Koronavirus zvýšil poptávku po ojetinách. Bazary se chystají na žně

  9:55aktualizováno  10:47
V Evropě dramaticky roste poptávka po starších ojetinách. Levnými auty stále více lidí nahrazuje hromadnou dopravu, aby se vyhnuli nebezpečí nákazy koronavirem.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Drahoslav RamíkČTK

„Skupina AURES Holdings letos i přes dvě vlny pandemie koronaviru prodá ve své síti AAA AUTO až 70 000 vozů, což bude pátý nejlepší výsledek v osmadvacetileté historii společnosti,“ uvádí mluvčí společnosti Michal Häckl. Podle analýz firmy se trh ojetin v České republice v důsledku pandemie zmenšil o 100 000 vozů. „V důsledku nedostatku aut na trhu se ceny zvýšily o desetinu a pokračující růst skupina očekává i v následujícím roce. Druhá vlna pandemie koronaviru potvrdila rozvoj on-line prodeje ojetin, který nyní bude jedním z hlavních směrů rozvoje skupiny,“ dodává Michal Häckl.

„Bohužel nastala situace, které se celý sektor automotive na podzim obával. Naše pobočky byly kvůli pandemii koronaviru již po druhé v letošním roce na řadu týdnů uzavřeny pro zákazníky. Naštěstí se nám tentokrát dařilo prodávat on-line o polovinu vyšší objem vozů, než na jaře, ale stále jsme se nedostali přes polovinu běžných prodejů,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě AAA AUTO.

Firma se aktuálně připravuje na čtvrteční otevření svých poboček po nařízené koronavirové odstávce.

„Okamžitě jsme zahájili práce na přípravě poboček pro čtvrteční otevření. Ve všech 22 tuzemských autocentrech budeme na zákazníky připraveni podle vládou požadovaných opatření. Věřím, že do konce roku díky možnosti prodávat nejen online, ale i v kamenných provozovnách alespoň trochu vylepšíme letošní prodejní výsledek. Budeme zároveň doufat, že koronavirus neomezí podnikání i v dalším kalendářním roce,“ uvedla Karolína Topolová. 

V Česku se podle Michala Häckla ojetiny nejčastěji nabízí se 147 tisíci km, což je také mírné snížení a v Polsku se tato hodnota stabilně drží okolo 180 tisíc najetých kilometrů.

„Za povšimnutí nepochybně stojí vývoj nejčastějších cen, za které jsou ojeté vozy nabízeny. V Česku se ceny od roku 2016 neustále zvyšují. Dá se říci, že v posledních letech rostou cca o 10 tisíc korun ročně,“ doplnil Petr Vaněček. „Tento cenový růst je způsoben řadou faktorů, a to zejména v sektoru nových vozů. Malé SUV typu Škoda Karoq stálo před pár lety 400 000 korun, dnes se nedostane pod 600 000.“

Mezi důvody stojící za zvyšováním cen podle Vaněčka patří výpadky v dodávkách dílů i vozů, uzavřené prodejny, tlak na elektrifikaci, pokuty automobilkám za emise, růst cen pronájmů vozů i zdražování leasingů. „Mobilita v poslední době celkově výrazně zdražila. V době zhoršující se ekonomické situace, rostoucích cen a zároveň nedostatku nových aut stoupá význam sektoru ojetých vozů,“ dodal Vaněček.

Stará šunka místo MHD

Pro nový fenomén způsobený vynucenými změnami chování kvůli epidemii koronaviru vznikl nový termín: pandemic motors. „Evropané kupují stará auta, aby se vyhnuli veřejné dopravě, píše Reuters.

Zpravodajská agentura si u výzkumníků trhu z IHS Markit objednala analýzu, která zjistila, že prodej levných ojetých vozů prudce stoupá po celé Evropě. Potvrzuje to i provozovatel celoevropského online vyhledávače ojetin AutoScout24.

Lidé kupují staré „šunky“, aby se vyhnuli hromadné dopravě, zároveň ovšem v nejisté době s výhledem na ekonomické problémy nechtějí utrácet za nové auto.

„Veřejná doprava je zde úžasná, ale s covidem a vším tím je lepší se tomu vyhnout,“ řekl pro Reuters Robert Perez, který se nedávno přistěhoval do španělského hlavního města Madridu z Argentiny.

Při hledání práce si 33letý automobilový inženýr koupil za dva tisíce eur – tedy něco přes padesát tisíc korun – červený Seat Toledo z roku 2001. Pořídil ho u španělského obchodníka s ojetinami OcasionPlus, který od uzavření trhu kvůli rostoucí poptávce otevřel čtyři nová obchodní zastoupení.

Podle Reuters došlo k výraznému nárůstu registrací starších automobilů v celé Evropě, stejně jako k prudkému nárůstu internetového vyhledávání takových vozidel.

„Nárůst zájmu o ojetá auta není ani dobrou zprávou pro sítě hromadné dopravy, ani pro životní prostředí, protože se zdá, že špinavá stará auta jsou více žádaná než nová elektrická vozidla,“ komentuje Reuters.

Z dlouhodobějšího hlediska se však očekává, že přechod od veřejné dopravy k individuální mobilitě v době pandemie pomůže výrobcům automobilů.

Ti aktuálně čelí masivnímu poklesu poptávky. Během prvních 10 měsíců roku 2020 spadly prodeje nových vozidel v celé Evropě o 27 %.

Prodeje ojetin rostou všude

Tento trend se dá vysledovat napříč Evropou. Ameen Sultani, ředitel firmy Nawaie Motoring ze západního Londýna uvádí, že ceny automobilů, většinou starších více než deset let, vyskočily o 25 %, protože kupující, kteří jezdili vlaky a autobusy, hledali dostupné alternativy.

„Cokoli do 3 000 liber se prodalo velmi rychle a je velmi těžké ho v našem inventáři nahradit, protože všichni hledají stejná vozidla,“ líčí na přeplněném pozemku společnosti na předměstí Hayes.

„Většina z nich si je koupila, protože se chtěla vyhnout hromadné dopravě,“ potvrzuje.

A dává mu za pravdu i analytická společnost IHS Markit, která zkoumala údaje o registracích automobilů ve Francii, Německu, Itálii, Španělsku, Švýcarsku a Velké Británii. Také ta ukazuje, že dochází k významnému posunu směrem ke starším ojetým vozidlům.

Například ve Francii registrace ojetých vozidel vzrostly ve třetím čtvrtletí téměř o 16 %, zatímco prodej nových vozidel poklesl o více než 5 %.

Rovněž se ukázalo, že v roce 2020 tvořily vozidla starší 15 let vyšší podíl registrací ojetých vozidel než v roce 2019.

Ve Španělsku došlo k ještě většímu skoku, kdy registrace ojetých vozidel vzrostla podle analýzy IHS o téměř 25 %

Portál prodeje vozidel Sumauto, který je součástí španělské mediální společnosti Vocento SA, uvádí, že prodej automobilů starších 20 let ve Španělsku od června do října vyskočil o 25 %

Stejný trend sleduje také online trh s automobily AutoScout24, který funguje v Rakousku, Belgii, Německu, Itálii a Nizozemsku. Internetové vyhledávání starších automobilů se od léta zintenzivnilo. V červenci až září vzrostlo online vyhledávání vozidel starších 20 let ve Francii o 80%, v Nizozemsku o 77% a v Belgii o 59%.

Výkonný ředitel AutoScout24 Edgar Berger uvedl, že zatímco individuální mobilita se pro spotřebitele na těchto trzích stala důležitější kvůli pandemii, kvůli ekonomické nejistotě byli také opatrnější.

Podle prodejce ojetých vozidel OcasionPlus se ale kupující stále vyhýbají ojetým elektrickým vozidlům. Z 2 800 vozidel, která má v současné době v prodeji, je pouze šest elektrických.

„Kromě možného zpomalení ambiciózních evropských cílů v oblasti snižování emisí uhlíku existují i ​​další dlouhodobé důsledky setrvávání starých automobilů v provozu,“ komentuje Reuters. „Starší vozidla s menším počtem bezpečnostních prvků mohou způsobit více nehod a vést ke zdražení pojistného.“

Politický aktivista Greenpeace Sam Chetan-Welsh uvedl, že odklon od veřejné dopravy představuje větší problém pro životní prostředí, než starší automobily na silnici. „Vlády musí udělat vše, co je v jejich silách, aby omezily provoz na silnici,“ uvedl Chetan-Welsh. „To zahrnuje i důvěru lidí, že se mohlou bezpečně vrátit do veřejné dopravy.“

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...