Ministr zároveň podepsal se zástupci Sdružení automobilového průmyslu a Svazu dovozců automobilů memorandum, které vymezuje hlavní směry dalšího rozvoje autonomní mobility v České republice.
Vozidla v úrovni L4 a L5 budou podle Kupky schopna zcela samostatného provozu bez přítomnosti řidiče. L4 umožňuje autonomní jízdu na vymezeném území, L5 je pak zcela bez omezení. „V praxi to znamená například autonomní robotaxi operující v předem vymezených městských oblastech, autonomní autobusy pro veřejnou dopravu nebo plně automatizovaná nákladní vozidla určená pro dálkovou přepravu či doručování zásilek na tzv. poslední míli. Z legislativního hlediska tak ČR vstupuje do nové etapy, která má připravit podmínky pro běžný provoz autonomních vozidel v reálném dopravním prostředí,“ uvedl ministr.
Již na začátku příštího roku vstoupí v účinnost letos přijatá novela zákona o silničním provozu. Ta umožňuje provoz autonomních vozidel úrovně L3, která dokážou v určitých situacích jezdit bez asistence řidiče, například při popojíždění v zácpách nebo jízdě na dálnici. Řidič ale musí sedět za volantem a auto mu v některých situacích autonomní jízdu nabídne.
EXKLUZIVNĚ: Prototyp autonomního BMW jsme načapali v Praze![]() |
Memorandum se věnuje zajištění podpory výzkumu a vývoje autonomní mobility, vhodných podmínek pro vývoj, testování a provoz automatizovaných a plně automatizovaných vozidel a souvisejících technologií. Současně stanovuje rámec pro podporu aktivit zaměřených na zvyšování povědomí o autonomní mobilitě, souvisejících technologiích a službách. Dále se zaměřuje na podporu technického vzdělávání a zájmu o tento obor. Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla již nyní v Česku fungují desítky firem, které vyvíjejí systémy pro různé úrovně autonomního řízení.
Studenti ČVUT porazili celý svět. Jejich autonomní auto vyhrálo soutěž |
Někteří výrobci aut podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Josefa Pokorného již vyšší úrovně autonomního řízení do svých vozů zavádějí, například Mercedes-Benz nebo BMW, a je pro ně důležité vědět, který trh je na jejich provoz připravený. „Moderní technologie se stále rychleji uplatňují v nabídce nových vozidel, je proto velice důležité mít v ČR vytvořené a správně nastavené podmínky pro jejich využití s maximem pozitivních dopadů na uživatele, bezpečnost a rychlost rozvoje na trhu. Spolupráce v této oblasti může výrazně urychlit postavení ČR v této oblasti,“ dodal Pokorný.
Autogalerie týdne: Nápady pro autonomní dopravu česko-slovenských studentů![]() |
„V případě autonomních systémů musíme na prvním místě vnímat příležitosti, a nikoliv jen rizika, jako se to někdy děje na evropské úrovni,“ podotkl Kupka. Důležité podle něj bylo legislativně zakotvit hranici odpovědnosti výrobců aut a jejich řidičů. U vyšších úrovní to je podle něj jednodušší v tom, že odpovědnost je zcela na straně výrobců vozidel.
Ministerstvo dopravy bude rovněž usilovat o podporu rozvoje digitální infrastruktury, která je nezbytným předpokladem pro testování i samotný provoz autonomních vozidel. Tato snaha zahrnuje budování moderních telematických systémů a zajištění dostupnosti kvalitních a otevřených dat o dopravní infrastruktuře a aktuálním provozu.
Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení, čeká na schválení |