„Jde o projekt Technologické agentury ČR (TAČR), na němž výzkumníci spolupracují s firmou SOR Libchavy, která vyrábí autobusy pro městskou, meziměstskou a turistickou dopravu, trolejbusy a nově také bateriové elektrobusy,“ řekla Šárka Stará, mluvčí Západočeské univerzity, pod níž výzkumné centrum fakulty strojní spadá.
Regionální technologický institut (RTI) zajišťuje pro SOR výpočty, ale především statické a únavové zkoušky materiálů, spojů a konstrukčních uzlů karoserií. „V rámci projektu Výzkum a vývoj kloubového elektrobusu, podpořeného Technologickou agenturou ČR z programu TREND, řešíme také bezpečnost pasažérů při převrácení autobusů,“ popsal vedoucí zkušebny Miloslav Kepka.
„Převrácení podle něj patří mezi nejčastější a také nejtragičtější nehody autobusů. Pro zvýšení bezpečnosti pasažérů je proto nastavena maximální povolená deformace karoserie tak, aby i při nehodě zůstal v interiéru vozidla prostor pro přežití. To lze prokázat také počítačovou simulací bez nutnosti ničit reálné vozy. Simulace ale vyžaduje znalost mechanických vlastností všech použitých materiálů a deformační křivky spojů až do oblasti plastických deformací,“ vysvětlil Kepka. Těmto výpočtům se věnuje další účastník projektu – firma Vision Consulting Automotive, čtvrtým účastníkem je firma RAIL ELECTRONICS CZ.
Patrové autobusy by se měly zakázat, říkají odborníci na bezpečnost |
Při testech v RTI byly rozměrné konstrukční části karoserií deformovány předepsanou rychlostí v přesném směru. Už loni se odehrála deformační zkouška části střechy, letos následoval deformační test zaskleného čela. Zkouškám předcházela řada testů použitých materiálů a jejich spojů v mechanické zkušebně. „Autobusy SOR jsou z hlediska cestujících bezpečné a pasivní bezpečnost jejich karoserií se nyní bude opírat také o data pořízená v naší zkušebně,“ uvedl Kepka.
Zkušebna provozní pevnosti a únavové životnosti, jedna z devíti laboratoří RTI, se specializuje na testy svařovaných konstrukcí. Disponuje univerzálním elektrohydraulickým zatěžovacím systémem pro statické a únavové zkoušky konstrukčních dílů a materiálových vzorků. Testovací zařízení umožňuje vícekanálové statické a únavové zatěžování včetně měření deformací, posuvů či zrychlení. Laboratoř se specializuje na zkoušky svařovaných konstrukcí.
Zabývá se též zvyšováním únavové životnosti svarů, včetně zkoušek za zvýšených teplot. Únavové zkoušky tenkostěnných svařovaných profilů provádí jak na karoseriích autobusů a trolejbusů, tak kolejových vozidel.
Jejími hlavními průmyslovými partnery jsou SOR Libchavy, výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation, výrobce zemědělské techniky BEDNAR FMT a traktorových návěsů a nosičů kontejnerů CHARVÁT CTS.