Úterý 21. ledna 2020, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 21. ledna 2020 Běla

Elektromobily mohou sebrat práci polovině zaměstnanců autoprůmyslu Německa

  15:00aktualizováno  15:00
Plánovaný přechod na elektrická vozidla připraví během deseti let o práci až polovinu dnešních zaměstnanců autoprůmyslu v Německu, tedy přes čtyři sta tisíc lidí, odhaduje deník Handelsblatt.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Volkswagen

V roce 2018 zaměstnával německý autoprůmysl 834 tisíc lidí, což je nejvíc od roku 1991. Handelsblatt varuje, že pokud se do roku 2030 uskuteční plány na přechod k elektromobilitě, až 410 tisíc lidí přijde o svou práci. Jen ve výrobě motorů a převodovek je ohroženo 88 tisíc pracovních míst. Motory elektromobilů jsou totiž vyráběny z méně dílů a jsou méně náročné na výrobní personál. Stejně tak postrádají klasickou převodovku. Handelsblatt například upozorňuje, že spalovací motor se skládá přinejmenším z 1 200 součástek, zatímco elektromotor tvoří jen asi 200 součástek.

Deník se odvolává na zprávu Národní platformy pro budoucnost mobility (Nationalen Plattform Zukunft der Mobilität), což je poradní orgán německé vlády.

„Předpoklad, že by v příštích letech mohlo zaniknout až 410 000 pracovních míst, vychází z nerealistického extrémního scénáře,“ uvedl šéf německého sdružení automobilového průmyslu VDA Kurt-Christian Scheel. Tento scénář podle něj mylně předpokládá, že v Německu se elektromobily a baterie budou do roku 2030 vyrábět pouze v omezeném množství a že se budou převážně dovážet ze zahraničí.

Scheel očekává, že němečtí výrobci do roku 2023 svůj sortiment elektromobilů ztrojnásobí na více než 150 modelů. Velkou část těchto elektromobilů by měli přitom vyrábět v Německu.

Šéf odborů IG Metall Jörg Hofmann označil situaci za kritickou a požaduje strategický personální plán a zřízení rekvalifikačních center. Spolková vláda se v rámci svého programu na ochranu klimatu zavázala, že do roku 2030 dostane na německé silnice sedm až deset milionů elektromobilů.

Automobilový průmysl představuje důležitý motor růstu německé ekonomiky a je na něm závislá i řada českých podniků (analýzu čtěte zde).

O osud autoprůmyslu se obávají i v dalších zemích. Například v sousedním Slovensku. To je totiž v určitém ohledu světovým lídrem v oboru, protože loni se tam vyrobilo 202 osobních aut na tisíc obyvatel. Automobilový průmysl zaměstnává na Slovensku celkem 275 tisíc lidí, zajišťuje 49,5 % celkové průmyslové výroby a 46,6 % exportu. Čtyři automobilové závody opustilo 1,1 milionů vozidel. Ale meziročně se produkce zvedla jen o pár tisíc aut, přitom už začala produkce v úplně novém závodě Jaguar Land Rover v Nitře. Volkswagen Slovakia už po letech masivních náborů zaměstnanců začal loni propouštět.

Jen malá část současné slovenské automobilové produkce se ovšem týká elektromobility. „Ztratili jsme konkurenceschopnost vůči regionu Visegradské čtyřky a postupně ji ztrácíme i vůči státům jižní Evropy,“ upozornil Alexander Matušek, prezident Svazu automobilového průmyslu Slovenské republiky. Důvodem jsou rostoucí mzdové náklady. Operátor ve výrobě na Slovensku má podle Matuška dnes už vyšší průměrný plat než jeho portugalský kolega.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

Elektroniro by bylo výborné rodinné auto, Kia ho však nestíhá vyrábět

Elektromobil Kia e-Niro má vše, co byste od elektrického SUV mohli očekávat. Je prostorný, výborně jezdí a na jedno...

Potvrzeno: Toyota bude v Kolíně vyrábět svůj nejdůležitější model Yaris

TPCA bude v kolínském závodě vyrábět model Toyota Yaris. Vyrábět se bude souběžně s modely, které zde vznikají nyní....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policie převzala nová civilní auta, má je na operativní leasing

Policie převzala nová civilní auta, poprvé je pořídila na operativní leasing. Za čtyři roky zaplatí 191 milionů korun,...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky
Premium

Nejlepší modely aut z kostek lega. Skvělý dárek pro všechny generace

Kostičky Lego mohou být dobrý dárek. A to i pro vás. Bez ohledu na věk. Samozřejmě nechybí jednoduché sady pro malé...

Elektromobily předeženou spalovací motory v roce 2030 tvrdí studie

V roce 2030 by po světě mohlo jezdit poprvé více elektromobilů než vozů se spalovacími motory. Jejich poměr se ale bude...

Krev, řev a transparenty. Aktivisté vzali útokem autosalon v Bruselu

Aktivisté světového ekologického hnutí Extinction Rebellion se o víkendu vydali na tradiční bruselský autosalon. K...

Autofotka týdne: Ze slavné dodávky je surfařský karavan i s vinotékou

Snad každý, komu někdy hlavou projela myšlenka na život na cestách, by po tomto autu sáhl. Britská společnost...

TIP: Jak předejít úrazům u dětí? Naučte je nebezpečí předcházet
TIP: Jak předejít úrazům u dětí? Naučte je nebezpečí předcházet

Ročně je v České republice ošetřeno okolo 350 tisíc úrazů u dětí do 14 let. Mnohé z nich si do života odnášejí trvalé následky. Naučte své děti, jak nebezpečí předcházet.

Najdete na iDNES.cz