

Jakou může mít cenu? Ptáme se Karla Kupky, předsedy odborné poroty nóbl přehlídky těch nejblyštivějších automobilových klenotů v Česku. „Sto milionů?“ krčí rameny. A společně si fascinovaně prohlížíme umělecké dílo, které se naprosto vymyká všemu, co si pod pojmem auto dokážeme představit. Voisin C18 Myrte je pan Auťák, asi nejfantastičtější vůz v Česku. Redaktor iDNES.cz měl tu čest být v porotě, která mu udělila titul „Best of Show“.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Ten artdecový bourák je naprosto uhrančivé monstrum, které se vymyká chápání. Dvanáctiválcový šoupátkový motor v útrobách je neskutečná strojovna. Karoserie až komiksových proporcí spočívá na podvozku a kolech jak z náklaďáku. Oldtimery bývají většinou kehce disproporční, hlavně úzké, tím ten monstrózní voisin rozhodně netrpí. Naprosto ploché boky, neopakovatelné filigránské detaily, opulentní tvary, na čemkoli oko spočine, vyrazí i naprostému laikovi dech.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Průkopník aviatiky Gabriel Voisin stavěl auta, která se ve své době i dnes naprosto vymykají všemu. Ve své době neměly výtvory geniálního konstruktéra konkurenci. Voisiny byly dražší než bugatti. I rolls vedle nich vždy působí jako chudý příbuzný. Voisinům možná chybí aristokratická nabubřelost, čiší z nich progresivní přístup tvůrce, který nikdy nezapomněl na svou vášeň pro letadla.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Fotky nepopíšou, co z Voisinu C18 Cabriolet „Myrte“ při osobním setkání vyzařuje. Je to zhmotněné charisma. Do Česka ho dostal sběratel všeho veteránského, který má „víc než deset“ voisinů. Některé z nich jako francouzské kultrurní dědictví mohl koupit, ale nemůže je z Francie vyvézt. Tak je opečovává v jejich domovině. Dvanáctiválcového pana Auťáka ovšem do Česka dostal, stejně jako jedinečný prototypový jednokusový unikát, který si pro sebe postavil sám Gabriel Voisin.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
C18 je jeden ze tří vyrobených, původně patřil siamskému králi, stejně jako druhý kus, třetí je pak v Americe.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Auto bylo naprostou bombou uplynulého veteránského víkendu, jíž se majitel, který nechce být jmenován, premiérově pochlubil na akci Automobilové klenoty na golfovém hřišti v pražské Hostivaři. Opulentní bourák má zajímavou historii, první majitel si ho po koupi užíval jen dvacet kilometrů, po kterých se porouchal motor. Následně ho nechal překarosovat v modernějším, aerodynamickém stylu. Dnešní majitel ho zrenovoval a vrátil mu původní tvary, ale pozor: zachoval i druhou karoserii, kterou má doma na podstavci též „zaparkovanou“.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
S dvanáctiválcovým motorem o objemu 4,9 litru, pouhými dvěma majiteli a nájezdem okolo 2 700 km jde o technicky i sběratelsky unikátní automobil.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Předtím než doputoval do Česka, měl vůz pouze dva majitele, a na tachometru má pouhých 2 700 km.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Automobily začal Gabriel Voisin vyrábět v roce 1919 na průmyslovém předměstí Paříže v Issy-les-Moulineaux. Protože se jeho bratr Charles zabil při automobilové nehodě, kladl Gabriel Voisin důraz na bezpečnost. Jiří Hulák z Národního technického muzea v Praze, který vedl porotu posuzující estetické kvality exponátů na Automobilových klenotech, o něm mluví jako o průkopníkovi aktivní bezpečnosti.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Jedna z nejprestižnějších akcí pro fanoušky historických vozidel – Automobilové klenoty proběhla o uplynulém víkendu v areálu Galerie Golf Hostivař, konala se již popáté. Její organizátoři v čele s Jiřím Martinkou chtějí mít z akce uníkátní přehlídku veteránských skvostů, jako jsou americké, francouzské nebo italské přehlídky elegance.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Nedělní část přehlídky se nesla ve znamení Concours d’Elegance – slavnostního defilé vozů s vyhlášením vítězů soutěžních kategorií.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Jednou z obdivovaných hvězd přehlídky byla Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Vůz s výjimečnou aerodynamikou a designem z dílny Bertone jeho bylo vyrobeno pouhých 1 366 kusů. Koeficient aerodynamického odporu 0,28 nebyl překonán víc než 20 let.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
První prototyp modelu Giulietta Sprint Speciale byl představen na turínském autosalonu v roce 1957. Oficiální prezentace produkční verze pro tisk byla 24. června 1959 na okruhu v Monze.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale se vyráběla do roku 1966.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale má pod kapotou řadový čtyřválec Alfa Romeo o objemu 1 290 cm³ (následně 1 570 ccm). Tento osvědčený celohliníkový motor se vyráběl v různých objemech od roku 1954 až do roku 1994, měl polokulovité spalovací komory a ventily ovládané dvojitými vačkovými hřídeli.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Pod design se podepsal Franco Scaglione ve službách studia Bertone.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale si odvezla ocenění za eleganci tvarů.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Přehlídka historických vozidel Automobilové klenoty, 27. dubna 2025, golfové hřiště Praha-Hostivař
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Škoda Hispano Suiza H6B
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Do Hostivaře ovšem dorazil ještě druhý voisin.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Opět ve stylu art deco, s neopakovatelnými tvary a výjimečnými detaily.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Voisin C28 Chancellerie se nově stěhuje na Slovensko k novému majiteli.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Šestiválcový motor opět s šoupátkovým rozvodem je spojen s unikátní elektromagneticky ovládanou převodovkou Cotal.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Z padesáti vyrobených C28 jich do dneška přežilo kolem dvanácti.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Tento konkrétní kus byl původně vyroben pro jihoamerického zákazníka. Donedávna byl zářivou hvězdou tamní veteránské scény.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Porouchané, na pohled nádherné vozidlo ovšem po dekádách opět naplno rozpohyboval až český sběratel voisinů, který nyní tento exemplář prodal na Slovensko.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Riley Kestler, velmi zajímavý vůz zapomenuté britské značky si odvezl ocenění odborné poroty.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Přehlídka historických vozidel Automobilové klenoty, 27. dubna 2025, golfové hřiště Praha-Hostivař
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Záštitu nad akcí převzal primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Ikonický Chevrolet Corvette si odvezl jednu z cen elegance.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Neopakovatelné tvary corvetty jsou dílem velikána automobilového designu Harleye Earla.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Nádhernou corvettu dovezl z USA český sběratel veteránů.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Sportovní corvetta moc není, i když ji tak Američané chápou. Je ovšem neskutečně krásná a stylová.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Chevrolet Corvette je zhmotněním konjunktury Spojených států amerických padesátých a šedesátých let.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Mercedes Benz W136/170S po naprosto maniakální renovaci byl jednou z obdivovaných hvězd přehlídky Automobilové klenoty.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Jeho majitel pořídil auto z roku 1950 poté, co zahlédl stručný inzerát s jedinou fotkou ve francouzském tisku.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Auto natřené štětkou bílým lakem stálo dekády zapomenuté ve stodole v Paříži, motor byl vymontovaný a uložený v kolečku. Když ze stodoly vyhnali ovce a osly, našli dnešní slovenští majielé rozebrané, ale kompletní auto.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Auto, které je vlastně první generací dnešní třídy S u Mercedesu, zde v provedení kabrio, koupili dnešní majitelé před pěti lety, rok trvala renovace.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Dnes je čtyřválcový mercedes hvězdou veteránských akcí na Slovensku i v zahraničí. Majitelé s ním často rádi jezdí „po ose“. K vozu dohledali původní specifikaci v továrním archivu, nechali podle ní dokonce vyrobit i sadu zavazadel pasující do kufru, za kterou si připlatil i původní majitel.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
K vozu je bohatá dokumentace.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Auto původně jezdilo v Paříži.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Mercedes-Benz W136/170S dnes parkuje v Žilině.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Mercedes-Benz W136/170S
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Mercedes-Benz W136/170S
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Slavná Škoda Rapid OHV, kterou její majitel Miroslav Strouhal používá jako auto pro každý den, jiné nemá. Vlastníma rukama ho zrenovoval. Jezdí s ním na nákupy, byl i v Alpách. Jen přes zimu nejezdí.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Škoda Tudor 1102 je v provedení roadster nejvzácnější.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Exemplář s odvážným lakováním má „pofaceliftovou“ masku s mohutnými žebry, které jsou vyrobené z hliníku.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Majitelé se návštěvníkům rádi pochlubili svými klenoty.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Pohled pod kapotu starých aut se neomrzí.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Přehlídka historických vozidel Automobilové klenoty, 27. dubna 2025, golfové hřiště Praha-Hostivař
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Přehlídka historických vozidel Automobilové klenoty, 27. dubna 2025, golfové hřiště Praha-Hostivař
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Přehlídka historických vozidel Automobilové klenoty, 27. dubna 2025, golfové hřiště Praha-Hostivař
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Jawa 750 „1000 mil“ je jedním ze známých aut české veteránistické scény.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Škoda Popular Monte Carlo v provedení roadster si odvezla jednu z cen.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Parádní osmiválcový Ford 48 jeho majitel přivezl nedávno z USA, kde ho vydražil na prestižní aukci v Pebble Beach.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Škoda Popular Monte Carlo
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Zbrojovka Z12 Sport se před nedávnem vrátila do Česka po dlouhém přesvědčování předchozího rakouského majitele.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Škoda Rapid ve vzácném provedení kabrio
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Delahaye 135 MS dorazil do Hostivaře z Německa.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Byl prvním nečeskoslovenským účastníkem Automobilových klenotů v pětileté historii akce.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Chenard & Wackler byl jedním z nejlegračnějších účastníků akce. Nekonečně stylový vůz z roku 1912 si jeho původní majitel pořídil pro krátké cesty na golfové hřiště, na to si objednal pouze pětiitrovou nádrž.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Přehlídka historických vozidel Automobilové klenoty, 27. dubna 2025, golfové hřiště Praha-Hostivař
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Přehlídka historických vozidel Automobilové klenoty, 27. dubna 2025, golfové hřiště Praha-Hostivař
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Metalex Škoda MTX Buggy
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Čistě utilitární design je dílem slavného českého designéra Václava Krále.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Metalex Škoda MTX Buggy z roku 1971
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Nádherný koráb Chevrolet Caprice si jeho majitel dovezl teprve před dvěma měsíci.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Kabriolet z roku 1974 má pod kapotou osmiválec objemu 7,44 litru, ovšem protože tou dobou už řádila ropná krize, má výkon udušený na pouhých 173 koní.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Konstruktéři už v té době ovšem dbali na bezpečnost, rám čelního skla má auto unést při převrácení. Byla by však škoda to zkoušet...
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Ford s osmiválci začal později než americká konkurence. Nakonec to byl ovšem zcela standardní pohon. „Když se představil první Ford V8, stál pět set dolarů, plat dělníka ve Fordových továrnách byl pět dolarů za den,“ uvedl majitel na přehlídce Automobilové klenoty.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Šestimetrový Lincoln Continental byl ve své době autem americké smetánky.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Na přístrojovce jedinečného kusu se skví hodiny od značky Cartier.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Tento exemplář řídil původně elitní kanadský neurochirurg.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Lincoln Continental
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Lincoln Continental
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Škoda Felicia přestavěná dílnou Metalex na čtyřdveřové kabrio moc krásy nepobrala, je ovšem velkou vzácností.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Rolls-Royce Silver Cloud II je nádherná klasika. Bohužel jak už to u rollsů bývá, také náročná na údržbu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Sobota byla věnována oslavě 130 let značky Škoda. Speciální výstava připomenula přerod značky z Laurin & Klement ve světově uznávaného výrobce automobilů.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
V hlavní roli byl v podání muzea Škody Auto na přehlídce unikát 1100 OHC Coupé, který vznikl ve dvou exemplářích. „S hmotností 555 kg a maximální rychlostí 200 km/h jde o technický i estetický skvost své doby,“ uvádí Martinka.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Netradičně tvarovaná laurinka má specifické kouzlo.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Laurin & Klement Si z roku 1918 z muzea Škody Auto
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Přehlídka historických vozidel Automobilové klenoty, 27. dubna 2025, golfové hřiště Praha-Hostivař
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Přehlídka historických vozidel Automobilové klenoty, 27. dubna 2025, golfové hřiště Praha-Hostivař
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Jednou ze zářivých hvězd české veteránské scény je Laurin & Klement FC z roku 1908
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Laurin & Klement FC a odvozené typy FCS a FCR dobyly v letech 1908 až 1911 vavříny na nejtěžších závodech té doby.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Za vývojem typu FC stál šéfinženýr Otto Hieronimus. Výroba probíhala v letech 1907 až 1909 a celkem devatenáct vyrobených kusů se často lišilo jak motory, tak i vzhledem.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Vozy označené FC dostaly pod kapotu řadové čtyřválce o několika různých kombinacích vrtání a zdvihu o zdvihových objemech 2–2,5 litru podle toho, do které kategorie nebo objemové třídy byly na daném sportovním podniku přihlášeny. Poháněna byla zadní kola, a to skrze třístupňovou převodovku.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Tento kus vlastnil Alexander-Josef Kolowrat-Krakowský. Automobilový závodník, dobrodruh, pozdější zakladatel rakouského filmového průmyslu. A také akcionář automobilky Laurin & Klement, s jejímiž vozy právě v roce 1908 posbíral celou řadu úspěchů na závodních tratích po celé Evropě.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Řadový čtyřválec o objemu 2,4 litru dosahoval výkonu 14–16 koní. A automobil rozpohyboval na víc než 80 kilometrů v hodině. Bez příslušenství měl vůz hmotnost kolem 800 kilogramů.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Laurin & Klement FC
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Laurin & Klement FC
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Laurin & Klement FC
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Laurin & Klement FC
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Laurin & Klement FC
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Laurin & Klement FC
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Přehlídka veteránských perel na akci Automobilové klenoty, 27. dubna 2025, Praha. Na snímku Zbrojovka Z12 Sport z roku 1927.
Autor: ČTK
Přehlídka veteránských perel na akci Automobilové klenoty, 27. dubna 2025, Praha. Na snímku automobil značky Chenard-Walcker.
Autor: ČTK
Přehlídka veteránských perel na akci Automobilové klenoty, 27. dubna 2025, Praha. Na snímku Autocar M 8 z roku 1902, nejstarší auto na akci. Auto s dvouválcem 1,6 litru o výkonu 10 koní a třístupňovou převodovkou má mnoho technických specialit a hodně specifické ovládání. Jeho majitel s ním několikrát vyrazil na slavný závod automobilových prapradědečků do Brightonu. A jezdí, když prší...
Autor: ČTK
Přehlídka veteránských perel na akci Automobilové klenoty, 27. dubna 2025, Praha. Na snímku automobil značky Chenard - Walcker.
Autor: ČTK
Přehlídka veteránských perel na akci Automobilové klenoty, 27. dubna 2025, Praha. Na snímku automobil značky Chenard-Walcker.
Autor: ČTK
Přehlídka veteránských perel na akci Automobilové klenoty, 27. dubna 2025, Praha. Na snímku Škoda Superb OHV z roku 1948 s 3,2litrovým šestiválcem pod kapotou. Zlatý koráb v americkém stylu sloužil v Karlových Varech.
Autor: ČTK
Přehlídka veteránských perel na akci Automobilové klenoty, 27. dubna 2025, Praha. Na snímku MG B z roku 1965.
Autor: ČTK