ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: BMW

V Německu vyšetřují smrtelnou nehodu, v podezření je autonomně řízený vůz

  • 116
Při nehodě, kterou zřejmě způsobil automobil s autonomním způsobem řízení, zemřel v Německu jeden člověk a dalších devět lidí se zranilo. Uvedla to policie. Automobil značky BMW s automatizovaným řízením náhle vjel do protisměru a způsobil dopravní nehodu, která se dotkla dalších tří aut, napsala agentura DPA.

Nehoda se stala v pondělí odpoledne u města Römerstein na jihozápadě Německa. Vůz s „robotickým“ autonomním řízením BMW iX náhle vjel do protisměru, kde se srazil s auty značek Citroën a Mercedes Benz.

Bavoráky místo uhlí. U Sokolova už BMW testuje autonomní řízení

Při srážce zemřel třiatřicetiletý muž, který řídíl dodávku značky Mercedes Benz. Sedmdesátiletá řidička Citroënu po střetu nezvládla řízení svého vozu a narazila do dalšího automobilu se dvěma pasažéry, který začal hořet.

Navenek se BMW iX M60 od jiných verzí odlišuje jen nepatrně.

Během nehody, u které zasahovaly také čtyři vrtulníky, se zranilo devět lidí, a to včetně dítěte. Někteří z nich byli ve vážném stavu.

Nehodu vyšetřuje policie, která zatím nemohla vyslechnout třiačtyřicetiletého muže, jenž byl za volantem vozu BMW. Není tak jasné, zda auto řídil, či měl zapnutého autopilota. Na palubě vozu německé značky bylo pět lidí, kromě 43letého řidiče ještě tři dospělí ve věku 31, 42 a 47 let a osmnáctiměsíční ditě.

Jako když poprvé vezmete do ruky smartphone. iX posunulo BMW o roky vpřed

Podle automobilky měl vůz nainstalovanou druhou úroveň autonomního řízení, která neumožňuje zcela automatické řízení vozu. „S druhou úrovní má vždy odpovědnost (za řízení) řidič,“ uvedla automobilka s tím, že spolupracuje s úřady a prošetřuje okolnosti nehody. Vůz byl podle BMW označen jako testovací kvůli sběru dat a podle prohlášení automobilky v okamžiku nehody nejel v režimu autonomního řízení. Druhá úroveň autonomního řízení je v současnosti dostupná i v běžně prodávaných autech.

Stupně autonomního řízení dle asociace SAE International

  • Úroveň 0: Automatický systém pouze varuje, ale nemá kontrolu nad vozem.
  • Úroveň 1 („hands on“): Řidič a automatický systém sdílí kontrolu nad vozidlem. Příkladem může být adaptivní tempomat (ACC) nebo parkovací asistent, kdy je otáčení kol řízeno automaticky, zatímco rychlost ovládá řidič.
  • Úroveň 2 („hands off“): Automatizovaný systém plně ovládá vozidlo (zrychlování, brzdění a řízení). Řidič však musí sledovat řízení a být připraven k okamžitému zásahu, pokud systém nereaguje správně. Označení „bez rukou“ není míněno doslova. Ve skutečnosti je většinou nutné, aby řidič držel volant a byl připraven k zásahu.
  • Úroveň 3 („eyes off“): Řidič může bezpečně odvrátit pozornost od jízdních úkolů, například psát textové zprávy nebo sledovat film. Vozidlo zvládne situace vyžadující okamžitou reakci, jako je nouzové brzdění. Řidič však musí být i nadále připraven k zásahu během určitého časového limitu, který specifikuje výrobce.
  • Úroveň 4 („mind off“): Podobné jako u stupně 3, avšak pozornost řidiče již není nutná vůbec, tzn. řidič může bezpečně jít spát nebo opustit sedadlo řidiče. Autonomní jízda je podporována pouze ve vymezených oblastech nebo za zvláštních okolností, jako jsou dopravní zácpy. Mimo tyto oblasti nebo okolnosti musí být vozidlo schopné bezpečně přerušit jízdu, tj. zaparkovat, pokud se kontroly neujme řidič.
  • Úroveň 5 („řízení volitelné“): Není nutný jakýkoli zásah člověka. Příkladem je robotické taxi.

Zdroj: Wikipedia

,