Úterý 7. prosince 2021, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. prosince 2021 Ambrož, Benjamin

VIDEO: Po české dálnici nás svezl robot, řidič si četl

  9:47
Ten černý Volkswagen Golf vypadá na pohled jako každý jiný. Jen šofér se chová divně: živě se baví s posádkou, rozkládá rukama, pak si listuje v časopise. Volantu se vůbec nevěnuje!

Českem jelo auto bez řidiče, svezlo nás po dálnici z Rozvadova do Prahy. Tohle auto totiž umí jezdit úplně samo. Palubní inženýr Ferid Uzer je ale pořád ve střehu. Přeci jen dohlíží na prototyp v ceně mnoha milionů korun, který jezdí po evropských silnicích v testovacím provozu.

Sympaťák na místě šoféra hlídá palubní systémy, všímá si případných chyb a je připraven zasáhnout, kdyby systém zazmatkoval. Stačí vzít za volant nebo šlápnout na pedály a řízení auta je v jeho moci. Černý golf najezdil v autonomním režimu už kolem čtyřiceti tisíc kilometrů. „Bez nehody!“ zdůrazňuje chlubivě Ferid Uzer, konstruktér firmy Valeo, která prototyp postavila.

Ferid Uzer je jeden z vývojářů vozu.

Autonomní vozidlo právě objíždí Evropu, při své cestě najede téměř 13 000 kilometrů. Prototyp Valea před necelým rokem objel Francii, v létě procestoval Spojené státy, letos v září zvládl čtyřiadvacetihodinovou jízdu v náročném provozu vnějšího pařížského okruhu, při které najel většinu z téměř osmi set kilometrů v autonomním režimu.

Fotogalerie

Auto projede v automatizovaném módu skrz hlavní centra metropolí západní Evropy, od Velké Británie na severu až k jižnímu Španělsku. Úřady ho nepustily akorát do Švédska.

Ferid User stiskne tlačítko, nastaví rychlost a automat sám řídí, zrychluje a brzdí. Když dojede kamion, umí ho na dálnici předjet. Prototyp má ale nastavený bezpečný režim, takže mu musí šofér dát k předjíždění pokyn páčkou směrovky. Golf se pak odváží sám změnit jízdní pruh. Podobné řešení už dnes nabízí Mercedes třídy E.

Udržovat se v pruhu a brzdit a zpomalovat za předjedoucím autem dnes umí spousta aut. Ale všechna mají z důvodu bezpečnosti systém nastavený tak, že se po několika sekundách začne auto samo hlásit o pozornost řidiče a převzetí řízení. I elektrické tesly, které umí podobné věci jako tento prototyp, vyžadují, aby měl řidič ruce několik centimetrů od volantu, aby byl schopen převzít řízení.

V zrcátkách jsou kamery hlídající okolí vozu
Nejdůležitějším prvkem je laserový skener v předním nárazníku.
Jednou z nejdůležitějších součástí je kamera za čelním sklem.

Valeo ovšem pracuje s plně autonomním vozem, který by měl teoreticky pracovat bezobslužně vlastně neomezenou dobu. Firma, která patří k významným dodavatelům pro autoprůmysl, přiznává, že systém stále ladí, vylepšuje a učí. Při své evropské Odyssee tak auto všechna nasbíraná data ukládá, aby mohli vývojáři zapracovat na dalším zlepšování výkonu softwaru.

„Vozidlo musí projet bez nehody šest zemí v automatizovaném módu, bude se muset adaptovat na různé dopravní značení a okolí, různé počasí a odlišné způsoby stylů řízení,“ vysvětluje Gábor Iffland z českého zastoupení Valea, které tu má obří vývojové centrum, mimo jiné zaměřené právě na autonomní řízení (více zde). Inženýři, kteří auto vyvíjeli, se na kapitánském místě auta střídají.

ScaLa (Scanner Laser)

Jedná se o rotační laserový skener typu LiDAR, který poskytuje nejpřesnější informace o jednotlivých typech překážek a tvoří i základ autonomního řízení. ScaLa skenuje prostor před vozidlem ve čtyřech vrstvách paprsků v úhlu 145° do vzdálenosti až 300 metrů. Tzv. bezpečný dosah, což je garantovaná vzdálenost rozeznání překážek i za těch nejhorších povětrnostních podmínek, činí 100 metrů.

Situaci kolem auta neustále skenují kamery, radar a laser. Kamera za čelním sklem sleduje situaci bezprostředně před vozem. Laserový skener (ScaLa - viz box) umístěný v předním nárazníku skenuje širší okolí, do stran se dívají kamery umístěné v zrcátkách, prostor za vozidlem hlídají radary umístěné pod nárazníkem, které slouží hlavně k detekci objektů při změně jízdního pruhu. Software skládá informace a vyhodnocuje situaci. Když zmizí kameře z dohledu podélné značení (čáry na silnici), musí se auto orientovat podle překážek podél dráhy

„Množství skenujících radarových a laserových technologií zformují okolo vozidla jakousi kuklu schopnou detekovat překážky ve vzdálenostech od 10 centimetrů do více než 200 metrů,“ upřesňuje Iffland.

Křišťálová Lupa 2016
  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

Narozeninové dárky pro Stalina: zašantročený Minor objevili náhodou

Premium Sovětský diktátor dostal od Československa k sedmdesátinám tři automobily. Jedním z nich bylo i Aero Minor, jehož osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Deset zapomenutých SUV, která přišla moc brzy

Už víc než třetina nových aut, která se v Česku prodají, jsou „esúvéčka“. A obliba crossoverů stále roste. V minulosti...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Před 20 lety vyjel Segway, po nehodách upadl v nemilost, už ho nevyrábí

Před 20 lety, 2. prosince 2001, představil britský vynálezce medicínských přístrojů Dean Kamen dvoukolové elektrické...

Deset zapomenutých SUV, která přišla moc brzy

Už víc než třetina nových aut, která se v Česku prodají, jsou „esúvéčka“. A obliba crossoverů stále roste. V minulosti...

Autofotka týdne: Elegantně reznoucí ferrari jako umělecké dílo?

Americký youtuber proslavil na svém online kanálu na prach zrezivělé Ferrari Dino 308 GT4. Jeho majitel ho teď nabízí...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Staré panelákové jádro nahradila skvělá koupelna a ještě lepší kuchyň

Robert se narodil v Německu, ale už řadu let žije v Brně. Nyní se s manželkou rozhodli, že se přestěhují z centra na...