Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Od montérek ke Gangnam Stylu. Hyundai měnil první auta za banány

Nedávný exces s vyhlášením výjimečného stavu upřel pozornost na Jižní Koreu. S 4,24 miliony vyrobených aut se loni umístila na pátém místě za Čínou, USA, Japonskem a Indií. Zejména Hyundai se sesterskou Kiou jsou na tom opravdu výjimečně dobře. Jde o třetí největší autokoncern na světě za Toyotou a VW. Také Ssangyong již v Evropě zdomácněl. Jaké byly jejich začátky?
Část 1/7

První korejský vůz z roku 1955 nesl označení Sibal, což znamená „začátek“.

Přestože není Jižní Korea nijak velká země, na mezinárodní scéně se dokázala prosadit spotřební elektronikou a také automobilovým průmyslem. Počátky tamního automobilového průmyslu sahají do roku 1955, kdy obchodník Choi Mu-seong vyrobil první korejský vůz s prorockým jménem Sibal, což znamená „začátek“. O sedm let později korejská vláda přispěchala na pomoc tomuto odvětví. Zahraniční automobilky dostaly v Koreji možnost podnikat, pokud se zapojily do spolupráce s korejskými partnery. Domácí společnosti, které již byly úspěšné v jiných oblastech, se tak začaly věnovat i výrobě aut.

Mazda K360

V 60. letech se objevily všechny později hlavní jihokorejské automobilové značky – Kia Industry, SsangYong Motor, Hyundai a Asia Motors Company. V té době ale pouze montovaly vozy z dovezených dílů.

První vůz Hyundai byl licenční Ford Cortina, modely Kia zase pocházely z rýsovacích prken Mazdy a Fordu. Koncern Daewoo začínal s výrobou aut ve spolupráci s Toyotou, později pak spolupracoval s americkým koncernem GM. Z tohoto „manželství“ je i u nás koncem 80. let dobře známý Daewoo Racer, což byl přepracovaný Opel Kadett. V prodeji u nás byl i luxusní sedan Chairman na bázi Mercedesu třídy E. Jedním (sponzorským) tehdy jezdil i hokejista Jaromír Jágr.

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

V polovině 70. let se již začaly více emancipovat a později jim již začal být domácí trh malý. Po energetické krizi a poklesu odbytu v roce 1979 jihokorejská vláda proto začala rozvíjet exportně orientovanou výrobu. Dnes již největší značky mají svoji produkci a modelovou skladbu lokalizovánu, přičemž v Evropě své výrobní závody postavily v Česku a na Slovensku.

Jižní Korea v tažení proti cinklým dieselům: nově je v podezření Nissan

V Jižní Koreji se loni prodalo 1 739 578 osobních automobilů. Hyundai dosáhl podílu 36,5 % oproti 33,1 % před rokem. Druhá je Kia, následují tři domácí výrobci: KG Mobility (Ssangyong), GM Korea a Renault Korea (Samsung).

  • Nejčtenější

Zbarvení sanitek v EU se sjednotí. Záchranáři zvolené odstíny kritizují

Před pár lety prošly velkou změnou majáky složek integrovaného záchranného systému (IZS), které přibraly červenou barvu. O tu ale naopak přijdou české vozy záchranné služby, jež budou mít barvy...

EXKLUZIVNĚ: Prezident Pavel na dovolené na Dakaru bivakoval ve stanu a fotil

Petr Pavel je velký motoristický nadšenec. Český prezident vyrazil ve svém volnu na první dny slavné dakarské rally. Se závodníky bivakoval na trase nejslavnější dálkové rally, která se letos pošesté...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

CES 2025: Elektromotory směřují do nábojů kol aut. Je libo koblihový?

Jsou budoucností aut elektromotory v kolech? Na veletrhu CES na tuto otázku odpověděly „ano!“ jak finský Donut Lab, tak i studio Italdesign s konceptem Quintessenza se čtyřmi nábojovými motory Elaphe...

Architekti Green Dealu: Bohatí pomohou chudým, aby byli zelenými

Wopke Hoekstra opět odmítl jakoukoli hypotézu revize současných evropských předpisů o emisích oxidu uhličitého a fakticky potvrzuje pokuty pro výrobce za překročení limitů, které vstoupí v platnost v...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

16. ledna 2025,  aktualizováno  11:31

Abyste na výletě do autopravěku nezabloudili. Před GPS byly kotouče a magnety

Co dělali lidé bez navigací v autech? Pokud nelistovali autoatlasy, ztráceli se. Úplně stejně jako dnes s GPS, jen mnohem častěji. Proto bylo také vynalezeno několik analogových systémů, které v...

16. ledna 2025

CES 2025: Elektromotory směřují do nábojů kol aut. Je libo koblihový?

Jsou budoucností aut elektromotory v kolech? Na veletrhu CES na tuto otázku odpověděly „ano!“ jak finský Donut Lab, tak i studio Italdesign s konceptem Quintessenza se čtyřmi nábojovými motory Elaphe...

16. ledna 2025

Bouráky z klučičí kapsy. Unikátní sbírka angličáků je k vidění v Praze

„Přijďte ukázat svým dětem, s čím jste si hráli, když jste byli malí,“ zve obchodní centrum DBK v Praze na Budějovické na výstavu angličáků. Putovní výstava ukazuje fragment jedné z největších sbírek...

15. ledna 2025

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...

Hrachovcová nafotila akty s Hynkem Čermákem. Není to jen o tělech, říká

Tatérka a koučka Kateřina Kaira Hrachovcová (50) má postavu dvacítky. Postavit se před objektiv herce Hynka Čermáka...

Sebevraždu jsem měl naplánovanou do detailů, líčí lékař Tomáš Šebek

Premium Kdyby nešel na medicínu, možná by letěl chirurg Tomáš Šebek na Mars. Tvrdí, že si umí zorganizovat čas, baví ho...