Automobilky: na přibrzdění není čas

  18:35aktualizováno  18:35
Frankfurt (Od našeho zvláštního zpravodaje) - Automobilky se tu ukazují v největším lesku, zařazují nejvyšší rychlost a na frankfurtském autosalonu představují rekordní množství novinek. Sedmapadesát světových premiér přitom přichází v době, kdy by výrobci aut měli spíš víc brzdit než šlapat na plyn. Letošní rok a podle všech vyhlídek ani ten příští totiž není zrovna růžový. Celý evropský trh spadl o jeden a půl procenta a ten nejdůležitější z nich – německý – zaznamenal za první půlrok pád dokonce o deset procent.

Podle všech expertů pojede automobilový průmysl z kopce i příští rok, očekává se pokles o další dvě procenta. "Ale jestli se nevzpamatuje německý trh, tak to bude spíš tři nebo čtyři procenta," říká Arthur Maher, šéf evropských prognostiků analytické firmy J.D. Power-LMC.

"To by znamenalo o šest set tisíc prodaných aut méně a z toho vyplývá, že jeden až dva velké výrobní závody v Evropě jsou zbytečné," dodává. Riziko sestupu podle analytiků hrozí především Volkswagenu, Renaultu a Fiatu. Ford či General Motors, k němuž patří Opel, už oznámily plány na zeštíhlení a propouštění. Všechno to odráží celkový stav evropské ekonomiky, která se zadýchala více, než se čekalo, a její růst je slabý.

Přesto nebo možná právě proto, se letošní << frankfurtský>>  autosalon chlubí rekordními čísly. Je to zdaleka největší světová výstava aut, je tu největší počet novinek a výstavní plocha se pořád zvětšuje. Domácí koncern Volkswagen, pod jehož křídla patří i Škoda, tady vystavuje na 18 tisících metrů čtverečních a jen za výstavní plochu zaplatil podle odhadů pět milionů marek. Kromě Škody Superb očekávané hlavně českým publikem tady koncern VW má další, pro něj podstatnější novinku, na niž sází – nové VW Polo.

V tomto segmentu trhu, který je velmi zajímavý i pro české zákazníky, se představuje řada menších aut: například nový Fiat Stilo, Toyota Corolla nebo Ford Fiesta. "Novinky ukazují, že konkurence roste především ve dvou oblastech – u malých a levných vozů a na druhé straně v segmentu prestižních luxusních aut," říká Bernd Gottschalk, prezident německého svazu výrobců aut. Tyto všechny novinky přitom stojí miliardy a miliardy eur a výrobci doufají, že se povážlivě sestupné křivky na jejich grafech konečně zase otočí směrem nahoru. Přestože čísla nevypadají moc optimisticky, nehrozí prý krize podobná té z počátku devadesátých let.

"Většina z evropských automobilek vydělává přesto, že trh jde dolů. Myslím, že průmysl je docela v dobré formě," tvrdí John Lawson, analytik automobilového průmyslu u Schroder Salomon Smith Barney. Možná i kvůli zataženým mrakům nad evropským automobilovým nebem adresoval šéf koncernu Volkswagen, Ferdinand Piech, tak ostrá slova Škodovce, když jí vyčetl, že vydělává málo peněz. Její prodeje i přes celkový pokles trhu rostou, a to dokonce i v nejvíce zasaženém Německu. Wolfburský boss si však představuje, že ruku v ruce s tím musí jít růst zisků.

A v rozhovoru pro německý Der Spiegel varoval nepřímo Škodovku i Seat, že snaha dosáhnout rychle stejných mezd jako v Německu může vést k tomu, že se auta budou vyrábět právě spíš tam než ve Španělsku či Česku. Na frankfurtském autosalonu se tyhle věci neřeší, alespoň ne na veřejnosti.

Neuvěřitelných deset tisíc lidí tady připravovalo expozice, čeká se milion návštěvníků, je tady tisíc vystavovatelů, a tak je optimismus skoro povinný. Příštích jedenáct dní se ve Frankfurtu musí jet na plný plyn, na brzdy přijde čas až po autosalonu.


ZA KOLIK BUDE? TO SE STÁLE NEVÍ

To, co všichni na frankfurtském autosalonu čekali, se nestalo - přesná cena limuzíny Superb nebyla oznámena. Zatím se hovoří o tom, že by měla začínat na 670 až 680 tisících korun. "Jasno by mohlo být za týden," řekl šéf Škody Vratislav Kulhánek. A termín uvedení na trh? Firma počítá s únorem 2002. V omezeném množství by se vůz ale mohl objevit už před Silvestrem.

Italská novinka Fiat Stilo

Italská novinka Fiat Stilo

Fiat Stilo je úplně jiný než Bravo a Brava. Dříve hravě kulatý fiat bude nyní hranatější, rozdíl mezi tří a pětidveřovou verzí bude menší než v minulosti. Časem se objeví i Stilo kombi.

Fiat Stilo

Nové BMW řady 7

Nové BMW řady 7

Nové BMW řady 7

Honda Jazz

VW Polo - novinka

VW Polo - zboku

VW Polo - zezadu

Citroën C3

Mitsubishi Airtrek - japonská novinka

Zbraní japonské Toyoty proti evropské konkurenci by měla být tato nová corolla. Jejím cílem je navázat na tradici nejprodávanějších vozů své třídy.

Nový Ford Fiesta - bude lámat prodejní rekordy?

Citroën C3

Nový design Primery

Škoda přišla s řadou zajímvaých řešení. Jendím z nich je i tento otvor v sedadle, umožňující naatáhnout si při dlouhé cestě nohy.

Superb při odhalování

Škoda Superb - po odhalení obklopena návštěvníky

Futuristické tvary u Renaultu. Automobilka představila na autosalonu zajímavou studii překvapující zejména néotřelým designem sedadel.

Seat Tango

Mercedes-Benz Vaneo

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Najdete na iDNES.cz