Úterý 21. ledna 2020, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 21. ledna 2020 Běla

Los Angeles Motor Show: vzpomínka na staré dobré osmiválcové časy

aktualizováno 
Stručně řečeno, Kalifornie rozhodně neznamená přepych na každém kroku, ale ukazuje, co se stane se státem, který necháte po desítky let svobodně se rozvíjet. Autosalon v Los Angeles předvádí, proč evropské autosalony hynou na úbytě. Tak přímočaré zaměření na auta je dnes spíš neobvyklé.

Santa letos nejspíš bude svůj kontraband rozvážet těmito saněmi Challenger. | foto: Jiří Duchoňpro iDNES.cz

Kalifornský autosalon rozhodně nepatří k světově nejrespektovanějším událostem svého druhu, ale v kontextu současné doby jeho význam narostl a zejména evropské automobilky by se z něj rozhodně měly čemu přiučit. Letošní ročník se konal opět ve vzdušných halách LA Convention Center koncem listopadu.

Fotogalerie

Autosalon překvapil svojí staromódností. A to v tom nejlepším slova smyslu. Žádné honosné a extrémně drahé pavilóny s vlastní několikapatrovou silnicí, jako mívaly německé „prémiovky“ na autosalonu ve Frankfurtu: v Los Angeles měla každá automobilka svůj stánek s jednobarevným kobercem, pár stolků a stupínky pro největší „trháky“ se jménem na stěně. 

Automobilky se v Los Angeles snaží přesvědčit svými výrobky, nikoli architektonickými kreacemi či exhibicí svých finančních prostředků (snad nejokázalejší tu byla expozice Fordu, který ji postavil z několika lodních kontejnerů…), jež raději investují do vývoje.

Představila se zde dlouhá řada skutečně zásadních premiér často světového významu: zmiňme alespoň Mustang Mach-E, první elektromobil koncernu FMC (dopodrobna jsme ho představili zde), dále Aston Martin DBX, první SUV značky, e-tron Sportback a RS Q8 od Audi, BMW řady 2 Gran Coupe, Chevrolety Corvette Stingray a Trailblazer, Genesis G90, RM19 a Vision T od Hyundaie nebo Lexus LC 500 Convertible. Mezi zásadní novinky domácího trhu patří třeba Kia Seltos, Lincoln Corsair, Nissan Sentra či edice Dodge Challenger k 50. výročí představení tohoto modelu. Prohlédněte si je v naší galerii.

A je zde ještě jeden důležitý pohled. Žádné bezvýznamné designérské úlety (například Toyota letos na autosalonu v Tokiu nic jiného ve své expozici vůbec neměla!) ani prázdné tlachání kravaťáků o nastupující zlaté době elektrické či restrukturalizaci z automobilky na „dodavatele mobility“ se zde jednoduše nekonaly. V Los Angeles jednotlivé stánky na velkorysých plochách zkrátka nabídly návštěvníkovi komplexní představu o aktuální nabídce jednotlivých automobilek, což je (a sluší se to připomenout) odvěkým účelem každého autosalonu.

Dobře víme, že světové automobilky (především ty evropské) jsou nyní pod obrovským tlakem, a i když dosud byly zvyklé plánovat na deset let dopředu, nyní pořádně neví, jak se budou politické tahy, a tím i podmínky pro jejich práci, vyvíjet za pár měsíců. Zdá se ale, že za mizérii autosalonů, a opět hlavně těch evropských, si mohou především výrobci automobilů sami.

Autoři:
  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

Elektroniro by bylo výborné rodinné auto, Kia ho však nestíhá vyrábět

Elektromobil Kia e-Niro má vše, co byste od elektrického SUV mohli očekávat. Je prostorný, výborně jezdí a na jedno...

Jak vydělat na pokuty za emise: elektřinou, zdražením, omezením prodejů

Výrobci se už brzy budou muset u nově prodávaných aut v Evropě dostat na průměrné emise maximálně 95 gramů oxidu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Potvrzeno: Toyota bude v Kolíně vyrábět svůj nejdůležitější model Yaris

TPCA bude v kolínském závodě vyrábět model Toyota Yaris. Vyrábět se bude souběžně s modely, které zde vznikají nyní....

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky

Novinka z Ostravy: elektrická tříkolka má baterky, které nabijete doma

Ostravská společnost VelorXtrike uvádí na trh novou elektrickou tříkolku Trilobbit určenou především pro městský a...

Jak vydělat na pokuty za emise: elektřinou, zdražením, omezením prodejů

Výrobci se už brzy budou muset u nově prodávaných aut v Evropě dostat na průměrné emise maximálně 95 gramů oxidu...

Premium

Nejlepší modely aut z kostek lega. Skvělý dárek pro všechny generace

Kostičky Lego mohou být dobrý dárek. A to i pro vás. Bez ohledu na věk. Samozřejmě nechybí jednoduché sady pro malé...

Vzácné setkání: tatry Hanzelky a Zikmunda jsou po letech spolu v Brně

Cestovatelská dvojice Hanzelka & Zikmund s těmito tatrami objela za šest let celý svět. Pak se cesty obou aut...

Najdete na iDNES.cz