Autosalon Detroit: chybí modelky, informace a je tu zima

  18:35aktualizováno  18:35
Detroitský autosalon je opravdu jiný než ty evropské. Zvláštní je tu leccos, třeba příšerná zima v tiskovém centru, kde novináři píší své texty. Přestože je venku minus pět stupňů Celsia, klimatizace tady jede naplno, takže texty píšu v čepici a se studeným nosem.

Fisker Karma na autosalonu v Detroitu (NAIAS 2009) | foto: NAIAS

To není ovšem ten důležitý rozdíl oproti jiným autosalonům. Nikde jinde jsem nezažil praxi, že se tiskové zprávy (takzvané presskity) dávají jen během tiskové konference a po jejím skončení. Přijdete-li později, většinou nedostanete nic. Ještě loni tu bylo centrum, kde všechny presskity schraňují a odkud si je novináři mohou brát, letos nic. I takhle vypadá šetření kvůli krizi v praxi.

Automobilky spoří i jinak. Třeba na většině stánků není vůbec žádné občerstvení, občas někde káva, to u těch bohatších, evropských značek. Američané své bufety zrušili. A pak taky skoro chybí modelky, což možná souvisí s tím, že pro Ameriku by postávání polonahých slečen u naleštěných aut mohlo být sexistické. To ale nijak ověřené nemám, je to jen dojem. Fakt ovšem je, že dívky jsou například jen u Maserati nebo Bentleye, tedy opět Evropanů. Populární "hitparáda" krásek, jakou děláváme každoročně z velkých evropských autosalonů, by se tady nafotit nedala.

Autosalon Detroit

A další pocit? Autosalon je malý, menší než Ženeva, Frankfurt, o Paříži nemluvě. Jedna hala, spousta prázdné plochy, zvlášť "obludy" GMC a Buick mají kolem sebe prostoru na rozdávání. Prostě víc aut a novinek nepřivezli, a hala se naplnit musí.

Co naopak funguje bezvadně, jsou mikrobusy, dovážející novináře z hotelů ve městě. Nebo i mimo něj - bydlím až za řekou Detroit River, tedy v Kanadě. Cesta trvá deset minut, tedy trvala by, nebýt pokaždé se opakující pohraniční kontroly. Ty zavedli teprve loni - kvůli lepšímu boji s terorismem - a místní jsou z nich pochopitelně "na prášky".

A ještě jedna věc dokáže evropského novináře otrávit. Tiskové zprávy s fotografiemi, distribuované na flash discích, většinou nefungují. Proč? Jsou totiž dělané vesměs pro "macy", tedy počítače Apple Macintosh - logo nakousnutého jablka je u amerických novinářů všudypřítomné. Že by toho tyhle notebooky uměly víc, se říct nedá, ale zatraceně dobře vypadají. A to se v presscentru cení.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Najdete na iDNES.cz