Nebezpečné kliky dveří u aut skončí. Při nehodách kvůli nim uhořela řada lidí

Jsou symbolem luxusu, pokroku a špičkové aerodynamiky. Výklopné a zásuvné kliky dveří, které proslavila Tesla a jež převzaly desítky dalších značek se však za dva roky stanou minulostí. Po sérii tragických nehod, kdy pasažéři uhořeli v autech kvůli nefunkčním klikám, totiž v Číně chystají jejich zákaz. Tento krok bude mít globální dopad na design budoucích aut.
Po sérii tragických nehod, kdy cestující uhořeli v autech kvůli nefunkčním...

Po sérii tragických nehod, kdy cestující uhořeli v autech kvůli nefunkčním klikám, v Číně chystají jejich zákaz. | foto: Newspress

Minimalizace, futuristický design a aerodynamika. To jsou důvody, proč se na moderních vozech, hlavně těch elektrických, objevily výklopné a plně zásuvné kliky dveří. Pomohly zajistit elegantní, čisté linie karoserie, která je v souladu s futuristickým image elektromobilů. Jenže to, co vypadá cool, může být v kritických chvílích smrtelně nebezpečné. A největší automobilový trh, Čína, už s tím hodlá udělat rázný konec.

Trend plně zapuštěných, elektricky výsuvných klik odstartovala Tesla Model S v roce 2012 a rychle toto řešení masivně převzaly desítky dalších značek, zejména ty z Číny.

Čínský automobilový luxus vytlačuje z domácího trhu Porsche, Mercedes i Ferrari

Někteří výrobci tvrdí, že zisk v případě aerodynamiky se pohybuje mezi 0,005 až 0,01 Cd, což se má promítnout do mírně vyššího dojezdu (údajně až 0,6 kWh/100 km). Odborníci i dokumenty Americké inženýrské asociace (SAE) však aerodynamický přínos označují za minimální a přeceňovaný.

Tato snaha o minimalizaci se však ukázala jako dvousečná zbraň. Zatímco ve statickém režimu působí kliky efektně, v kritických situacích se z nich stává bezpečnostní riziko.

Tragédie jako katalyzátor změn

Debata v Číně se naplno rozhořela po několika vážných nehodách. Klíčový byl případ z dubna 2025, kdy po nehodě a následném požáru elektromobilu Aito M7 v Číně nemohli záchranáři otevřít dveře kvůli nefunkčním elektrickým klikám, což přispělo ke tragickým následkům. Nejnověji v říjnu zaplnily čínské sociální sítě fotografie a videa hořícího sedanu Xiaomi SU7 ve městě Čcheng-tu, z něhož se také nepodařilo vysvobodit řidiče.

Problémy tohoto rázu se však objevily i jinde ve světě. Hrozivou ukázkou rizika skrytých klik se stala i letošní zářijová nehoda Tesly v německém Schwerte, kde v hořícím voze po nárazu do stromu uhořel řidič a dvě malé děti, protože svědci nedokázali otevřít dveře s nefunkčními klikami. Podobné incidenty řešila Tesla i u svého Cybertrucku.

Již v dubnu 2024 německý autoklub ADAC varoval řidiče, že zasouvací kliky dveří by mohly představovat bezpečnostní riziko. A v říjnu téhož roku kvůli nefunkčním klikám havarované tesly uhořely v centru kanadského Toronta čtyři lidé.

Záchranáři a hasiči opakovaně poukazují na to, že při vážné nehodě, kdy dojde k narušení elektrického systému nebo požáru baterie, tyto kliky často selžou. Ztráta drahocenných sekund potřebných pro vyproštění lidí se tak stává kritickým bezpečnostním rizikem.

Antilexus z Číny má na mušce kodiaq a spol. V Omodě 9 můžete i meditovat

Jádrem problému je závislost klik na elektrickém proudu a také na senzorech, které se často nacházejí v přední části dveří, a pokud se při nehodě poškodí, klika se nemusí vysunout.

Při dopravní nehodě, která může vést k poškození baterie, přerušení dodávky energie nebo prostému zkratu (např. pokud auto skončí v řece či rybníku), se tak motorizovaný mechanismus stává nefunkčním. Dveře pak nejdou otevřít zvenčí ani zevnitř. Problém však může být i v zimě, pokud zamrznou.

Současná řešení mají řadu nedostatků

Ačkoliv moderní vozy musejí mít mechanickou zálohu, je často řešena neintuitivně – například jako skryté lanko nebo táhlo za krytkou. Pro neznalého uživatele v panice, záchranáře nebo malé dítě je toto řešení prakticky nepoužitelné.

Elektronické kliky ovšem představují problém i při běžném provozu. Čínské zákaznické asociace hlásí 132% nárůst stížností na zranění dětí, kterým kliky přivřely nebo zlomily prsty. Jsou údajně až třikrát dražší než klasické kliky a vykazují až osminásobnou poruchovost. Jedna z čínských automobilek přiznala, že až 12 % všech servisních oprav souvisí se selháním zásuvných klik.

Další čínská auta v Česku: elektrický velorex i lowcost od VW. Čím překvapí?

Čínské sdružení pojišťoven prověřilo index bezpečnosti skrytých klik, které má přibližně 60 procent ze 100 nejprodávanějších elektrických a elektrifikovaných aut na tamním trhu. Výsledek je zdrcující: po boční kolizi se elektronicky výsuvné kliky podařilo úspěšně vysunout jen v 67 % případů. Pro srovnání, klasické, mechanické kliky fungovaly v 98 % případů. Zpoždění při vyprošťování posádky je v desítkách klíčových sekund.

Kritika však zazněla i z řad samotných automobilek. Šéf koncernu Volkswagen, Thomas Schäfer, označil nové kliky za obtížně použitelné. VW sám musel kvůli problémům s vlhkostí a elektronickým ovládáním u částečně zapuštěných klik v Americe svolat téměř 100 tisíc vozů.

Čínské nařízení s globálním dopadem

Čína, která je největším automobilovým trhem na světě, se proto chystá rázně zakročit proti jednomu z nejvýraznějších designových trendů posledních let – plně výklopným (skrytým) klikám dveří automobilů. Čínské Ministerstvo průmyslu a informačních technologií (MIIT) proto navrhuje nové povinné národní standardy. Plně zásuvné kliky, které zůstávají zarovnané s karoserií, tak budou zakázány.

Cílem je zajistit, aby všechny dveře (kromě kufru) měly externí madlo s mechanickou možností odemknutí/odjištění, to zajistí jejich otevření zvenčí i v případě selhání zámku, ztráty napájení nebo požáru vozidla – a to bez použití nářadí. Každé dveře budou muset mít i vnitřní kliky s mechanickým uvolněním.

Tesla představuje nové Standardy. Oholené trojky a ypsilony jsou levnější

Klika musí poskytovat dostatečný prostor pro uchopení rukou (specifikované rozměry jsou nejméně 60 mm × 20 mm × 25 mm). Návrh byl zveřejněn v září a do 22. listopadu je k dispozici k veřejnému připomínkování. Předpokládá se, že definitivní verze nařízení vstoupí v platnost od července 2027.

Harmonogram si klade za cíl vyvážit naléhavé bezpečnostní potřeby s vývojovými cykly automobilek. Návrh stanoví přechodné období: nové modely žádající o schválení typu musí splnit normu do sedmi měsíců od jejího přijetí, zatímco starší modely na to mají dostat 19 měsíců.

Toto rozhodnutí bude mít dopad nejen na domácí čínský trh, ale i v globálním měřítku. Čína je totiž největším automobilovým trhem světa a zároveň lídrem v elektromobilitě, kde je tento design nejrozšířenější. Výrobci jako Tesla, Nio, Xpeng, ale i evropští a japonští hráči budou asi jen stěží provozovat dvě rozdílné produktové řady klik. Zákaz v Číně tak de facto povede ke globálnímu vymizení plně elektricky výsuvných klik a k návratu ke klasickým nebo maximálně částečně zapuštěným klikám s povinnou robustní mechanickou zálohou.

V září již šéfdesignér Tesly Franz von Holzhausen veřejně přiznal, že společnost „přepracovává“ systém klik dveří, aby bylo mechanické otevírání v nouzových situacích jednodušší a spolehlivější.

Čína se tak stává globálním regulátorem, který na základě tvrdých dat a reálných nehod vrací automobilový průmysl k intuitivní a spolehlivé mechanice. Potvrzuje se, že ne každá technologická inovace je pokrokem a že v kritických momentech je jednoduchost nade vše.

Vstoupit do diskuse (111 příspěvků)

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Přijíždí další tichá Tatra. Zní jako elektrický zubní kartáček

Tatra Force e-Drive BEV 8×8

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks představila na pražském e-Salonu 2025 svůj první plně bateriový náklaďák. A ne ledajaký. Elektrický kolos s názvem Tatra Force e-Drive BEV 8×8 si vozí 3 tuny...

15. listopadu 2025,  aktualizováno  10:02

Prozkoumali jsme sci-fi auto z pražského natáčení. Postavili ho v Česku

Futuristický koncept Kaiser při natáčení v Praze

Fantoma nočních ulic Prahy jsme i tento týden načapali při natáčení v Karlíně. Podařilo se nám nahlédnout do interiéru.

15. listopadu 2025

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

13. listopadu 2025  17:50

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

13. listopadu 2025,  aktualizováno  9:26

Honda s turbem a velký návrat Nortonu. Největší motoveletrh ukázal nové trendy

Royal Enfield Bullet 650

Silnice už nestačí, zákazníci chtějí kromě asfaltu i do lehčího terénu. A projevuje se to nejen v kategorii cestovních adventure motocyklů, ale i ve světě skútrů. Novinky mezi cesťáky zase směřují k...

13. listopadu 2025

Čtvrté světlo na semaforu? Vědci chtějí, aby křižovatky řídila autonomní auta

Nepřirozený a nepravděpodobný obrázek semaforu, vygenerovaný umělou...

Semafor je vynález, který nemá čím překvapit. Překopat základy celé silniční civilizace by ovšem mohlo, kdyby se k němu přidalo čtvrté světlo. Nový barevný signál, který by lidské řidiče informoval o...

13. listopadu 2025

Toyoty z Kolína už jsou jen hybridní. Výroba výrazně upraveného Ayga X začíná

Toyota zahajuje v Kolíně výrobu nového modelu Toyota Aygo X v hybridní verzi.

Toyota rozjela v kolínském závodě výrobu hybridního provedení modelu Aygo X. Je prvním plně hybridním automobilem ve třídě minivozů. Kolínský závod se tak připojil ke skupině továren Toyoty, které...

13. listopadu 2025

Vyhrajte poukaz na masáž v hodnotě 1 500 Kč a sladký box od Verbeny
Vyhrajte poukaz na masáž v hodnotě 1 500 Kč a sladký box od Verbeny

Je čas dopřát si chvilku klidu a rozmazlování. Zapojte se do naší soutěže a vyhrajte poukaz na masáž v hodnotě 1 500 Kč spolu s Verbena boxem plným...

Škoda v Praze představí elektrokombík budoucnosti. V sobotu se bude střídat

Škoda Vision O na veletrhu e-SALON v předvečer zahájení veletrhu na výstavišti...

Ve čtvrtek 13. listopadu otevře brány veletrh e-SALON. Na jedinečném autosalonu věnovaném primárně elektromobilům Škoda vystaví koncept elektrického kombíku budoucnosti Vision 0, který měl světovou...

12. listopadu 2025,  aktualizováno  18:28

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

12. listopadu 2025,  aktualizováno  11:22
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.