Podle Evropské asociace dodavatelů automobilového průmyslu CLEPA za poslední čtyři roky zaniklo v odvětví 86 000 pracovních míst a roční prodej aut v Evropě zůstává asi tři miliony pod úrovní z doby před pandemií covidu-19; v roce 2024 se podle Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA prodej nových aut v EU zvýšil o 0,8 procenta na 10,6 milionu.
Naštvaný šéf Renaultu: Čína podporuje. Evropa nemá koncepci, zato má pokuty![]() |
Automobilový průmysl v Evropě v současnosti zaměstnává v celé EU 13 milionů lidí. V Česku se podílí na HDP devíti procenty, tvoří 34 procent zpracovatelského průmyslu a 24 procent exportu. Přímo či nepřímo zaměstnává 500 000 lidí.
Eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas by měl dnes, 5. března zveřejnit akční plán pro odvětví automobilového průmyslu. Hlavní problémy automobilek v Evropě shrnuje analýza ČTK.
Leyenová navrhuje zmírnění pokut za emise. Sankce v roce 2025 se zruší![]() |
Automobilky se potýkají se zpomalením poptávky po elektrických vozech a s větší konkurencí ze strany čínských rivalů, kteří expandují na zahraničí trhy. Situace vypadá velmi vážně zejména v Německu, kde místní automobilky desítky let vyráběly úspěšné modely se spalovacím motorem. Nyní však mají spolu se svými dodavateli potíže při přechodu na elektromobily. Jedním z důvodů je nedostatek cenově dostupnějších elektrických modelů či rostoucí poptávka po hybridních vozech.
S mini elektrem pro Evropu je potíž. Volkswagenu vývoj trvá, Škodě nevychází![]() |