S autosalony je amen, internetová autoshow ukáže všechny novinky pohromadě

  • 2
Automobilové výstavy to měly už delší dobu nahnuté, koronavirus jim pak dal ránu z milosti. V těchto dnech měl probíhat pařížský autosalon proměněný ve festival mobility, nakonec se nekoná vůbec. Automobilky ale mají nachystané nové modely, a tak je prezentují alespoň online.

Pařížský autosalon má tradici sahající do roku 1898, kdy ho založil jeden z průkopníků automobilismu Albert de Dion. V minulosti už zažil přestávky kvůli oběma světovým válkám i ropné krizi, která donutila organizátory vynechat ročník 1977 a změnit četnost na dvouletou. Letos měla přijít další změna, autosalon se měl proměnit, zatímco frankfurtské IAA, které se s Paříží střídalo ob rok se mělo příští rok přesunout do Mnichova.

Nakonec je všechno jinak, přinejmenším letos se v Evropě žádný velký autosalon neuspořádá. To ale neznamená, že by automobilky neměly nachystané nové modely – naopak tlak na čistší emise a elektrifikaci je nutí inovovat ještě rychleji. A protože přivedení nového auta do sériové podoby je proces na několik let, právě teď se představuje velké množství novinek, přesně jak měli vývojáři už dávno naplánované. Akorát se prezentují jen online a pak rovnou dorazí k prodejcům, přesně jako tomu bylo na jaře.

Jeden autosalon se ale nakonec přece jen koná, na začátek října se přesunula původně dubnová výstava v Pekingu. Účast návštěvníků i vystavovatelů je nicméně omezena v podstatě jen na místní, Čína se už na jaře před okolním světem téměř uzavřela. Novinky významné pro tamní trh se ale fyzicky přece jen představují aspoň v náhradní lokaci právě tam.

Kupé na vysokém podvozku

Renault Arkana

Renault Arkana

Zatímco v jiných částech světa se to cenově dostupnými SUV-kupé jen hemží, evropští zákazníci si zatím mohou pořídit leda Mitsubishi Eclipse Cross. Brzy mu přibude konkurent: Renault Arkana, který se v Rusku představil již před dvěma lety. Od originálu se ale evropská Arkana, která se bude vyrábět v Koreji, značně liší. Využívá totiž techniku z nového Clia, zatímco ruský model je postavený na základech Dusteru.

Tím je dána mimo jiné nabídka motorů. Na výběr bude ze dvou mild-hybridních verzí motoru 1,3 TCe, které zde mají premiéru, a nedávno představeného full hybridu E-Tech. Naftový motor ani pohon všech kol Renault u nás v tomto stylovém modelu nenabídne. Zato bude k dispozici řada asistenčních systémů a také sportovní paket R.S. Line. SUV dlouhé 4,57 metru nabídne světlou výšku 186 mm a prostor pro 516 litrů zavazadel.

Audi Q5 Sportback

Rozsáhlá nabídka SUV Audi se od jara rozšíří o další verzi, Q5 s přívlastkem Sportback. Ve srovnání s výchozím modelem má splývající záď a plynule zaoblenou horní hranu bočního prosklení. Šířka i výška jsou ale shodné s výchozí Q5, délka se změnila jen minimálně – jde tedy o designové hrátky. V souvislosti se zaoblením zádě se zmenší zavazadlový prostor z 550 na 510 litrů.

Na úvod Audi nabídne hybridizovaný motor 2,0 TDI o výkonu 150 kW ve spojení se sportovním podvozkem, volitelně pak nastavitelným vzduchovým. Standardem bude také strmější převod řízení. Novinkou mezi velkosériovými modely Audi budou zadní světla nové generace s technologií OLED. K výchozímu motoru později přibudou i benzinové čtyřválce, naftová V6 a vrcholný model SQ5.

Audi Q5 Sportback

SUV a crossovery

Opel Mokka

Po roční přestávce se vrací malý crossover od Opelu jménem Mokka. Design se nečekaně důsledně inspiruje konceptem GT X, vůz na platformě PSA má o 2 cm delší rozvor, ale celkově je o 12 cm kratší – měří jen 4,15 metru. Zároveň je nová Mokka zástupcem nového designového směru, kdy světlomety a maska chladiče tvoří jeden celek. Spojené a z palubní desky vstupující jsou také displeje přístrojového štítu a multimediálního systému.

Opel Mokka

Použitý technický základ znamená změnu nabídky pohonů. Se 4x4, který byl konkurenční výhodou první Mokky, se už nepočítá, naopak dorazí elektrická verze. Konvenční verze budou zastupovat dvě varianty benzinového tříválce 1,2 Turbo a naftový čtyřválec pojmenovaný jednoduše 1,5 Diesel. Nabídka se tak bude do značné míry podobat Peugeotu 2008 druhé generace, který se začal prodávat nedávno.

Ford Puma ST

Tříválec 1,5 EcoBoost o výkonu 200 koní, tedy 147 kW, míří z Fiesty ST i pod kapotu crossoveru Puma. Logickým krokem tak vznikl unikátní vůz, podobně silnou verzi totiž žádný z konkurentů nemá – ostatní městské crossovery se omezují na nejrůznější sportovně pojaté pakety. To byl ostatně dosud i případ Pumy, která běžné motorizace kombinuje s paketem ST-Line.

Ford Puma ST

Puma ST zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a v zatáčkách jí pomůže mechanický samosvorný diferenciál Quaife. Podvozek má tužší stabilizátory a odpružení je přitvrzené nejen ve srovnání s ostatními verzemi Pumy, ale i s Fiestou ST. K dalším specifikům patří speciální dusíkem plněné tlumiče se zdvojenými plášti od Hitachi, strmější řízení a posílená brzdová soustava s 325mm kotouči vpředu.

Peugeot 3008

Střední crossover od Peugeotu se proměnil po vzoru nejnovějších modelů značky. Zcela nové jsou přední světlomety se světly denního svícení zaříznutými dolů do nárazníku jako kly. Maska chladiče už není samostatným prvkem, ale volně přechází do plochy nárazníku. Drobnými úpravami prošel i interiér, kde zaujme především zvětšený dotykový displej multimediálního systému. K novinkám ve výbavě patří noční vidění, které je v této kategorii stejně ojedinělé jako u modelu 508, kde ho Peugeot představil poprvé.

Peugeot 3008

Auta vybavená automatem mohou nově mít adaptivní tempomat, který drží odstup až do úplného zastavení a umí se postarat i o opětovný rozjezd. Asistent pro jízdu v pruhu je nově doplněn o udržování pozice v rámci daného pruhu. Méně příznivou změnou je vyškrtnutí dvoulitrového dieselu. Ten zůstává vyhrazen spřízněné sedmimístné 5008, která zase i nadále nenabízí plug-in hybrid.

Plug-in hybridy

Peugeot 508 SW

Po sérii konceptů přichází v sériové podobě první ultravýkonný plug-in hybrid od Peugeotu. Jmenuje se 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) a nabízí efektní kombinaci parametrů. Kombinace benzinové šestnáctistovky a dvou elektromotorů dává 360 koní (265 kW) a 520 Nm, jedná se tak o nejvýkonnější vůz v historii značky. Liftback či kombi s pohonem všech kol zvládne sprint na stovku za 5,2 sekundy a při 250 km/h ho zastaví omezovač rychlosti.

Peugeot 508 PSE

Pro tyto výkony byl upraven podvozek s rozšířeným rozchodem a 20palcovými koly obutými do pneumatik Michelin Pilot Sport. Posílené přední brzdy mají průměr 380 mm. Přehlédnout nelze designové úpravy podtržené nazelenalými detaily. Co se týká provozních parametrů, 508 PSE ujede čistě elektricky až 42 km, emise CO2 dosahují 46 g/km (zejména proto jde o plug-in hybrid) a navzdory instalací baterií se nezmenšil kufr.

Range Rover Velar Hybrid

Na vlnu dobíjecích hybridů rychle naskakuje i britský specialista na offroady. Range Rover Velar P400e kombinuje dvoulitr s 220 kW a elektromotor se 105 kW, oba dohromady dávají zhruba 400 koní. Baterie s kapacitou 17,1 kWh stačí k dojezdu 52 km, na 80 % se rychlým nabíjením dobije za půl hodiny.

Range Rover Velar PHEV

Při využití výkonu naplno hybridní Velar zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy. To je dokonce o tři desetiny lepší hodnota než u nově uvedeného benzinového třílitru P400, který má totožné maximum výkonu a výpomoc 48V mild-hybridní soustavy. Našince však nejspíš nejvíc zaujme nový řadový šestiválec spalující naftu. Jmenuje se D300, má 220 kW, 650 Nm a také jde o mild hybrid.

Land Rover Defender Hybrid

Po pouhém roce na trhu nový Defender přepřahá na nové motory. Hlavní chloubou je plug-in hybrid P400e, benzinový dvoulitr s 220 kW kombinuje se 105kW elektromotorem. Celkové parametry 297 kW a 640 Nm jsou na offroad až absurdní, stejně jako sprint na stovku za 5,6 sekundy. Baterie o kapacitě 19,2 kWh pokryje 43 km čistě elektrické jízdy. Emise CO2 dosahují 74 g/km, což je na plug-in hybrid nezvykle vysoká hodnota (automobilky se snaží kvůli zvýhodněním dostat pod 50 g). Land Rover to vysvětluje snahou nezmenšit příliš velkou baterií interiér.

Land Rover Defender PHEV

Podobně nezvyklou změnou je nahrazení stávajících naftových dvoulitrů šestiválcovými třílitry. Základní verze D200 má 147 kW jako stávající čtyřválec, maximum 500 Nm je ale o 70 lepší. Prostřední verze D250 má 183 kW a 570 Nm, vrcholná D300 se pak chlubí 221 kW a 650 Nm. Zajímavostí řadových šestiválců je dvojice turbodmychadel s variabilní geometrií lopatek. Čtyřválce zůstávají ve výrobě, ale jen pro mimoevropské trhy ve zjednodušené verzi Euro 5.

MG HS PHEV

Crossover MG HS vzdáleně připomíná Mazdu CX-5, a to je dost možná jeden z důvodů, proč se v Evropě neprodává. Tedy s výjimkou Británie, kde se Číňany ovládaná značka MG stále cítí jako doma. Pod kapotou mu dlí poněkud překvapivě benzinové čtyřválce 1,5 a 2,0 l od GM, které dříve poháněly například Opel Insignia. Je to dané tím, že mateřský koncern SAIC se podílel už na jejich vývoji.

MG HS PHEV

Menší z nich, který má díky turbu 121 kW, může nově spolupracovat s 90kW elektromotorem. Výsledkem je 190 kW a dojezd čistě na elektřinu 51 km. Zajímavostí je kombinace šestistupňového automatu a přídavně čtyřstupňové převodovky u elektromotoru. Soustava celkem sestává z deseti převodů pro jízdu vpřed.

Elektromobily

Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E

První elektrický Ford je jen několik kroků od sériové výroby. Uvedení na trh je naplánováno na červenec 2021, evropská verze se ale představuje už nyní. Sportovně střižený crossover, který se názvem i vzhledem odkazuje na legendární Mustang, patří do nejvyšší ligy elektromobilů. Svými parametry bude konkurovat Tesle, Audi e-tron nebo Jaguaru I-Pace.

Předpokládaný dojezd u verze se dvěma elektromotory a pohonem všech kol činí 540 km, u varianty s pohonem zadních kol dokonce 610 km. Ford uvádí rychlost nabíjení u superrychlé nabíječky Ionity 119 km dojezdu za 10 minut. Na rychlost tankování fosilních paliv to nestačí, ale každodennímu používání na delších trasách to nebrání. Výkon evropské verze zatím není znám, ta americká bude dosahovat 216 až 342 kW. Dle výkonu se bude zrychlení na stovku u amerického Mustangu Mach-E pohybovat mezi 6 a 3,7 sekundami.

Volkswagen ID.4

Krátce po zahájení prodeje hatchbacku ID.3 Volkswagen představuje elektrické SUV ID.4, sesterský model Škody Enyaq iV. Design vychází z tři roky staré studie ID.Crozz a oproti Škodě s výrazně řezanými rysy je uhlazenější a více připomíná siluetu kupé. Na rozdíl od Enyaqu se ID.4 alespoň prozatím prezentuje jen s pohonem zadních kol, přesto má velkorysou světlou výšku 21 cm.

Volkswagen ID.4

Na úvod se představuje provedení s výkonem 150 kW, které má již i českou cenu – 1,22 milionu korun. K zajímavostem vedle nevšedního designu patří dojezd 520 km a rychlonabíjení s příkonem 125 kW, které může navýšit aktuální dojezd o 320 km už za půl hodiny. S ID.4 má Volkswagen globální ambice, a tak se nebude vyrábět jen v Německu, ale i v Číně a USA.

Lynk & Co Zero

Značka Lynk & Co je v našich končinách prakticky neznámá, v Číně ale od roku 2018 prodala již 300 tisíc aut. K prvním zákazníkům v Evropě chce vyrazit ještě letos a má pro to dobré předpoklady – spadá pod čínský koncern Geely a pro své modely využívá modulární platformu CMA, která původně vznikla pro Volvo XC40. Specialitou značky Lynk & Co je vedle specifického designu přídě chronologické číslování modelů podle data představení, aktuálně od 01 do 06.

Lynk & Co Zero

Předsériový prototyp Zero láká na chystaný elektromobil, který má zatopit především dvěma nejmenším modelům Tesly. Stojí na nové platformě SEA, kterou využijí i připravovaná elektrická Volva. Nová technika je navržena specificky pro použití v elektromobilech, baterie pokrývající dojezd až 700 km má umístěné mezi nápravami. I proto má Lynk & Co Zero extrémní třímetrový rozvor, krátký přední převis a zadní kola posunutá daleko za druhou řadu sedadel. Automobilka také avizuje plně hlasové ovládání, aktualizace softwaru na dálku a sprint na stovku pod čtyři sekundy. Cíl vyrovnat se Tesle je tedy víc než zřejmý.

Audi Q4 Sportback e-tron

Na loňský koncept Audi Q4 e-tron navazuje odvozené SUV-kupé s přívlastkem Sportback. Ačkoliv se oficiálně jedná o studie, k dispozici jsou již zcela konkrétní technické specifikace. Obě elektrická SUV se totiž začnou prodávat příští rok a budou menší a dostupnější alternativou ke stávajícímu Audi e-tron. Pro první elektromobil Audi by se ostatně velmi dobře hodilo označení Q6.

Audi Q4 Sportback e-tron

Q4 je s délkou 4,6 metru jen o 6 cm kratší než Q5. S jinou než elektrickou verzí se nepočítá, Q4 totiž bude stát na platformě MEB, kterou používá mimo jiné i Škoda Enyaq iV. S ní bude Audi sdílet rozvor 2,77 metru i pohon z nejvýkonnější verze RS – Q4 nabídne 225 kW pohánějící obě nápravy. Započítáme-li i chytaný Q5 Sportback, nabídka SUV od Audi se zařazení řady Q4 rozroste na deset karosářských verzí.

Konvenční auta ještě nevymřela

Nová generace Dacii Sandero a Logan

Dacia Sandero a Logan

Špatná zpráva pro české chalupáře: kombi Logan MCV se v nové generaci už nechystá. Jinak ale máme samé dobré zprávy. Nová generace Sandera a Loganu je ve všech ohledech o řád lepší. Začíná to atraktivnějším designem s LED denním svícením, pokračuje moderním pojetím interiéru a končí vyspělou technikou z páté generace Clia. Dacia totiž už nebude využívat výběhovou techniku.

Zachována zůstává verze na LPG, zatímco turbodiesel se kvůli nízkým prodejům a vysokým výrobní nákladům poroučí z nabídky. Všechny motory jsou nově litrové, atmosférický základ je určen jen pro Sandero. Přeplňovaná benzinová verze s 66 kW dostane volitelně automat CVT. Úložnými prostory a místem na zadních sedadlech nová generace předbíhá předchůdce, možnosti konektivity dokonce překonávají aktuální renaulty.

BMW M3 a M4

Nová generace nejdůležitějšího modelu divize BMW M boří konvence. Po vzoru nové řady 4 má vysoké ledvinky na přídi, a to i u sedanu M3. Nově také nabídne pohon všech kol, v této třídě u sportovních BMW vůbec poprvé. Mezi převodovkami jsou karty rozdané jasně: puristický manuál má základní verze, jejíž dvojitě přeplňovaný třílitr dává 353 kW (480 koní) a 550 Nm. Silnější varianta Competition má 375 kW (510 koní) a 650 Nm, standardně dostane nový osmistupňový dvouspojkový automat.

BMW M3 a M4

M3 a M4 dostanou specifickou konstrukci podvozku s širším rozchodem a adaptivními tlumiči. Novinkou je například speciální kontrola trakce s nastavitelnou citlivostí v deseti úrovních nebo odlehčená karbonová sedadla. Základní cena je stanovena na 2,2 milionu korun.

Kia Stinger

Liftback s podélně umístěným motorem měl být pro Kiu imageovou záležitostí, nikoliv prodejním trhákem. Přesto prodejní výsledky za očekáváním zaostávají, a tak je aktuální facelift záminkou pro čistku mezi motory. Nabídka přitom reaguje na poptávku, méně žádané verze se jednoduše nevyplatí upravovat pro nové emisní předpisy. A tak mizí základní benzinový motor i turbodiesel 2,2 CRDi.

Jediným motorem zůstává ten nejžádanější, přeplňovaný šestiválec 3,3 T-GDi o výkonu 270 kW. Standardem bude osmistupňový automat a pohon všech kol, tedy opět nejoblíbenější kombinace. Dále Stinger přináší upravené světlomety, nový infotainment a rozšířenou sadu asistenčních systémů. Mezi takto výkonnými auty zůstává ojedinělá standardní záruka na sedm let nebo 150 tisíc km.

Suzuki Swift

Facelift klíčového modelu Suzuki je na pohled japonsky minimalistický: přináší novou masku chladiče, jiný vzhled kol a nové dekory interiéru. Pod kapotou je ale nový mild-hybridní pohon optimalizovaný pro nízkou spotřebu a točivý moment dostupný v co nejširším pásmu otáček. Výkon atmosférického čtyřválce 1,2 l v této souvislosti klesl z 66 na 61 kW, zato točivý moment je blízký maximu v celém spektru běžně používaných otáček. Pohon se totiž díky zvětšené baterii ještě více spoléhá na pomoc elektromotoru.

Cena základního provedení sice nově přesahuje 300 tisíc korun, výměnou za to se ale radikálně rozšířila standardní výbava. Mimo jiné o LED světlomety, adaptivní tempomat, asistent rozjezdu do kopce nebo světelný senzor. Ve vyšších výbavách se nově objevuje sledování mrtvých úhlů nebo parkovací senzory, které doplňují dosud nabízenou parkovací kameru. Zůstává i unikátní verze s pohonem všech kol, nově na mild-hybridní pohon přechází také Swift s automatickou převodovkou CVT.

Hyundai i30 N

Půl roku po běžných verzích i30 přichází také modernizace sportovní verze i30 N. Za tři roky Hyundai v Evropě prodal již 25 tisíc kusů i30 N, a tak neváhá příznivcům svého hot hatche, kterým přezdívá „N-tuziasté“ nabídnout něco navíc. Ke stávající nabídce manuální převodovky se například přidává nová dvouspojková s osmi převody.

Nový paket Performace přináší mírně zvýšený výkon a zlepšenou akceleraci, dále specifické designové úpravy a kovaná kola, která jsou dohromady o 14 kg lehčí než stávající litá. Nová sportovní sedadla přinášejí úsporu dalších dvou kilogramů. Po vzoru běžných verzí je i zde rozšířena nabídka asistenčních systémů, i když některé inovace jsou vyhrazeny jen karoserii hatchback. V nabídce nicméně zůstává i i30 N Fastback, který je jediným přímým konkurentem Octavie RS.

Mercedes-Benz S

Nová třída S se představila v předpremiéře už začátkem září. Je větší, má uhlazenější tvary a opět přijíždí se dvěma délkami karoserie – i když Mercedes tvrdí, že 90 % prodejů tvoří prodloužená verze. Nabídce motorů vládnou třílitrové šestiválce, přičemž jen slabší diesel S 350 d (210 kW) je dostupný s pohonem zadních kol. Silnější S 400 d (243 kW) i benzinové mild hybridy S 450 (270 kW) a S 500 (320 kW) jsou standardně čtyřkolky. Chystá se i šestiválcový plug-in hybrid S 580 e, motory V8 pravděpodobně dorazí jen ve verzích AMG.

Uhlazené tvary stojí za vynikající aerodynamikou (součinitel odporu 0,22), neméně zajímavé jsou další technická zlepšení. Natáčení zadních kol zkracuje průměr otáčení o 10 % na pouhých 11 metrů. Vylepšením prošlo aktivní zavěšení kol i sada asistenčních systémů, která již umožňuje jízdu bez držení volantu. Rozšířená je též komfortní výbava a interiér nově místo dvojice spojených displejů sází na jeden displej před řidičem a druhý velkoplošný na středovém panelu. V novém Mercedesu S už jsme seděli, čtěte zde.