiat 500e

Fiat 500e

„Konkurenta pro Teslu máme, je to Fiat 500e,“ odpověděl se šarmem a sarkasmem sobě vlastním šéf koncernu FCA na otázku, kdy nabídne elektrický model, který by konkuroval dnes nejslavnějšímu autu do zásuvky. 500e je elektrická verze malého fiátku, o které Marchionne před časem řekl, ať ho lidé nekupují, protože na něm jeho firma prodělává. „Lidé budou taková auta chtít, až bude vybudovaná infrastruktura dobíjecích stanic,“ dodává Carlos Ghosn, jehož Renault má v nabídce elektromobily už několik let.

Elektrickými nadšenci jsou teď tak trochu z donucení hlavně u Volkswagenu. Šéf koncernu Matthias Müller na autosalonu prohlásil, že koncern, do kterého patří i mladoboleslavská Škoda Auto, do roku 2020 rozšíří nabídku o dalších 20 elektromobilů a hybridních vozů (více čtěte zde). Už se ví, že první hybridní škodovkou bude superb. Technologii kombinující spalovací motor s elektromotorem v Ženevě česká značka ukazuje na konceptu velkého sportovně užitkového vozu (SUV) VisionS.

Koncept Škoda VisionS při své premiéře na ženevském autosalonu

Koncept Škoda VisionS při své premiéře na ženevském autosalonu

Volkswagen BUDD-e

Volkswagen BUDD-e

Autosalon SUV

Ženeva totiž hlavně potvrzuje mánii po autech, jako je koncept Škoda VisionS. Jiných novinek než těch na zvýšeném podvozku, velkých kolech a občas i s pohonem všech kol se představuje pomálu. Značky Nissan či Subaru dokonce své modelové řady téměř očistily od jiných vozů než sportovně užitkových, ostatní jdou podobným směrem.

Autosalon Ženeva 2016
Koncept Volkswagen T-Cross Breeze na autosalonu v Ženevě
Subaru XV Concept

Audi Q2 je sériové auto. SUV Volkswagenu a Subaru se představily prozatím jako koncepty.

Audi bude mít zanedlouho SUV ekvivalent téměř všech kategorií svých aut. „SUV nahrazují sedany hlavně v prémiovém segmentu. Proč byste si kupovali obyčejné auto, když vám stejné výkony nabídne SUV,“ přemítá Marchionne, jeho Maserati (jedna ze značek vlastněná koncernem FCA) představuje v Ženevě nóbl SUV. Agresivně svalovec jménem Levante má být stěžejním modelem značky (více čtěte zde).

Fotogalerie

Šéf Škody Berhnard Maier už prohlásil, že po konceptu VisionS, ze kterého bude do půl roku sériové, skoro pětimetrové SUV, přijde model menší než yeti. Tím začíná v Boleslavi ofenzíva takových aut.

Ženeva je asi nejlepším autosalonem na světě. Otázkou je, jak dlouho tomu tak bude. Už několik let jsou autosalony přehlídkami bez překvapení. V rychlé době internetu se většina novinek představuje v předstihu, známý je vzhled i parametry, takže se do Ženevy jezdí hlavně pro potvrzení prvních dojmů z fotek.

Soumrak autosalonů

Nový trend je ale pro tradiční automobilové výstavy ale ještě hrozivější: útlum a ztráta zájmu samotných vystavovatelů. Automobilky přišly na to, že těch pět minut slávy při odhalení novinky je moc krátkých a hlavně v autosalonovém šrumci zaniknou, i proto je představují v předstihu a klidně úplně mimo autovýstavy.

Autosalon Ženeva 2016

A nově se výrobci začínají prezentovat úplně jinde. Například lednový lasvegaský veletrh spotřební elektroniky (CES) je takovým malým autosalonem. Už proto, že kromě boje s emisemi dieselů a vymýšlením nových „silničních teréňáků“ mají dnes automobilky plno práce s plněním aut moderními technologiemi. Tématem letoška, který pronásleduje návštěvníka v Ženevě na každém kroku, jsou auta schopná jízdy bez řidiče. Ovládání hlasem nebo parkování bez toho, aby byl řidič v autě, už se dá dnes u některých značek koupit do sériového auta a nikoho to moc nepřekvapí.

Ještě před dvěma lety „zábavní“ výbava aut zaostávala za mobily a dalšími chytrými zařízeními o velký kus. Dnes je auta dojely: na palubě můžete mít internet, Facebook, Google mapy a na dálku komunikovat s chytrou domácností. Není tedy divu, že Ford představil jarní premiéry týden před Ženevou na veletrhu mobilů v Barceloně.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Po roce 2050 zůstanou jen auta na vodík a elektřinu, říká odborník

Tajemník Svazu dovozců automobilů a člen Rady vlády České republiky pro...

Automobilový průmysl je v Evropě na rozcestí. Jeden ze směrů vede k razantnímu nástupu...

Do roku 2030 v Evropě převládnou auta do zásuvky, předpovídá studie

Škoda Citigoe iV

Do roku 2030 se bude v Evropě prodávat více elektrických a hybridních aut než vozů se spalovacím...

Autofotka týdne: Britský Morris se vrací s dodávkou. Je drahá a elektrická

Morris JE

Závod o nejatraktivnější dodávku začíná. Trochu překvapivě na poli elektromobilů. Zatímco...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Blíží se krize autoprůmyslu, varuje další obr. Změny přivážejí elektromobily

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý dodavatel automobilových součástek Continental v rámci restrukturalizace výroby do roku...

Pražská městská policie chce do vozového parku elektromobily

Ilustrační snímek

Městská policie příští rok koupí čtyři elektromobily za 7,2 milionu. Jejich vyšší cenu má vyvážit...

  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Elektroniro by bylo výborné rodinné auto, Kia ho však nestíhá vyrábět

Elektromobil Kia e-Niro má vše, co byste od elektrického SUV mohli očekávat. Je prostorný, výborně jezdí a na jedno...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak vydělat na pokuty za emise: elektřinou, zdražením, omezením prodejů

Výrobci se už brzy budou muset u nově prodávaných aut v Evropě dostat na průměrné emise maximálně 95 gramů oxidu...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Ze slavné dodávky je surfařský karavan i s vinotékou

Snad každý, komu někdy hlavou projela myšlenka na život na cestách, by po tomto autu sáhl. Britská společnost...

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Jak vydělat na pokuty za emise: elektřinou, zdražením, omezením prodejů

Výrobci se už brzy budou muset u nově prodávaných aut v Evropě dostat na průměrné emise maximálně 95 gramů oxidu...

Premium

Nejlepší modely aut z kostek lega. Skvělý dárek pro všechny generace

Kostičky Lego mohou být dobrý dárek. A to i pro vás. Bez ohledu na věk. Samozřejmě nechybí jednoduché sady pro malé...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz