Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Německý autoprůmysl čeká propouštění. Výrobu stěhuje na východ

aktualizováno  14:26
Víc než polovina firem v německém automobilovém sektoru plánuje snižování počtu pracovních míst. Hlavními důvody jsou rostoucí náklady a příchod nové konkurence, zejména z Číny. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti Horváth mezi podniky v odvětví, na který upozornila agentura DPA.

Se snižováním počtu zaměstnanců v Německu podle průzkumu v příštích pěti letech počítá 59 procent dotazovaných podniků, 14 % dokonce očekává výrazné snížení, zatímco zvyšování počtu pracovníků plánuje pouze 15 procent firem. Automobilový průmysl má v Německu velmi silné postavení.

Ve zbytku západní Evropy chystá podle průzkumu snižování počtu zaměstnanců 53 procent dotazovaných podniků.

Společnost Horváth v rámci studie zpovídala 91 manažerů v automobilovém průmyslu, z nichž 55 bylo z Německa. Více než polovina dotázaných byla od dodavatelů, zbytek od výrobců automobilů, velkých prodejců a poskytovatelů mobility. „Výběr není reprezentativní, ale i tak je vzhledem k velkému počtu smysluplný,“ cituje magazín Autoweek Franka Göllera automobilového expert německé manažerské poradenské agentury.

„Čím dál víc se vyrábí tam, kde se auta prodávají,“ uvedl odborník na automobilový průmysl Frank Göller ze společnosti Horváth. „Není to nic nového, ale nabírá to na síle,“ dodal. Důsledkem tohoto vývoje je podle něj přesun pracovních míst ze západní Evropy do jiných částí světa.

Audi asi zavře výkladní skříň elektromobility v Bruselu. Prodeje prudce spadly

Podle průzkumu plánuje 75 procent dotazovaných podniků nové výrobní kapacity v Indii. V Číně i ve východní Evropě má v úmyslu nové výrobní kapacity budovat 60 procent podniků, píše DPA.

„V důsledku toho se personál shání téměř všude na světě – jen ne v Německu a západní Evropě,“ dodává Autoweek.

„V Německu vznikají nové závody jen zřídka,“ uvedl Göller. „Pokud se nové závody stavějí, pak obvykle mimo Německo. A tam se také zvyšuje zaměstnanost,“ dodal.

Automobilový průmysl sice podle Göllera v Německu dál výrazně investuje, tyto investice však směřují hlavně do nových produktů a technologií a do přechodu produkce od automobilů se spalovacími motory k elektromobilům. „Ve výrobě se ve velké míře investuje do automatizace výrobních zařízení a do digitalizace,“ uvedl Göller.

„Bilance zaměstnanosti je proto odpovídajícím způsobem špatná,“ píše Autoweek. „Nevidíme, že by se Německo redukovalo na pouhou rozvojovou lokalitu. Mnoho společností, zejména velkých korporací, je stále zavázáno Německu jako k místu a také ke zdejším závodům,“ zdůrazňuje Göller.

„Mnohé z továren v Německu i jinde v Evropě však již zdaleka nefungují na plný výkon. Tlak na náklady je odpovídajícím způsobem velký, na což mnoho výrobců reagovalo úspornými programy a snižováním počtu pracovních míst,“ dodává magazín Autoweek.

Ve VW vezmou roboti a umělá inteligence práci až 40 procentům zaměstnanců

„Je jasné, že dojde ke snižování počtu personálu, a to velmi složitým algoritmem na všech lokalitách – na některých víc, na některých méně. Zástupci zaměstnanců si slíbili, že se pokusí společnými silami a vyváženou solidaritou zajistit všechny lokality,“ napsal o situaci v koncernu Volkswagen magazín Škodovácký odborář

„Volkswagen bude muset zeštíhlet, hovoří se až o 40 procentech celkového počtu zaměstnanců,“ uvedl ze zasedání Evropské a Světové rady koncernu Volkswagen předá škodováckých odborářů Jaroslav Povšík s tím, že zeštíhlení urychluje nástup umělé inteligence, robotizace a dalších nových směrů organizace práce. „Odbory s tím souhlasí, ale zároveň bojují o to, aby se vše rozložilo do delšího časového úseku, kde se to dá zvládnout skoro přirozenou cestou. Na této cestě jsou nejkritičtěji vnímány německé lokality, ale ty zároveň mají nejlepší program zejména předčasných odchodů do důchodu ruku v ruce s dlouhodobým ukládáním peněz a podporou silného německého státu.“

Autoři: ,

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Paláce i psí boudy na kolech. Češi si u obytňáků potrpí na luxus

Fenomén obytných aut nabral na síle v covidových letech. Cestování s vlastním domem na kolech přišli na chuť i Češi. Nově zkoušejí výrobci obytňáků elektrifikaci pohonu.

8. září 2024

Fabia slaví čtvrtstoletí. Důležité škodovce prodlouží život

Celou svou kariéru, v každém vydání jeden z hlavních pilířů značky. Když Fabia nahradila svou předchůdkyni, rustikální Felicii, byl to víc než generační krok. Byl to skok do nové dimenze, ve všech...

15. září 2024

Brusel odmítl snahy vývozců aut z Číny vyhnout se clům pomocí minimálních cen

Některé firmy vyrábějící elektromobily v Číně předložily Evropské komisi návrhy na zavedení minimálních cen pro dovoz do Evropské unie, aby se tak vyhnuly dodatečným clům. Komise však všechny tyto...

15. září 2024

Veterán umí být koule na noze. Když nejezdí, trpí, varuje pořadatel srazů

Bylo mu čerstvě dvacet let a před sebou měl maturitu, přesto se rozhodl uspořádat obří sjezd autoveteránů a youngtimerů. A povedlo se. Letos Jiří Dohnal pořádal již devátou akci pod hlavičkou Classic...

14. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...