Honba za výkonem nekončí. Nová nejrychlejší auta jsou zase o něco rychlejší

  • 46
Kdo si může a chce pořídit sportovní auto, má stále z čeho vybírat. Nejnovější nadílka rychlých aut nastavuje nová měřítka. A kupodivu se bez výjimky obejde bez složitých hybridních systémů.
BMW M5 CS

Klasické sporťáky to mají na první pohled spočítané. Mají silné motory, a tedy vysokou spotřebu paliva a emise CO2. To jim nesvědčí v souboji automobilek s flotilovými limity a v mnoha zemích přidává extrémní daňovou zátěž. Automobilkám ale jde také o prestiž a nejbohatší zákazníci si navzdory daňovým penalizacím rádi dopřejí. Kategorie, která je zdánlivě první na odstřel, tak naopak posouvá možnosti techniky zase o něco dál.

Proto tu máme nejvýkonnější BMW s benzinovým motorem všech dob. Možná další takové už nevznikne, možná nás před emisní normou Euro 7 a postupným zákazem benzinových aut čeká ještě posledních několik evolučních stupňů. Pak je tu další supervýkonné porsche s atmosférickým motorem – většina produkce značky má už přeplňované motory a v nabídce je i několik elektromobilů a plug-in hybridů. Vedle toho ale Porsche stále hodlá nabízet i klasiku.

Autosalon

To samé platí poněkud překvapivě i pro Lexus, který se vytasil s novým osmiválcovým modelem. Ten ale bohužel v Evropě už nenabídne – i to je jedna z možných cest do budoucna. V Evropě budeme moci jen snít, v jiných částech světa se ale atraktivní auta budou prodávat i nadále. A nejnovější počin Gordona Murraye ukazuje, že když máte na pořízení auta stamiliony, jediným skutečným limitem je míra technického pokroku.

BMW M5 CS

Nejvýkonnějším BMW všech dob se stává nová M5 s přívlastkem CS (Competition Sport). Její 4,4litrový osmiválec ve srovnání s M5 Competition posílil o dalších 20 koní na celkových 635 (467 kW) a čas potřebný pro zrychlení na 100 km/h se zkrátil o tři desetiny na rovné 3,0 sekundy. CS ale nepřináší jen vyšší výkon, důkladně přepracované bylo v podstatě všechno.

Podvozek využívá o 10 % tužší pružiny, je o 5 mm snížený, má větší odklony kol, tužší stabilizátory a na přání je (bez příplatku) doplněn o okruhové pneumatiky. Další specialitou je tužší uložení motoru. V oficiálním představení pochopitelně nechybí ani zmínka o ladění všeho potřebného na okruhu Nordschleife.

Ke karbonové střeše, pro M5 standardní, se v zájmu odlehčení a zlepšení designu přidává řada dalších menších dílů z karbonu. Uvnitř pak čekají čtyři karbonová sedadla – u BMW poprvé, ale to samé přinesla už před rokem Alfa Romeo Giulia GTAm . Celkově se auto povedlo odlehčit o 70 kg, což si BMW společně s ostřejším charakterem a vyšším výkonem cení na příplatek nemalých 50 600 eur, to je o 100 eur méně, než jaká je hodnoto pětkového BMW v základním provedení.

Porsche 911 GT3

Ačkoliv se Porsche nepřímo staví do role vynálezce hybridu a mocně inovuje na poli elektrifikace, v kategorii sportovních aut je věrné spalovacím motorům a u speciálních verzí dokonce stále atmosférickému plnění. To je právě případ nové generace 911 GT3, která si zachovala čtyřlitr bez turba, nově posílený o 10 na výsledných 510 koní (375 kW). Nadále zůstává i možnost výběru mezi manuální převodovkou a automatem. Převodovky jsou kupodivu starší konstrukční řady se šesti, resp. sedmi převody, zatímco ostatní verze 911 mají v obou případech o stupeň víc.

Že motor nemá turba přitom pro jízdní výkony nic neznamená. Maximální rychlost 320 km/h je shodná s 911 Turbo a akcelerace na 100 km/h je otázkou 3,4 sekundy. Díky posíleným brzdám, vylepšené aerodynamice a řadě dalších změn si GT3 na okruhu Nordschleife mezigeneračně polepšilo o stěží uvěřitelných 17 sekund a srazilo čas na kolo pod sedm minut.

Lexus IS 500 F Sport

Zatímco jiné značky houfně zmenšují motory vrcholných verzí a přidávají elektromotory (v nejnovějším extrému Mercedes-AMG C, který z osmiválce přejde na elektrifikovaný čtyřválec), Lexus se rozhodl ukázat, že lze zachovat staré pořádky. Pomáhá mu k tomu samozřejmě fakt, že naprostou většinu aut prodává jako hybrid – a tak si může dovolit občas „zhřešit“.

Po jednogenerační přestávce se sedan IS vrací k ostré verzi. Tentokrát se nejmenuje IS-F, ale krkolomněji IS 500 F Sport. O to víc je zřejmé, že pod kapotou je to samé, co kdysi v IS-F: pětilitrový atmosférický osmiválec. Tentokrát ještě silnější, výkon vzrostl z někdejších 311 na 352 kW (479 koní) a jde tak, byť s nepatrným náskokem na kupé LC 500, o nejvýkonnější lexus všech dob. K tomu sériově patří samosvorný diferenciál a adaptivní tlumiče.

Půjde ale tak trochu o vlka v rouše beránčím – šestiválec IS 350 F Sport vypadá díky sportovnímu paketu prakticky stejně, osmiválec se prozradí jen zdvojenými koncovkami výfuku na obou stranách. Bohužel pro našince jde jen o teoretické starosti – v Evropě se nebude prodávat nejen osmiválec, ale ani nová generace Lexusu IS jako taková. V našich končinách Lexus sází hlavně na SUV; v kategorii sedanů ho zastupuje větší, ale technicky jednodušší ES.

Gordon Murray T.50s Niki Lauda

V dvouletém předstihu před zahájením výroby představil známý konstruktér závodních aut Gordon Murray okruhový speciál T.50s Niki Lauda. Vůz vychází z již představeného hypersportu T.50, který má vzniknout v počtu sto kusů – všechny jsou však již rozprodány. Okruhová verze se nemusí ohlížet na homologační předpisy pro silniční auta, a tak je ještě výkonnější, lehčí a s radikálnější aerodynamikou.

Přívlastek Niki Lauda je vzpomínkou na slavného jezdce, který v závodech F1 poprvé usedl za volant Brabhamu BT46B. Monopost z rýsovacího prkna Murrayho měl na zádi větrák zvyšující přítlak, stejně jako obě verze nového T.50. Speciál k tomu přidává snížený podvozek a hmotnost sníženou z 986 na pouhých 852 kg. Výkon atmosférického čtyřlitru Cosworth díky úpravám zase vzrostl z 663 na 711 koní. Motor je atmosférický a točí přes 12 tisíc otáček, poměr výkonu vůči objemu překonává legendární formulový motor Cosworth DFV a poměr výkonu vůči hmotnosti je lepší než u závodních vozů LMP, které jezdí v Le Mans.

Standardní verze má unikátní schéma se třemi sedadly, kdy řidič sedí uprostřed – jasný odkaz na jiné Murrayho dílo, dlouho nepřekonaný silniční hypersport McLaren F1. Odlehčená T.50s Niki Lauda jedno sedadlo nahrazuje hasicím přístrojem, druhé v autě bude na přání. Každý z 25 kusů má mít unikátní konfiguraci a odkazovat na některou z formulí postavených Murraym. Cena je stanovena na 3,1 milionu liber, tedy přes 90 milionů korun.

Komerční sdělení
Výhry ve Virtuálním autosalonu

V prvním ročníku ankety Jarní autonovinka 2021, která je součástí Virtuálního autosalonu iDNES.cz, mohou čtenáři hlasovat do 31. 3. 2021 do 12:00. Z hlasujících vylosujeme 23 výherců - více se dočtete zde.
Pravidla soutěže najdete zde.

3x voucher na pneumatiky Pirelli v hodnotě 10 000 Kč

Celoroční pneumatiky Cinturato jsou vybaveny nejnovější technologií nejvyšší úrovně. Poprvé využívají takzvaný adaptabilní dezén − systém, kombinující vlastnosti směsi a konstrukce běhounu s cílem maximalizovat bezpečnost a všestrannost pneumatiky. Technologie Seal Inside a Run Flat, řidičům umožňují pokračovat v jízdě i v případě defektu. Dostupná je také varianta Elect určená pro elektrická a plug-in hybridní vozidla. Více informací najdete zde.

Zapůjčení 4 vozů na celý den ZDARMA od HoppyGo a 6 voucherů

Vyhrajte vybraný vůz na celý den zdarma včetně havarijního pojištění, nebo voucher v hodnotě 500 Kč na zapůjčení libovolného vozu.
Platforma pro sdílení aut HoppyGo nabízí více než 2 300 aut nejrůznějších značek. Vedle širokého výběru je velkou výhodou bezpečnost, rychlost a jednoduchost celého procesu výpůjčky. K zapůjčení stačí ověření dokladů.
Více na webu hoppygo.com.

5x nabíječka autobaterií Carface od Auto Kelly

Nabíječka v hodnotě 799 Kč automaticky rozpozná, je-li připojen 6V nebo 12V akumulátor. Ovládání je jednoduché a intuitivní. Cenu do soutěže věnovala značka Auto Kelly, celou nabídku autopříslušenství a náhradních dílů naleznete zde.

5x členství v iDNES Premium na půl roku

Vyhrajte členství v prémiovém klubu na 6 měsíců a získejte přístup ke stovkám exkluzivních článků, digitální předplatné z portfolia MAFRA, filmy a knihy zdarma a spoustu dalších skvělých výhod.
Více informací najdete zde.


Autonovinka roku