V roce 2018 zaměstnával německý autoprůmysl 834 tisíc lidí, což je nejvíc od roku 1991. Handelsblatt varuje, že pokud se do roku 2030 uskuteční plány na přechod k elektromobilitě, až 410 tisíc lidí přijde o svou práci. Jen ve výrobě motorů a převodovek je ohroženo 88 tisíc pracovních míst. Motory elektromobilů jsou totiž vyráběny z méně dílů a jsou méně náročné na výrobní personál. Stejně tak postrádají klasickou převodovku. Handelsblatt například upozorňuje, že spalovací motor se skládá přinejmenším z 1 200 součástek, zatímco elektromotor tvoří jen asi 200 součástek.
Deník se odvolává na zprávu Národní platformy pro budoucnost mobility (Nationalen Plattform Zukunft der Mobilität), což je poradní orgán německé vlády.
„Předpoklad, že by v příštích letech mohlo zaniknout až 410 000 pracovních míst, vychází z nerealistického extrémního scénáře,“ uvedl šéf německého sdružení automobilového průmyslu VDA Kurt-Christian Scheel. Tento scénář podle něj mylně předpokládá, že v Německu se elektromobily a baterie budou do roku 2030 vyrábět pouze v omezeném množství a že se budou převážně dovážet ze zahraničí.
Scheel očekává, že němečtí výrobci do roku 2023 svůj sortiment elektromobilů ztrojnásobí na více než 150 modelů. Velkou část těchto elektromobilů by měli přitom vyrábět v Německu.
Šéf odborů IG Metall Jörg Hofmann označil situaci za kritickou a požaduje strategický personální plán a zřízení rekvalifikačních center. Spolková vláda se v rámci svého programu na ochranu klimatu zavázala, že do roku 2030 dostane na německé silnice sedm až deset milionů elektromobilů.
Automobilový průmysl představuje důležitý motor růstu německé ekonomiky a je na něm závislá i řada českých podniků (analýzu čtěte zde).
O osud autoprůmyslu se obávají i v dalších zemích. Například v sousedním Slovensku. To je totiž v určitém ohledu světovým lídrem v oboru, protože loni se tam vyrobilo 202 osobních aut na tisíc obyvatel. Automobilový průmysl zaměstnává na Slovensku celkem 275 tisíc lidí, zajišťuje 49,5 % celkové průmyslové výroby a 46,6 % exportu. Čtyři automobilové závody opustilo 1,1 milionů vozidel. Ale meziročně se produkce zvedla jen o pár tisíc aut, přitom už začala produkce v úplně novém závodě Jaguar Land Rover v Nitře. Volkswagen Slovakia už po letech masivních náborů zaměstnanců začal loni propouštět.
Jen malá část současné slovenské automobilové produkce se ovšem týká elektromobility. „Ztratili jsme konkurenceschopnost vůči regionu Visegradské čtyřky a postupně ji ztrácíme i vůči státům jižní Evropy,“ upozornil Alexander Matušek, prezident Svazu automobilového průmyslu Slovenské republiky. Důvodem jsou rostoucí mzdové náklady. Operátor ve výrobě na Slovensku má podle Matuška dnes už vyšší průměrný plat než jeho portugalský kolega.