Autosalon v Bologni: doslova zavalený koncepty

  8:59aktualizováno  8:59
Letošní autosalon v Bologni je studií doslova plný a co do jejich množství možná předčí i salony mnohem věhlasnější a větší. Pojďme se podívat alespoň na ty nejzajímavější koncepty.

V expozici domácí Alfy Romeo je možno obdivovat výsledek spolupráce italské značky a předního italského designéra Giorgietta Giugiara, kterým je AR "Brera". Brera ukazuje další směrování této automobilky a to nejen v oblasti designu, ale též mechanických částí. Využívá nový osmiválec V8, který pohání zadní nápravu. Dle posledních informací je již o výrobě Brery rozhodnuto, výroba limitované série by se měla rozběhnout v nejbližší době.


Další hvězdou autosalonu je pohled do budoucnosti v podáni Lancie a stylistů z designových kanceláří Carcerano a Maggiora - "Lancia Granturismo". Tato studie, která je spíše sochou než automobilem, je výsledkem střetnutí estetického experimentování a informační - virtuální technologie.


Třetí a největší italská automobilka, která nad dvěma výše jmenovanými drží ochrannou ruku (i když momentálně notně churavou), Fiat přivezla do Bolgni projekty "Sandstorm" a "Simba". První jmenovaný je offroad postavený na bázi Fiatu Dobló. Simba je též offroad, prezentovaný jako první malý "tereňák" evropské provenience.


Další ital - Pininfarina předsavuje v evropské premiéře koncept "HF Fantasy". Tento vůz, který byl již představen na Pekingském autosalonu v červnu 2002, reprezentuje, i přes čistě stylistický pohled, představu Pininfariny o sportovním sedanu pro Čínský trh. Vůz s proporcemi vozu kupé (výškou 1380mm a šířkou 1820mm) se řadí spíše do třídy sedanů vyšší třídy. Pininfarina, jako vůbec první italský designér na čínském trhu, spolupracuje již delší dobu se společností Hafei Industrial Group. Prvním společným projektem je městské vozidlo Lobo, navržené a vyprojektované Pininfarinou, jehož výrobu Hafei odstartovala v listopadu 2002. Výroba tohoto "city caru" by měla dosáhnout maximální kapacity 100 000 jednotek ročně.


Neitalští výrobci byli, alespoň co se nových konceptů týká, o poznání méně aktivní.
Ford představil jednu z hvězd Pařížského autosalonu C-Max. Víceúčelové malé MPVéčko inspirované Focusem.


Citroen přivezl asi nejkrásnější exponát z Paříže C-Airdream. Ladné, sportovní kupé, které potvrzuje momentální nadvládu francouzských automobilek v oblasti designu.


Koncernoví kolegové Citroenu přivezli za Alpy většího bratříčka Peugeotu 206CC, protentokrát odvozeného od veleúspěšného modelu 307. Připomeňme jen, že 307 Coupé-Cabrio měl premiéru již v Paříži. Stejně jako "prcek" se lvem ve znaku, který by měl nahradit "obstarožní" 106, Peugeot Sésame. Kompaktní mikrovan charakterizovaný posuvnými dveřmi dlouhými přiblžně jednu třetinu délky celého vozu. Peugeot protentokrát vyslal do Bologne pořádně velký kamion, vešel se do něj totiž i supermalý a superrychlý hasičský vůz Peugeot 206 H2O.


Konceptem, který bezesporu stojí za zmínku je i Rover TCV (Touring Concept Vehicle). Studie, která zohledňuje jak požadavky pasažerů na "obytný" prostor, tak jejich neutuchající touhu po převážení stále většího množství nezbytných zbytečností. Každé sedadlo, které naleznete v ohromném interiéru, je možné sklopit a proměnit je tak ve stolek vhodný ke stolování, či partičce bridže. TCVéčko je pilotním projektem pro novou generaci vozů MG a Rover, které si odbudou premiéru během roku 2004.


Posledním konceptem, který zmíníme, je Španělská reakce na třeba již zmiňovanou Alfu Breru, je jí Seat Salsa Emoción II

A na závěr námět k diskuzi:

 V posledních letech prošel fenomén prototypu znatelným vývojem. Koncepty už nejsou jen jakýmsi stylistickým cvičením, či exhibicí umu designéra (popř. celé automobilky). Reprezentují v první řadě první krok ve vývoji nového - sériového modelu, na kterém automobilky ukazují schopnosti inženýrů ve svých vývojových střediscích, hlavní důvody jsou však ekonomuckého rázu - výrobci takto testují jak novinku příjme veřejnost. Dnešní výrobci automobilů jsou pod takovým tlakem, že si jednoduše nemohou dovolit uvést do výdoby čistě neúspěšný model, či pouze představovat na autosalonech nefunkční a nesmyslné studie.

Co si o tomto názoru myslíte? Opravdu je v poslední době myšlení automobilek natolik racionální, že se na světových autosalonech nedočkáme extravagantních výstřelků, které by "okořeníly" někdy až příliš vážné expozice automobilových výrobců.

Pište do diskuze za článkem, nebo na frantisek.dvorak@idnes.cz

 

Alfa Romeo Brera

Fiat Sandstorm

Fiat Simba

Fiat Simba -zezadu

Lancia Granturismo - čelní pohled

Lancia Granturismo - profil

Lancia Granturismo - náhled

Lancia Granturismo

Pininfarina HF Fantasy

Rover TCV - čelní pohled

Rover TCV - zezadu

Rover TCV - pohled

Rover TCV

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Také Honda utíká z Británie. Výroba Civicu se přesune

Nákladní vůz odváží nově vyrobené Hondy Civic z fabriky v britském Swindonu.

Japonská automobilka Honda Motor na mimořádné tiskové konferenci oznámila, že v roce 2021 plánuje uzavřít svou továrnu...

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Najdete na iDNES.cz