Auto si vybíráme podle svého obličeje, tvrdí studie

aktualizováno 
Svůj k svému. Známé pořekadlo podle všeho platí i na majitele aut a jejich miláčky v garážích. Podle vědecké studie Vídeňské univerzity totiž při výběru našeho auta rozhoduje jednoduchý fakt. Čím více se auto podobá nám samým, tím lépe.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: koláž iDNES.cz

Představte si, že byste si mohli vybrat auto čistě podle toho, jaké byste si přáli. Ne podle peněz, zavazadlového prostoru nebo minimální spotřeby. Jak by asi vypadalo?

Podle vědců Vídeňské univerzity by s velkou pravděpodobností přední část vámi vysněného miláčka vypadala podobně jako váš obličej. Alespoň takové jsou výsledky studie, kterou výzkumníci zveřejnili letos v časopise Swiss Journal of Psychology.

Přesně podle přání

Minulý rok jste mohli na internetu narazit na podobnou studii Japonce Sadahika Nakadžimy. Ten pro změnu tvrdí, že podle svých obličejů si vybíráme psy. A právě tento výzkum se stal inspirací i pro vědce z Vídně. "Nápad se zrodil právě při čtení této vědecké práce," říká Stefan Stiegar. "Říkal jsem si, že by se pokus mohl zopakovat, akorát by se psi mohli nahradit auty."

Některá auta díky svým majitelům skutečně připomínají lidské bytosti.

Některá auta díky svým majitelům skutečně připomínají lidské bytosti.

Stiegar společně s kolegou Martinem Vorackem vybrali 30 majitelů aut a vyrobili černobílé fotografie jejich obličejů společně s předními částmi jejich vozidel. Jednou z důležitých podmínek výzkumu bylo, že majitelé aut si museli vozy sami koupit a ne je například dostat jako dar nebo v dědickém řízení.

Výzkumnici poté vytvořili 30 kartiček ke každému vozu a na každou z nich umístili celkem šest různých obličejů, mezi kterými byl i skutečný majitel; 160 dobrovolníků pak mělo očíslovat obličeje podle toho, kdo si myslí, že vůz skutečně vlastní. Dobrovolníkům se pak velice často podařilo označit skutečného majitele.

Výzkumníci test zopakovali ještě jednou, ale tentokrát na karty umístili boční fotku automobilu. V tomto případě se dobrovolníkům nedařilo určit majitele natolik přesně, a výzkumníci tak došli k jednoduchému závěru: vozidlo si vybíráme podle toho, nakolik se jeho přední část podobá našim obličejům.

Živoucí bytosti

To, že předek automobilů vnímáme jako lidský obličej, není pro vědce žádným překvapením. Například antropoložka Sonja Windhagerová ve svém výzkumu dokázala, že pokud se podíváme na auto zepředu, v mysli si představujeme, že na nás zírá tvář. Čelní sklo v nás prý evokuje čelo, světlomety oči, boční zrcátka uši, mřížku chladiče vnímáme podobně jako nos.

Asi nejznámějším doplňkem, který podobný přístup názorně ilustruje, jsou přídavné lišty u světlometů, kterým se u nás říkalo výstižně mračítka. Auto díky nim získalo přísnější vzhled a přidalo mu to na ostrosti. V oblibě tento prvek mají hlavně mladí tuneři.

Škoda 120 se mračí na účastníky tuningového srazu.

Škoda 120 se mračí na účastníky tuningového srazu.

Nebo si můžete vzpomenout na populární animovanou komedii Auta z roku 2006, kde podobné charakteristiky skvěle využili animátoři studia Pixar.

Ať už jste blázni do aut, nebo ne a na tváře automobilů nevěříte, neznamená to, že ve vaší mysli se podobné přirovnání skutečně neodehrává. Autům dokonce dokážeme přiřazovat určité charakterové vlastnosti. Podle Sonji Windhagerové prý například vnímáme VW brouk jako veselé auto, Honda Civic se naopak tváří neuroticky a například BMW 6 se prý pyšní dominantním a zlým vzhledem.

Otázkou tedy zůstává, pokud mají vědci pravdu, proč například na fanouškovských srazech nenarazíte na stejně vypadající lidi. Poznáte třeba na první pohled majitele Mercedesu SL nebo Ferrari California?

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Nová Škoda Octavia v plné parádě. Prototypy trénují v Česku

Škoda Octavia

Do odhalení nové Škody Octavie zbývají měsíce. Premiéra se podle posledních informací ze zákulisí stihne ještě letos....

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat. Dojezd novějších...

Prodeje dodávek se zvyšují, ale ne kvůli ekonomickému růstu

Toyota Proace City

Zatímco registrace nových osobních aut letos citelně klesají, těch lehkých užitkových naopak rostou. Říká to něco o...

První kilometry se Škodou Kamiq. Ve všech verzích je to pohodář

Škoda Kamiq

Začátkem září se první zákazníci dočkají nových malých SUV Škoda Kamiq. My už jsme usedli za volant tohoto modelu,...

Němci mění pravidla silničního provozu. Pomohou cyklistům a zvýší pokuty

Policejní auto před centrálním nádražím ve Frankfurtu nad Mohanem (2. srpna...

Německý ministr dopravy Andreas Scheuer nechal přepracovat pravidla silničního provozu. Všichni, kdo se jej účastní,...

Další z rubriky

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla. Mluvčí VW však...

Chytré jako smartphone: díly motoru se budou hlídat a předpoví budoucnost

Chytrý píst Mahle

Vývojáři spalovacích motorů se kromě simulací při své práci spoléhají také na sbírání velkého množství dat. Komponenty...

Na Teplicku vyvíjí nová autoskla, snižuje se hmotnost, přidávají funkce

Linka je schopna vyrobit až 2,5 milionu kusů bočních autoskel ročně. Na snímku...

Firma AGC Automotive Czech v Chudeřicích na Teplicku vyvíjí nová skla do automobilů. Splnit musí požadavek na...

Najdete na iDNES.cz