Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Los Angeles Motor Show: vzpomínka na staré dobré osmiválcové časy

Stručně řečeno, Kalifornie rozhodně neznamená přepych na každém kroku, ale ukazuje, co se stane se státem, který necháte po desítky let svobodně se rozvíjet. Autosalon v Los Angeles předvádí, proč evropské autosalony hynou na úbytě. Tak přímočaré zaměření na auta je dnes spíš neobvyklé.
Santa letos nejspíš bude svůj kontraband rozvážet těmito saněmi Challenger.

Santa letos nejspíš bude svůj kontraband rozvážet těmito saněmi Challenger. | foto: Jiří Duchoňpro iDNES.cz

Kalifornský autosalon rozhodně nepatří k světově nejrespektovanějším událostem svého druhu, ale v kontextu současné doby jeho význam narostl a zejména evropské automobilky by se z něj rozhodně měly čemu přiučit. Letošní ročník se konal opět ve vzdušných halách LA Convention Center koncem listopadu.

Autosalon překvapil svojí staromódností. A to v tom nejlepším slova smyslu. Žádné honosné a extrémně drahé pavilóny s vlastní několikapatrovou silnicí, jako mívaly německé „prémiovky“ na autosalonu ve Frankfurtu: v Los Angeles měla každá automobilka svůj stánek s jednobarevným kobercem, pár stolků a stupínky pro největší „trháky“ se jménem na stěně. 

Automobilky se v Los Angeles snaží přesvědčit svými výrobky, nikoli architektonickými kreacemi či exhibicí svých finančních prostředků (snad nejokázalejší tu byla expozice Fordu, který ji postavil z několika lodních kontejnerů…), jež raději investují do vývoje.

Představila se zde dlouhá řada skutečně zásadních premiér často světového významu: zmiňme alespoň Mustang Mach-E, první elektromobil koncernu FMC (dopodrobna jsme ho představili zde), dále Aston Martin DBX, první SUV značky, e-tron Sportback a RS Q8 od Audi, BMW řady 2 Gran Coupe, Chevrolety Corvette Stingray a Trailblazer, Genesis G90, RM19 a Vision T od Hyundaie nebo Lexus LC 500 Convertible. Mezi zásadní novinky domácího trhu patří třeba Kia Seltos, Lincoln Corsair, Nissan Sentra či edice Dodge Challenger k 50. výročí představení tohoto modelu. Prohlédněte si je v naší galerii.

A je zde ještě jeden důležitý pohled. Žádné bezvýznamné designérské úlety (například Toyota letos na autosalonu v Tokiu nic jiného ve své expozici vůbec neměla!) ani prázdné tlachání kravaťáků o nastupující zlaté době elektrické či restrukturalizaci z automobilky na „dodavatele mobility“ se zde jednoduše nekonaly. V Los Angeles jednotlivé stánky na velkorysých plochách zkrátka nabídly návštěvníkovi komplexní představu o aktuální nabídce jednotlivých automobilek, což je (a sluší se to připomenout) odvěkým účelem každého autosalonu.

Dobře víme, že světové automobilky (především ty evropské) jsou nyní pod obrovským tlakem, a i když dosud byly zvyklé plánovat na deset let dopředu, nyní pořádně neví, jak se budou politické tahy, a tím i podmínky pro jejich práci, vyvíjet za pár měsíců. Zdá se ale, že za mizérii autosalonů, a opět hlavně těch evropských, si mohou především výrobci automobilů sami.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...