

Toto je Zoox. Autonomní vůz taxi, který ještě letos začne komerčně jezdit po Las Vegas, San Franciscu a Bostonu. Během veletrhu CES 2025 po Las Vegas již jezdil, jen chybělo razítko, a tak jezdil prázdný. Párkrát kolem nás večer po cestě na hotel profrčel, ale vyfotit v provozu jsme jej nestihli.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Kabina nepřipomíná automobil, ale spíše salonek. Sedačky celkem pro čtyři cestující jsou proti sobě, nechybí bezdrátové nabíječky pro chytré telefony a držáky na nápoje. Cestující může ovlivnit osvětlení, teplotu, hudbu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
K nastavení komfortu slouží dotykový displej, můžete na něm i sledovat pohyb vozidla po mapě, k dispozici jsou i údaje o destinaci a vypočítaném času příjezdu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Dokud si cestující nezapnou pásy, vozidlo se nerozjede – a hlídají to nejen senzory, ale i analýza videa z kamer. Každého cestujícího totiž v případě nehody chrání sestava airbagů, které jej udrží v sedadle a vyplní prostor před jeho tělem i hlavou.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Zoox je poměrně vysoký, nastupujete do něj spíše jako do dodávky – v drobném předklonu. Dveře se otevírají do stran, proto je přístup do kabiny poměrně velkorysý. V základním provedení počítá spíše s drobnějšími zavazadly – kabelkami, batohy, taškami.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Vozidlo přivoláte pomocí aplikace z chytrého telefonu, ověření, že pro vás dorazil správný vůz, proběhne i pomocí akustických signálů. Pokud by nastal nějaký problém, pomocí vestavěné kamery a komunikačního rozhraní se můžete spojit s operátorem.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Co vás možná napadlo již při pohledu do kabiny, se potvrdí zvenku. Vozidlo nemá „předek a zadek“, ale je zcela symetrické a může jezdit oběma směry.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Všechna kola jsou poháněná a všechna umějí zatáčet, což vozidlu dává skvělou manévrovatelnost i v úzkých přeplněných uličkách.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Světla jsou udělána tak, že se podle směru jízdy sama přepnou do odpovídajícího režimu a zastanou podle potřeby obrysová, potkávací, dálková, směrová i brzdová.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Pohon zajišťují dva elektromotory a akumulátorové bloky pod sedačkami, kapacita 133 kWh by měla vydržet na celý den provozu. Vozidlo se v případě potřeby samo zajede nabít do „depa“.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Vozidlo splňuje čtvrtý stupeň autonomie, takže funguje zcela samostatně za určitých podmínek – například nesmí vyjet mimo definovanou oblast, tedy třeba intravilán města. Na chatu kousek za městem vás tedy nezaveze, to bude umět až nejvyšší, pátý stupeň autonomního řízení.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Vozidlo je osazeno působivou směsicí senzorů. Jsou zde radary, lidary, kamery, senzory dlouhovlnného infračerveného záření a mikrofony.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Vozidlo tak vnímá okolí v celém spektru různých vlnových délek, což mu dává spoustu dat k bezpečnému proplétání i leckdy zběsilým a hustým lasvegaským provozem. O zpracování dat se stará počítačový systém vyvinutý společností Nvidia.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Ukázka zpracování vstupních dat do jízdního modelu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
V taxících Zoox zatím smějí jezdit jen zaměstnanci firmy, první řadoví cestující sveze letos. Na snímku záběr z firemního videa natočeného v Las Vegas.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Zoox však není sám. Na silnice se chystá i podobně koncipované vozidlo od společnosti Holon, o jehož autonomii se stará systém od MobilEye (z větší části patří Intelu).
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Holon Mover byl představen na veletrhu CES v roce 2023 a do sériové výroby by se měl dostat na konci letošního roku. Plány má velké, výrobní kapacity chce mít i v Evropě a Asii.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Na výstavišti nechyběla japonská společnost Tier IV. Její autonomní systém má také certifikaci pro 4. stupeň autonomie a jejich autonomní mikrobus už zajišťuje dopravu v Šiodžiri v prefektuře Nagano.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Co je však podstatnější, že tento systém koncipuje jako opensource a svoji platformu Autoware dává k dispozici dalším vývojářům. Zároveň již nasadila systém, který z provozovaných automobilů automaticky odesílá sbíraná data, která jsou k dispozici pro účely vývoje a tréninku.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Zdá se, že rozvoj autonomního řízení značně nabírá na obrátkách.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz