„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Exkluzivně   18:31aktualizováno  18:31
Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) - Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu do Frankfurtu na zahájení významného evropského autosalonu IAA. Za padesát dní urazily 15 022 kilometrů, čímž vytvořily světový rekord v dálkové jízdě elektromobilu. Asi dvě třetiny expedice vedly po nezpevněných cestách.

Futuristicky tvarovaný model U5 se jen těsně před zahájením autosalonu také pochlubil evropskou homologací, prodeje mohou začít, start je naplánovaný na duben příštího roku, tím se stane jedním z prvních čínských aut nabízených na starém kontinentu.

Automobilka už dříve oznámila, že chce zajistit cenovou konkurenceschopnost svých vozů tím, že je bude nabízet formou pronájmu přes internet.

Zaměřením na výhradně elektrický pohon se dá nová značka srovnat s americkou automobilkou Tesla. Ta patří k hlavním průkopníkům bateriového pohonu, a také vznikla před pár lety na zelené louce jako start-upový projekt.

S vývojem 4,7 metru dlouhého elektromobilu s akumulátorem o kapacitě 65 kWh, který má vystačit na dojezd kolem 450 kilometrů, začala čínská firma před dvěma roky, letos v březnu ukázala světu prototyp na autosalonu v Ženevě. Automobilka se chlubí nízkou hmotností a kompaktním řešením elektrického pohonu přední nápravy (elektromotor o výkonu 140 kW). Aiways chce také zaujmout extrémně dlouhým servisním intervalem nastaveným na sto tisíc kilometrů.

Aiways U5

Jedním z viceprezidentů značky se sídlem v Šanghaji je Alexander Klose, který byl dříve šéfem čínských aktivit značky Volvo Cars. Ten při představení U5 v předvečer autosalonu prohlásil, že model bude mít jen velmi málo konkurentů. Má být dostupný (dříve se spekulovalo o ceně pod 40 tisíc dolarů, tedy pod milion korun) a bude se chlubit konektivitou na vysoké úrovni. Klose zdůraznil, že vůz postavený na speciálně pro elektrický pohon vyvinuté modulární platformě MAS je upraven podle specifických požadavků evropských zákazníků.

Den před startem autosalonu v německém Frankfurtu
Mercedes-Benz EQC 400

Nápad Číňanů ukázat Evropě připravenost své techniky na vstup na náročné evropské trhy dálkovou jízdou není nový, před dvaačtyřiceti lety dorazily na frankfurtský autosalon výstavní exponáty první generace Mazdy 323 také po svých. Z fabriky v Hirošimě přijely dva exempláře prvního modelu japonské značky stavěného podle chutí Evropanů na výstaviště do Frankfurtu dvě hodiny před zahájením autosalonu, kde se zaprášené a se šrámy z cesty staly hvězdami IAA 1977.

Frankfurtský autosalon IAA 2019 začíná, je menší než v minulosti, mnoho automobilek se z výstavy odhlásilo. Hlavním tématem letošního 68. ročníku je právě elektromobilita. Fotky z příprav těsně před zahájením uvidíte v galerii. Zpravodajství z autosalonu sledujte na iDNES.cz

Fotogalerie


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobilů ve Zlínském kraji přibývá, mají je lidé, města i dopravci

Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012)

Počet elektromobilů rok od roku stoupá. Před čtyřmi lety jich ve Zlínském kraji jezdilo 105, loni...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku...

Avia oslaví století koncem naftových náklaďáků, přejde na elektropohon

Avia D120 EURO 5

Avia Motors končí na podzim se sériovou výrobou nákladních aut se spalovacími motory. V Přelouči se...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Nová Dieselgate. Německá média tvrdí, že VW stále švindluje s emisemi TDI

Turbodieselový motor řady EA 288

Koncern Volkswagen podle německé televizní a rozhlasové stanice SWR zřejmě manipuloval s měřením emisí také u novějších...

Další z rubriky

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Najdete na iDNES.cz