náhledy
Tento suchozemský katamaran neuvízne v zácpě a odveze stovky lidí. Pojmenovali ho Transit Elevated Bus, zkráceně TEB-1. Už má za sebou první testovací jízdu.
Autor: AP
Nápad na prostředek hromadné dopravy, který zácpu nadjede, představili letos na jaře na veletrhu moderních technologií v Pekingu. Už existuje funkční prototyp, který už má za sebou první testovací jízdu. Měřila 300 metrů a na trase bylo jen málo oblouků a řídký provoz. Jízda měla ověřit především funkčnost brzd, spotřebu energie a aerodynamiku.
Autor: AP
Do kabiny se vejde 300 cestujících, ale počítá se s tím, že se může spojit více kabin za sebe, takže vytvoří jakýsi vlak. To by pak najednou odjelo až 1200 lidí.
Autor: Reuters
Nadzemní autobus používá k pohonu elektromotory. Maximální rychlost je 60 km/h. TEB má šestnáct klasických kol a navádějí ho ještě kolečka jedoucí po kolejích.
Autor: Reuters
Bus je dlouhý 22 metrů, široký 7,8 a vysoký necelých pět metrů, projede tedy pod běžným mostem. Vejdou se pod něj auta do výšky 2,2 metru, dodávky a klasické autobusy se tedy pod ním neprotáhnou. Na pontonech má TEB semafory, které pravděpodobně poslouží k zastavení provozu v případě nutnosti.
Autor: Reuters
První testovací metry najel TEB ve městě Čchin-chuang-tao, ale tvůrci už registrují zájem u dalších čínských měst. A už se prý ozvali třeba i z Brazílie nebo Indonésie.
Autor: AP
TEB má pomoci městům přeplněným automobily. Zároveň je levnější než metro nebo vlaky jezdící na visutých drahách nad úrovní země. Tvůrci spočítali, že náklady na stavbu autobusu a potřebné infrastruktury jsou pětinové v porovnání s klasickým metrem. Kromě vodicích kolejí TEB potřebuje ještě speciální vyvýšená nástupiště.
Autor: AP
Originální prostředek hromadné dopravy míří do reálného provozu, první testy dopadly dobře.
Autor: Profimedia.cz
První návrh autobusu, který nahradí metro, pochází z roku 2010.
Autor: Profimedia.cz
První testovací jízda se uskutečnila začátkem srpna.
Autor: Profimedia.cz