Tento týden proběhlo ve Zbuzanech u Prahy setkání přátel a příznivců Automuzea Praga u příležitosti jeho 55 výročí založení. Slavila se i další jubilea, z osmdesátých narozenin se těšil zakladatel Automuzea Emil Příhoda (na snímku), letos je tomu navíc 105 let od založení automobilky.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ve sbírce najdete dopravní prostředky z produkce Pragy z let 1907-2012 ve všech druzích provozní upotřebitelnosti: automobily osobní, nákladní, speciální, motocykly, autobusy, traktory, pluhy, silniční stroje.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Hlavním cílem založení muzea bylo zmapování historie naší největší automobilky a vlastně tím i historie českého automobilového průmyslu, který ve své době patřil k evropské špičce. V roce 2000 bylo automuzeum Praga v rámci projektu Praha – Evropské město kultury otevřeno pro veřejnost.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Nejstarší automobil sbírky je Praga 5 z roku 1908, jeho výrobní pořadové číslo je 16.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Rozdíl generací. Vlevo Praga V z roku 1908, vpravo Praga Grand z roku 1927.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Praga Baby byla ve své době prezentována jako malý levný lidový vůz.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Chloubou sbírky je i kompletní archiv automobilky Praga včetně 200 000 kusů výrobní a výkresové dokumentace. Sbírku doplňují dokumenty a psané materiály v počtu 249.086 kusů.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Svého speciálu se od Pragovky dočkali i četníci. Na snímku Praga Alfa z roku 1939 s motorem o obsahu 2 492 ccm a výkonu 60 koňských sil.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
V muzeu jsou umístěna i dvě auta, kterými jezdili čs. prezidenti. Vůz Praga Grand z roku 1918 (T. G. Masaryk) a vůz Eduarda Beneše Praga Golden z roku 1935.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Dne 27. března 1907 vznikla „Pražská automobilní továrna“ spojením dvou firem, a to Strojíren Františka Ringhoffera a První českomoravské továrny na stroje v Praze - Libni (od roku 1927 sloučených jako mateřská společnost Pragovky v koncernu ČKD).
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
V roce 1908 nakoupila „Pražská továrna na automobily“ hlavní podvozkové a motorové díly z Francie a začala z nich montovat první vozy. Od 1. ledna 1909 se stala majetkem První českomoravské továrny na stroje v Praze. V roce 1910 bylo rozhodnuto přijmout pro výrobky automobilky nové značkové jméno Praga, autorem prvního znaku byl Ing. Janeček.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Dnes je ve sbírce více než devadesát automobilů s datem výroby od roku 1908 do roku 1985. Na snímku Praga Piccolo z roku 1929.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Jedna z výstavních místností se věnuje vývoji modelových řad Praga Piccolo a Super Picollo.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Praga Piccolo z roku 1939.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Muzeum se od svého založení neustále potýkalo s nedostatkem výstavních ploch. Od roku 1957 se následkem rozšiřování kolekce stěhovalo osmkrát, naposledy do zrekonstruované usedlosti ve Zbuzanech u Prahy.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Praga Piccolo z roku 1929
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Praga Super Piccolo z roku 1934. Motor o výkonu 1660 ccm měl sílu 25 koňských sil.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Výstavu doplňuje i řada figurín v dobovém oblečení, jedna z nich sedí i na zadním otevřeném sedadle Pragy Piccolo.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Reklamní speciál "Hašlerka" Praga Piccolo z roku 1929.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Rozsah sbírky je neuvěřitelný. Kromě filmů a fotografií jsou zde i gramofonové desky, dobové poštovní známky, autoklubové odznaky vozové i klopové, účastenské plakety, ceny, dosažené sportovní výsledky, reklamní materiály, stojany pohonných hmot, kolekce státních poznávacích značek, dopravní značky...
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Pancéřový nosič Praga V3S z roku 1961. Obsah 7 412 ccm, výkon 98 koňských sil.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Motokára a vůz silniční údržby od stejného výrobce.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Řetězový pohon zadní nápravy vojenského speciálu Praga V.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Automobilka dodávala speciální vozy i armádě, které se objevily už v první světové válce. Na snímku Praga V.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Asi 85 procent vozů z muzea je pojízdných, ostatní se pomalu restaurují.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Vůz La Jamais Contente od konstruktéra, podnikatele a automobilového závodníka Camilla Jenatzyho. Belgičan s přezdívkou Rudý ďábel neustále pokoušel tehdejší rychlostní limity, v roce 1899 překonal jako první člověk na silnici rychlost 100 km/h, celkem třikrát překonal rychlostní světový rekord.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ve svých třiceti letech začal pan Příhoda sbírat historické automobily z české produkce. Nejprve shromáždil řadu exemplářů zastupující alespoň jedním kusem všechny české výrobce. Poději zaměřil svojí pozornost na značku Praga z Prahy. Na snímku Tatra 603 a Tatra 613.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Autobus Praga A 150
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Silniční zametač s předkropem Praga BD z roku 1926. Obsah cisterny je 1 000 litrů.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Předměty ze sbírky jsou trvale využívány pro udržení jejich "živosti". Půjčují je k fotografování pro různé účely, najímají si je filmové, televizní, reklamní a výstavnické organizace. Na snímku Autobus Praga AN z roku 1930.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Pluh Praga K z roku 1918. Jeho prodeje byly příjemným překvapením, automobilce pomohl v nejtěžších časech po 1.světové válce.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Hydraulický sklápěč Praga N z roku 1928. Maximální rychlost 55 km/h, obsah motoru 6080 ccm, výkon 55 koňských sil.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Autobus Praga A 150 z roku 1950. Speciální vůz vznikl pro potřeby natáčecích štábů Filmových ateliérů Barandov. Obsah 2020 ccm, výkon 52 koňských sil.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Sanitní vůz Praga Lady z roku 1937. Obsah motoru je 1660 ccm, výkon 35 koňských sil.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Své místo v muzeu má i legrace. Značka Tleskač, typ: Jan, výkon jedna lidská síla. Nalezeno v 50.letech ve Stínadlech.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Muzejní předměty se používají také pro vlastní dílčí výstavy a řadu společenských akcí v naší republice i v cizině.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
V automuzeu pragovek jsou i zahraniční veterány. Červený sporťák je od tradiční britské značky MG. Morris Garages (MG) je dnes v rukou Číňanů, její modely se vyrábí v Číně.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
V Automuzeu Praga najdete i dopravní značky z rozmanitých let. Tmavěmodrý trojúhelník s písmenem Z je z roku 1924 a je vůbec první značkou, která na českých silnicích upozorňovala na "serpentiny".
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Na dvoře muzea najdete i sbírku stojanů pohonných hmot.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
V muzeu Pragy pochopitelně nemohou chybět ani legendární náklaďáky. Praga S5T je silniční varianta jednoho z nejslavnějších českých aut, Pragy V3S. A právě "vejtřaska" letos slaví 60 let od dokončení prvního prototypu. Verze Praga S5T (S – silniční, 5T – užitečná hmotnost 5 tun) se začala vyrábět v roce 1956.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Na oslavě se objevil i vůz R4, který Praga představila v červnu 2011 na závodech Dutch Supercar Challenge GT v Belgii.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Praga R4 vychází ze slovenského závodního speciálu K1-Attack, karosérii s využitím karbonu navrhl Ital Riccardo Pelizzato. Vůz o hmotnosti zhruba 800 kg pohání osmiválcový motor o výkonu 520 koní. Auto má šestistupňovou sekvenční převodovku a poháněnou zadní nápravu.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Automuzeum Praga bylo založeno v roce 1957 a ve všech seznamech světových muzeí je uváděno a hodnoceno kulturní komisí UNESCO jako třetí největší značková sbírka na světě, která svým rozsahem překračuje rámec České republiky.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz