Hledají baterii, protože hrozí, že vůz začne hořet; pod přední kapotou však není. K vyproštění zraněné osoby musí překonávat výztuhy v karoserii, které jsou mnohdy z vysokopevnostní oceli a dalších materiálů, dobrá znalost umístění těchto prvků pasivní bezpečnosti výrazně pomáhá zlepšit průběh zásahu a zvětšuje tak šanci na přežití.
Podobné situace zažívají záchranáři neustále. "Při vyprošťovacích pracích nutně potřebujeme znát podrobnou konstrukci auta a umístění a způsob deaktivace bezpečnostních prvků. Neaktivované airbagy nebo pyrotechnické předpínače pásů jsou rizikem pro záchranáře i posádku havarovaného auta," říká Pavel Findeis z generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, jehož jednotky ročně zasahují u více než 20 tisíc dopravních nehod.
Už léta se proto hasiči snaží získat od automobilek podrobné informace o jejich modelech, které by při likvidaci havárií pomohly.
Zatím jim vyšel vstříc jen koncern Volkswagen – průkopníkem byla značka Škoda, nejnověji získali podrobný manuál od Audi.
"Hlubší spolupráci se nám podařilo navázat hlavně s koncernem VW. Ve spolupráci se Škodou auto a.s. vznikla příručka vyprošťování pro záchranáře "Zachraňovaní a vyprošťování z havarovaných vozidel Škoda" a díky HZS podniku Škoda auto a.s. se dále spolupráce rozvinula na praktická školení, v rámci kterých je umožněn praktický výcvik hasičů ve vyprošťování na neplnohodnotných zkušebních automobilech," říká Findeis.
"Tato školení jsou hasiči obzvláště ceněna, jelikož si mohou předem nacvičit vyprošťování zraněných osob u automobilů s nejnovějšími bezpečnostními prvky ještě před skutečnou dopravní nehodou," říká záchranář Pavel Findeis
Hodně pak oceňuje nejen samu novou příručku od Audi, ale také to, že je firma sama oslovila.
"Před dvěma roky se mi náhodou dostal do rukou dotaz hasičů, kteří chtěli vědět, kde je umístěna u modelu Audi A6 autobaterie (nachází se totiž v zavazadlovém prostoru)," vysvětluje zrod ojedinělé publikace Roman Ludvík z českého zastoupení Audi.
"Došlo mi, že absence podobných informací může být pro samotný zásah vážný problém, a zjistil jsem, že kolegové v Německu vyrobili pro hasiče jakýsi manuál. Byl už poměrně zastaralý, takže jsem jej nechal aktualizovat, výrazně doplnit a nabídl ho ředitelství HZS ČR. Hasiči provedli korekturu, doplnění o své standardy a zastoupení Audi v ČR na své náklady nechalo vytisknout 1 500 kusů, včetně laminovaných barevných stran s názornými schématy."
Pro výcvik hasičů ještě firma přidala hliníkovou karoserii modelu A2 a zve instruktory výcviku hasičů na svá technická školení.
A jak se publikace využívá v praxi? "Hasiči ji samozřejmě používají při odborné přípravě a její speciálně upravené listy mají k dispozici i při výjezdu. Je to vynikající věc, a proto bychom velmi uvítali podobné informace i od dalších automobilových koncernů. Modelů aut neustále přibývá a vyznat se v jejich bezpečnostních systémech není jednoduché," vyzývá záchranář Pavel Findeis.