Za cigaretu za volantem hrozí v zahraničí mnohatisícové pokuty

aktualizováno 
Náruživí kuřáci, kteří jsou zvyklí zapálit si za volantem, by měli při cestě na dovolenou zbystřit. Za kouření v autě při přepravě dětí nebo těhotných žen jim hrozí mnohatisícové pokuty. Ve Skotsku pokutují takové provinění tisícovkou liber, v Itálii se pokuta vyšplhá na 650 eur.
V autě, kde někdo kouří, je vzduch mnohonásobně horší než v zakouřeném baru. Ilustrační foto

V autě, kde někdo kouří, je vzduch mnohonásobně horší než v zakouřeném baru. Ilustrační foto | foto: AP

Zapálíte si za volantem? Tak zpozorněte: váš zlozvyk je stejně nebezpečný jako psaní esemesek. Nejde jen o manipulaci s cigaretou a ztrátu potřebné pozornosti, ale především o nedýchatelný vzduch v autě, který extrémně ohrožuje řidiče i pasažéry vozu. Negativní účinek vykouřené cigarety přetrvává až 12 hodin. Řada států proto kouření při převážení dětí přísně pokutuje.

„Itálie zakazuje kouření nejen při přepravě dětí, ale i těhotných žen. V Anglii a Walesu nesmí kouřit řidič ani nikdo z cestujících při přepravě osoby mladší 18 let. Kouření je zakázáno dokonce ve stojícím vozidle s otevřenými dveřmi. Podobně je tomu ve Skotsku a v Irsku. Na Kypru je zakázáno kouřit při přepravě dětí do 16 let, ve Francii do věku 12 let,“ upozornil Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti s tím, že na Maltě si řidiči a spolujezdci při převozu dětí mladších šestnácti let nesmí vykouřit ani elektronickou cigaretu.

Sankce za porušení protikuřáckých pravidel jsou nepříjemně vysoké: ve Skotsku se pokutuje částkou 1000 liber (skoro 30 000 Kč), v Itálii za porušení pravidel vytáhnete z peněženky až 650 eur (17 tisíc). Irští policisté si za porušení zákona vezmou 100 eur (2 600 Kč), na Kypru 85 eur, ve Francii 68 eur a na Maltě vytáhnete z kapsy 50 eur.

Je dobré si zákaz kouření v autě s dětmi či mladistvými ověřit i v případě cesty mimo Evropskou unii. Platí totiž v řadě států v rámci USA, stejně tak pro Austrálii, Kanadu, JAR, Katar, Bahrajn či Spojené arabské emiráty.

Pojízdná plynová komora

Auto, ve kterém se kouří, vytvoří doslova plynovou komoru a dýchat v něm je mnohonásobně horší než v běžně zakouřeném baru. Koncentrace škodlivin ve stojícím autě je 11x vyšší než v baru. V jedoucím autě je množství škodlivin asi 7x vyšší. A příliš nepomůže ani stažené okénko - i tak bude koncentrace škodlivin ve vzduchu o dvě třetiny horší než v zakouřené restauraci.

Kam to típnout?

Nedopalek vyhozený z okna auta se prodraží i u nás. Za nedbalé vyhození dokouřené cigarety hrozí až 30tisícová pokuta.

Podle Světové zdravotnické organizace obsahuje cigaretový kouř více než 4 000 sloučenin, ve více než 50 případech jde o prokázané karcinogeny. Velkým nebezpečím je pro náruživé autokuřáky oxid uhelnatý. „Pevně se váže na červené krevní barvivo hemoglobin, a to zhruba 230x silněji než kyslík. Postižené červené krvinky ztrácejí schopnost dopravovat po těle kyslík. Nekuřáci mají ve svém těle hladinu karboxyhemoglobinu ve výši cca 0,5-1,5 procenta. V případě chronických kuřáků to je však 5-10 procent, u nejnáruživějších z nich to může být až 15 procent,“ varuje Roman Budský. U hladiny nad 5 procent už přitom dochází k bolestem hlavy, nevolnosti či závratím.

V zakouřeném autě trpí i spolucestující. Pasivním kuřákům dráždí cigaretový kouř oči a hrdlo, způsobuje bolesti hlavy a kašel, únavu, závratě a nevolnost. Astmatikům může pasivní kouření v autě vyvolat záchvat. Pokud jsou pasivní kuřáci vystaveni cigaretovému kouři v autě dlouhodoběji, častěji jim hrozí rakovina plic i chronické obstrukční nemoci plic. U kardiovaskulárních chorob jsou na tom pasivní kuřáci podobně jako lehčí aktivní kuřáci.

Extrémně citlivé na cigaretový kouř jsou malé děti - ve zvýšené míře se u nich projevuje syndrom náhlého úmrtí dítěte, často trpí na zánět středního ucha, astma a další nemoci dýchacích cest. „U dětí, které jsou při přepravě pravidelně vystavovány cigaretovému kouři, hrozí ve srovnání s jejich vrstevníky přepravovanými bez doprovodu kuřáka až 6x vyšší pravděpodobnost, že se samy v budoucnu stanou aktivními kuřáky,“ dodal Budský.

Nebezpečné akrobatické kousky

Kouření za volantem může být nebezpečnější než používání mobilu. I samotná manipulace s cigaretou totiž zvyšuje rozptylování řidiče a tedy i riziko nehody, tvrdí představitelé australského tabákového průmyslu. Už jen nahmatání krabičky, vytažení cigarety a škrtnutí zapalovače krade pozornost řidiče a odvádí oči od sledování situace na silnici. Kouření a ovládání volantu jednou rukou se může vymstít v nečekaných situacích, kdy je potřeba rychlé reakce. Nehledě na rizikovou chvilku, kdy řidiči vlétne do oka nebo na kalhoty rozžhavený popel z vlastní cigarety.

„Kuřácký rituál za volantem je spojený s šestinásobným nárůstem rizika havárie oproti řidiči bez kuřáckých choutek. Pravidelní kuřáci navíc čelí dvojnásobnému riziku úmrtí na následky komplikací při léčení zranění utrpěných při případné nehodě,“ uzavřel Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Macík vyměnil Frantu za Karla. Iveco s čumákem bude liazka jistit ze zálohy

Martin Macík mladší. představuje svůj nový dakarský speciál

Martin Macík, mladý sympaťák za volantem závodního dakarského speciálu, testuje svůj nový stroj. Liazku jménem Franta...

Dálniční poplatky v Evropě: Německo zdarma, draho je v zemích s mýtem

Mýtnice na novém dálničním mostě u Svinesundu

Dálniční poplatky v zahraničí se oproti loňsku příliš nezměnily. Ve většině okolních zemí zůstaly ceny stejné, mírně...

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Najdete na iDNES.cz