Létací auta slibují vynálezci půl století. Stále fungují jen na papíře

Exkluzivně aktualizováno 
Auta se budou vznášet a svoboda pohybu nebude znát hranic. Z řidičů se stanou piloti a v prosklených vozech se budou vysmívat gravitaci. Futuristické představy z minulého století nyní budí úsměv, ale mnozí designéři je brali opravdu vážně.

Mercedes-Benz 200 SL ze serie Air Drive | foto: Renaud Marion

Zatímco dnešní představy o blízké budoucnosti automobilů směřují spíše k alternativním palivům a obrovským výkonům nadupaných tříválcových motorů, snílci z minulého století zapojovali mnohem větší představivost a budoucnost automobilů rozhodně nefrčela po čtyřech kolech.

Designéři, autoři sci-fi a filmoví režiséři měli v oblibě spíše automobily, které budou díky vědeckým objevům s lehkostí překonávat Newtonův gravitační zákon, a řidiče a pilota v jedné osobě tak místo kvality asfaltu bude spíše zajímat letová hladina a bezpečný průlet ucpaným centrem.

Létající automobily se staly hitem umělců zabývajících se takzvaným retro-futurismem hlavně v 50. až 70. letech minulého století. V této době procházela lidská společnost obrovským technickým rozvojem a zdálo se, že technologie budou mít stejné hranice jako naše představivost. Tedy žádné.

Koncept létajícího automobilu z časopisu Popular Science z července 1957

Koncept létajícího automobilu z časopisu Popular Science vydaném v červenci roku 1957.

Létající automobil budoucnosti podle představ ruských inženýrů z roku 1967

Létající automobil budoucnosti podle představ ruských inženýrů z roku 1967.

Okřídlené automobily oslovily pochopitelně i filmové tvůrce. Jedním z průkopníků byl bezesporu Fantomasův létající Citroen DS (o jeho reálném předchůdci si můžete přečíst ZDE). Sofistikovanější verze se pak objevila v roce 1977, kdy se v Hvězdných válkách poprvé vydal Luke Skywalker hledat svého robota R2-D2.

Futuristické verze se staly také součástí ponurého světa režiséra Ridleyho Scotta, který děj filmu Blade Runner zasadil do Los Angeles v roce 2019 (moc času tedy nezbývá) a v létajícím taxíku se vznášel i Bruce Willis ve filmu Pátý element (New York 2214).

Fotogalerie

I přesto, že se pokusům vyrobit antigravitační vozítko vážně věnovali inženýři po celém světě, gravitaci se jim efektivním způsobem porazit nepodařilo. Automobilový průmysl se tedy vydal jiným směrem. Místo vozidel, která nepotřebují silnice, se objevují vozidla, která nepotřebují řidiče.

Nejdále v tomto výzkumu zašla firma Google, jehož bezpilotní vozidla dokážou ujet statisíce kilometrů bez zásahu člověka a poradí si i s automobilovou džunglí současného San Franciska (více v článku V americkém státě Nevada povolí vozidla bez řidičů).

Volvo oproti tomu vyvíjí a úspěšně vyzkoušelo technologii automobilového vlaku, který se uplatní hlavně na dálnicích a který vám umožní dojet třeba až na chorvatské pobřeží, aniž byste museli alespoň jednou šlápnout na pedál, nebo otočit volantem. V příhodném okamžiku pak bude stačit se od vlaku odpojit a odpočatý dojet až ke svému hotelu (více v článku Autovlak, kde můžete za volantem číst noviny, už vyjel).

Vzpomínky na vize umělců z minulého století nedávno obnovil francouzský fotograf a designér Renaud Marion. V jeho sérii Air Drive odolává gravitaci šest různých modelů, které můžete na silnicích vidět i v dnešní době.

Chevrolet El Camino ze série Air Drive

"Když jsem byl malý, často jsem si představoval, že právě takto budou vypadat automobily v roce 2000," řekl exkluzivně pro iDNES.cz autor fotografií. "Velkou roli hrály také filmy s tématikou science fiction jako Návrat do budoucnosti nebo Blade Runner a také francouzský malíř Jean Giraud používající pseudonym Moebius."

Renaud Marion se při tvorbě zakoukal hlavně do starých aut. "Zkoušel jsem spousty vozů, které jsem vyfotografoval přímo na ulici. A stará auta nakonec vypadala po úpravách nejlíp," popisuje. Zkoušel připravit o kola i některé současné modely, ale "u moderních aut tyto úpravy nekončily dobře. Pořád vypadala jako nějaký podvod, nebyla přirozená."

Ze série Air Drive, ve které připravil auta virtuálně o kola, má nejraději červený Chevrolet Pick-up. Z reálných aut má nejraději legendární Mercedes 300 SL s racčími křídly. "Potkal jsem jednoho fanatika a od té doby čím dál víc odhaluji krásu tohoto modelu," uzavírá Renaud Marion.

Autor:

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Nouzové tlačítko oslaví rok, většinou ale vysílá jen falešné poplachy

Ilustrační snímek

Letos 1. dubna uplyne přesně rok od chvíle, kdy začal být povinný systém pro přivolání pomoci v nouzi z automobilů,...

Další z rubriky

Na lince, která nikdy nezastaví: montovala jsem auta, chce to grif

Automobilka Hyundai: redaktorka auto.idnes.cz Martina Procházková si na dveřní...

Branami jako na velký hudební festival projde každý den do nošovické automobilky Hyundai 3325 zaměstnanců. A každou...

Pařížský butik na kolech: pocta kubismu a kamera hledající díry

DS7 Crossback

Francouzská značka DS představila mondénní SUV. Levné není, za cenu kolem milionu ovšem dá porci špičkové techniky i...

Škola smyku pro seniory má úspěch. Je zdarma, patronem je Monsieur Dakar

Všichni účastníci, kteří kurzem prošli v roce 2018, by jej doporučili dalšímu...

Projekt Jedu s dobou zaměřený na řidiče starší 65 let proškolil loni v učebnách i na polygonech na 3 300 seniorů. Ti se...

Najdete na iDNES.cz