Elektromobily
Ford Mustang Mach-E
První elektrický Ford je jen několik kroků od sériové výroby. Uvedení na trh je naplánováno na červenec 2021, evropská verze se ale představuje už nyní. Sportovně střižený crossover, který se názvem i vzhledem odkazuje na legendární Mustang, patří do nejvyšší ligy elektromobilů. Svými parametry bude konkurovat Tesle, Audi e-tron nebo Jaguaru I-Pace.
Předpokládaný dojezd u verze se dvěma elektromotory a pohonem všech kol činí 540 km, u varianty s pohonem zadních kol dokonce 610 km. Ford uvádí rychlost nabíjení u superrychlé nabíječky Ionity 119 km dojezdu za 10 minut. Na rychlost tankování fosilních paliv to nestačí, ale každodennímu používání na delších trasách to nebrání. Výkon evropské verze zatím není znám, ta americká bude dosahovat 216 až 342 kW. Dle výkonu se bude zrychlení na stovku u amerického Mustangu Mach-E pohybovat mezi 6 a 3,7 sekundami.
Volkswagen ID.4
Krátce po zahájení prodeje hatchbacku ID.3 Volkswagen představuje elektrické SUV ID.4, sesterský model Škody Enyaq iV. Design vychází z tři roky staré studie ID.Crozz a oproti Škodě s výrazně řezanými rysy je uhlazenější a více připomíná siluetu kupé. Na rozdíl od Enyaqu se ID.4 alespoň prozatím prezentuje jen s pohonem zadních kol, přesto má velkorysou světlou výšku 21 cm.
Na úvod se představuje provedení s výkonem 150 kW, které má již i českou cenu – 1,22 milionu korun. K zajímavostem vedle nevšedního designu patří dojezd 520 km a rychlonabíjení s příkonem 125 kW, které může navýšit aktuální dojezd o 320 km už za půl hodiny. S ID.4 má Volkswagen globální ambice, a tak se nebude vyrábět jen v Německu, ale i v Číně a USA.
Lynk & Co Zero
Značka Lynk & Co je v našich končinách prakticky neznámá, v Číně ale od roku 2018 prodala již 300 tisíc aut. K prvním zákazníkům v Evropě chce vyrazit ještě letos a má pro to dobré předpoklady – spadá pod čínský koncern Geely a pro své modely využívá modulární platformu CMA, která původně vznikla pro Volvo XC40. Specialitou značky Lynk & Co je vedle specifického designu přídě chronologické číslování modelů podle data představení, aktuálně od 01 do 06.
Předsériový prototyp Zero láká na chystaný elektromobil, který má zatopit především dvěma nejmenším modelům Tesly. Stojí na nové platformě SEA, kterou využijí i připravovaná elektrická Volva. Nová technika je navržena specificky pro použití v elektromobilech, baterie pokrývající dojezd až 700 km má umístěné mezi nápravami. I proto má Lynk & Co Zero extrémní třímetrový rozvor, krátký přední převis a zadní kola posunutá daleko za druhou řadu sedadel. Automobilka také avizuje plně hlasové ovládání, aktualizace softwaru na dálku a sprint na stovku pod čtyři sekundy. Cíl vyrovnat se Tesle je tedy víc než zřejmý.
Audi Q4 Sportback e-tron
Na loňský koncept Audi Q4 e-tron navazuje odvozené SUV-kupé s přívlastkem Sportback. Ačkoliv se oficiálně jedná o studie, k dispozici jsou již zcela konkrétní technické specifikace. Obě elektrická SUV se totiž začnou prodávat příští rok a budou menší a dostupnější alternativou ke stávajícímu Audi e-tron. Pro první elektromobil Audi by se ostatně velmi dobře hodilo označení Q6.
Q4 je s délkou 4,6 metru jen o 6 cm kratší než Q5. S jinou než elektrickou verzí se nepočítá, Q4 totiž bude stát na platformě MEB, kterou používá mimo jiné i Škoda Enyaq iV. S ní bude Audi sdílet rozvor 2,77 metru i pohon z nejvýkonnější verze RS – Q4 nabídne 225 kW pohánějící obě nápravy. Započítáme-li i chytaný Q5 Sportback, nabídka SUV od Audi se zařazení řady Q4 rozroste na deset karosářských verzí.