Automobilky žádají zavedení daně z emisí

aktualizováno 
Evropští automobiloví výrobci naléhají na státy Evropské unie, aby zavedly daň z emisí oxidu uhličitého. Čím silnějším autem by obyvatelé EU jezdili, tím větší by platili daně.

Ilustrační foto | foto: Dan Přibáň

Vyplývá to ze studie Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA). Automobilky si od tohoto opatření slibují, že by se změnilo chování zákazníků, kteří by začali kupovat ekologicky šetrné vozy.

Podle studie má prvky podobného zdanění ve své legislativě zavedeno již 11 států EU - Rakousko, Belgie, Kypr, Dánsko, Francie, Itálie, Lucembursko, Nizozemsko, Portugalsko, Švédsko a Velká Británie.

Motivace automobilek k zavedení nové "ekologické" daně je zřejmá. Brusel před nedávnem navrhl snížení emisí CO2 u nových automobilů na 130 gramů na kilometr do roku 2012 a výrobci si chtějí pro nová ekologičtější auta zajistit odbyt.

Podle Evropské komise je snížení nezbytné kvůli boji proti globálnímu oteplování, automobiloví výrobci však pohrozili, že snížení přinese výrazné zdražení aut. V současnosti auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr.

"Výrobci již uvedli auta, která vypouštějí méně než 120 gramů CO2 na kilometr, ale není po nich poptávka," uvedla mluvčí ACEA Sigrid de Vriesová. Podle asociace je tak zavedení nové daně daleko efektivnější než jen snaha snížit emise pomocí nových technologií.

Postoj automobilek však není jednotný, především k návrhu Bruselu. Zatímco francouzské a italské firmy nemají s návrhem EU větší problémy, Němcům se snaha komise nelíbí.

Německých automobilových výrobců se zastala i kancléřka Angela Merkelová, za což sklidila kritiku od zástupců automobilek PSA a Fiat. Podle nich Němci využívají své předsednictví EU k prosazování zájmů svých automobilových výrobců.

Autor:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Také Honda utíká z Británie. Výroba Civicu se přesune

Nákladní vůz odváží nově vyrobené Hondy Civic z fabriky v britském Swindonu.

Japonská automobilka Honda Motor na mimořádné tiskové konferenci oznámila, že v roce 2021 plánuje uzavřít svou továrnu...

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Najdete na iDNES.cz