Neděle 11. dubna 2021, svátek má Izabela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 11. dubna 2021 Izabela

Autem roku je Yaris, Toyota ho bude od letoška vyrábět v Česku

  12:25aktualizováno  15:54
Vyhlášení vítěze prestižní ankety o evropské auto roku 2021 proběhlo v přímém přenosu z Ženevy. Z finálové sedmičky byly dva elektromobily a dvě auta vyráběná v Česku, kromě Škody Octavie také vítězná Toyota Yaris. Prvním evropským autem byl roku 1964 vůz dnes už neexistující značky Rover, nejvíc titulů má v Evropě spíš živořící Fiat.

Vítězem je s 266 body čtvrtá generace Toyoty Yaris, jejíž výroba se chystá také do Kolína, středočeská fabrika svou kapacitou doplní francouzskou továrnu ve Valenciennes v následujících měsících (čtěte zde). Pro Yaris, který byl letos v lednu nejprodávanějším autem Evropy, je to zopakování úspěchu starého dvacet let – první generace modelu se pyšnila titulem auta roku v roce 2000. Podle vyjádření prezidenta poroty Franka Janssena při vyhlašování výsledku mohla rozhodnutí pozitivně ovlivnit extrémní verze modelu GR Yaris, která je zcela výjimečným vozem v celosvětovém kontextu (jeho test čtěte zde).

Yaris míří do Kolína a úplně změnil charakter. Hybrid benzin jen usrkává

Test evropského auta roku

Yaris je pojem mezi malými auty. S hybridem jezdí klidně za čtyři litry. Test čtěte zde

Yaris svým triumfem korunuje úspěšné tažení značky. V lednu nejprodávanější vůz Evropy lehce změnil svou koncepci oproti předchozím generacím. Ke zcela nové technice přidal emocionálnější náboj a atraktivní design. Toyota v případě yarisu také dokázala využít náskoku na poli hybridních aut. Benzinoelektrické provedení už u jeho předchůdce tvořilo většinu prodejů, to je v aktuální situaci, kdy jsou hlavním tématem autoprůmyslu v Evropě, obrovská výhoda (analýzu čtěte zde).

„Je pro nás velkým oceněním, že model Toyota Yaris vyhrál tuto prestižní anketu již podruhé a navazuje tak na úspěch první generace. A že vítězství přichází zrovna v roce, kdy produkce Yarisu začne i v České republice a to včetně jeho hybridní varianty,“ komentuje vítězství Martin Peleška, ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus.

Japonská značka v anketě bodovala celkem třikrát, v roce 2005 se evropským Autem roku stal Prius. „Toyotu Yaris si loni v Česku pořídilo 2 398 zákazníků a stala se tak třetím nejprodávanějším modelem ve třídě malých vozů. Letos v lednu Toyota prodala v Česku již 120 kusů. V rámci Evropy se stal Yaris v lednu vůbec nejprodávanějším modelem na trhu s 18 tisíci prodanými kusy,“ upřesňuje mluvčí značky na českém trhu Jitka Jechová.

Kromě dua z českých továren v podobě Toyoty Yaris a Škody Octavie byl dalším finalistou ankety offroad Land Rover Defender, který se vyrábí na Slovensku. Ve finále nechyběly elektromobily: nový Fiat 500 a Volkswagen ID.3.

Konečné pořadí COTY 2021:

  1. Toyota Yaris, 266 bodů
  2. Fiat 500, 240 bodů
  3. Cupra Formentor, 239 bodů
  4. Volkswagen ID.3, 224 bodů
  5. Škoda Octavia, 199 bodů
  6. Land Rover Defender, 164 bodů
  7. Citroen C4, 143 bodů

V hlasování čtenářů iDNES.cz, které proběhlo v lednu letošního roku, vyhrála s přehledem právě Octavia (kompletní výsledky hlasování čtenářů zde). 

Vyhlášení na prázdném výstavišti

Slavnostní vyhlášení vítěze odborné ankety o evropský Vůz roku 2021 (Car of the Year, COTY) proběhlo stejně jako loni v jednom z pavilónů ženevského Palexpa a mělo podobu online přenosu. Prezident jury COTY Frank Janssen oznámil vítěze ankety v předvečer dne, kdy se měl otevřít letošní opět neuskutečněný autosalon v Ženevě. Na výstavišti Palexpo se letos vyhlášení evropského auta roku odehrálo už po desáté.

Odborná anketa volící Vůz roku běží bez přerušení od roku 1963 a je zcela nezávislá. Organizaci tradičně zajišťují tyto časopisy: Auto (Itálie), Autocar (Velká Británie), Autopista (Španělsko), Autovisie (Holandsko), L’Automobile (Francie) a Vi Bilagare (Švédsko). Německý Stern se svojí podporou od letošního ročníku skončil a nahradily jej Automobil Revue (Švýcarsko), Autotrends (Belgie) a Firmenauto (Německo). 

Porota v současnosti sestává z 59 členů z 22 zemí zejména západní a střední Evropy. Česká republika má v COTY jednoho zástupce od roku 1993, vždy šéfredaktora magazínu Automobil. Do roku 2000 jím byl Milan Jozíf, do roku 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 za Českou republiku volí Jiří Duchoň, který dal společně s porotci z Rakouska a Švédska na první místo Octavii.

Počet porotců z každé země je stanoven na základě velikosti automobilového trhu dané země. Po šesti zástupcích tak mají Itálie, Francie, Británie, Německo a Španělsko, ostatní státy jsou zastoupeny méně členy. Frank Janssen, který je stejně starý jako celá anketa COTY při vyhlašování výsledků vysvětlil, že každý z porotců má ve finálovém hlasování k dispozici 25 bodů, které musí rozdělit mezi nejméně pět ze sedmi finalistů a žádnému z nich nesmí udělit víc než deset bodů. „Hlasování je veřejné a každý z porotců musí svoji volbu odůvodnit,“ dodal.

Do ankety mohou být nominovány jen takové vozy, které jsou uvedeny na trh během 12 měsíců před hlasováním, musí být dostupné nejméně v pěti evropských zemích a jejich předpokládaný prodej by měl dosahovat aspoň 5 000 kusů ročně. Tyto automobily jsou pak hodnoceny na základě řady kritérii, mezi něž patří design, komfort, bezpečnost, hospodárnost, ovladatelnost, výkon, funkčnost, šetrnost vůči životnímu prostředí či cena. Porotu může nominovaná automobilová novinka oslovit také svým inovativním technickým řešením či příznivým poměrem ceny k užitné hodnotě.

Nejúspěšnější značkou v historii ankety je Fiat, který má na kontě již devět vítězství. Povedlo se mu vyhrát s modely 124 (1967), 128 (1970), 127 (1972), Uno (1984), Tipo (1989), Punto (1995), Bravo/Brava (1996), Panda (2004) a 500 (2008). Po šesti vítězstvích získaly francouzské značky Renault a Peugeot. Dva modely obdržely titul evropského vozu roku dvakrát – Renault Clio ve své první (1991) a třetí generaci (2006) a Volkswagen Golf třetí (1992) a sedmé generace (2013).

Titul evropského auta roku nejčastěji dobývají malé vozy, vozy nižší střední a střední třídy. V poslední době se daří také populární kategorii SUV. Prvním vítězem ankety se v roce 1964 stal Rover 2000. Řada modelů, která titul vyhrála, si krátce po svém uvedení na trh získala i značnou oblibu u zákazníků a stala se bestsellery. Platí to například pro Ford Escort a jeho nástupce Focus, Fiat Uno a jeho následovníka Punto, Renault Clio, Peugeot 307 či Volkswagen Golf. Raritou je pak vítězství sportovního Porsche 928 v roce 1978.

Ocenění si vysloužily i automobily, které byly nositeli pokrokových řešení, ať už v oblasti designu, či techniky. Mezi ně patří například Renault 16, který byl průkopníkem karoserie typu hatchback a zvítězil v roce 1966, vůz NSU Ro 80 s revolučním Wankelovým rotačním motorem, který obdržel titul o dva roky později, či modely GS (1971), CX (1975) a XM (1990) automobilky Citröen, které nadchly jízdním komfortem díky důmyslnému systému hydropneumatického odpružení.

V prvních desetiletích v anketě triumfovaly převážně vozy italské, francouzské a německé provenience, v posledních 30 letech se na první příčku občas probojuje i některá z japonských značek. Prvním japonským vozem, který ocenění získal, byl v roce 1993 Nissan Micra. V roce 2005 pak u poroty nejvíce uspěla Toyota Prius, první hybrid této japonské značky. Prvním čistě elektrickým modelem, který v anketě zvítězil, se v roce 2011 stal Nissan Leaf.

Nejvýraznější vítězství v historii zaznamenaly Peugeot 405 v roce 1988 a Volkswagen Golf o 25 let později, oba tyto vozy zvítězily s náskokem 212 bodů. Naopak, Volkswagen Polo vyhrál před druhou Toyotou iQ v roce 2010 jen o deset bodů a elektrický Jaguar i-Pace v roce 2019 získal stejně bodů jako druhá Alpine A110, o vítězství Jaguaru pak rozhodlo až detailní bodování porotců. Loňským evropským autem roku byl Peugeot 208 (čtěte zde), který patří stejně jako Yaris do kategorie malých aut.

Mezi finálovou sedmičku se v posledních letech několikrát probojovala se svými modely i značka Škoda. V roce 2007 porotce zaujalo designově atypické malé MPV Roomster, které se umístilo na čtvrté příčce. O dva roky později skončila na šestém místě druhá generace modelu vyšší střední třídy Superb, v roce 2010 se na čtvrtém místě umístilo kompaktní SUV Yeti, v roce 2014 byla na šestém místě třetí generace Octavie a o dva roky později skončila rovněž šestá třetí generace Superbu.

Normální auta ještě nevymřela. DS veze styl, BMW emoce

Citroën C3 Aircross

VIDEO Automobilovému světu zdánlivě vládne masová elektrifikace a přechod na obří SUV. Jaro přináší...

Za 4 roky uvede Seat levný městský elektromobil. Bude stát přes půl milionu

Seat uvede v roce 2025 malý městský elektromobil

Jako mnohé jiné automobilky zbrojí i španělský Seat na ofenzívu na poli elektromobilů. Firma pro ně...

Honba za výkonem nekončí. Nová nejrychlejší auta jsou zase o něco rychlejší

Gordon Murray T.50s Niki Lauda

VIDEO Kdo si může a chce pořídit sportovní auto, má stále z čeho vybírat. Nejnovější nadílka rychlých aut...

Hlasujte pro autonovinku jara. Ve hře jsou pneumatiky a spousta aut

Autosalon iDNES.cz / Autonovinka JARO 2021

Dejte hlas autonovince letošního jara, která vás nejvíce zaujala, a vyhrajte jednu ze třiadvaceti...

Tajemná elektrická kia nastartuje novou éru. Zatím je ve stínu

KIa EV6

První elektromobil, který bude postaven na vyhrazené platformě Kia pro elektromobily (E-GMP) a bude...

Autem roku je Yaris, Toyota ho bude od letoška vyrábět v Česku

Toyota Yaris

VIDEO Vyhlášení vítěze prestižní ankety o evropské auto roku 2021 proběhlo v přímém přenosu z Ženevy. Z...

Malá toyota s rallyovým srdcem. Tříválcový GR Yaris je překvapením roku

Toyota GR Yaris

VIDEO Před pár lety si kdosi v Toyotě řekl, že kromě spolehlivosti a úspornosti by jejich auta měla mít...

  • Nejčtenější

Policie převezme defendery, moderní drsňácké landrovery nabídnou i armádě

K policii nastoupí moderní Land Rovery Defender. Třicet kusů speciálně upravených vozů dodá společnost Dajbych. ...

Půl století s borcem, který stavěl pražské tunely. Dnes ho má vytetovaného

Pavel Brchel a nakladač CAT 950 z roku 1966 si byli nejspíš předurčeni osudem. Jak jinak si vysvětlit, že společně...

Spočítali jsme, kolik stojí kilometr. Auta na elektřinu se stále nevyplatí

Premium Vyplatí se firmě nákup a provoz vozu s alternativním pohonem? Jak vycházejí v analýze nákladů TCO ve srovnání s...

Číňané budou vyrábět obaly baterií elektroaut v Kralupech, žádají o pobídku

Stát možná podpoří čínskou společnost Minth Automotive Technology, která chce v Kralupech nad Vltavou zahájit výrobu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Éra dieselových stíhaček končí. 270 koní benzinového Superbu jede a nežere

Premium Ještě nedávno velkým manažerským korábům vládly diesely. Jenže uměle vyvolaná protinaftová hysterie vyděsila řadu...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...

  • Další z rubriky

O dvě kolečka víc. Šílená šestikolová monstra měla šanci ovládnout F1

Premium Proč by nemohla mít formule šest kol? S touto myšlenkou vyrukoval majitel britského týmu Ken Tyrrel v polovině 70. let....

Draze ušetřené minuty: časová tíseň spouští u řidiče nebezpečné reakce

Premium Čas schází všem a většina lidí se snaží dohnat skluz po cestě autem. Šetření minut za volantem auta je ale smrtelně...

Designér automobilových katedrál Citroënu a Renaultu zemřel kvůli covidu

Na konci března obletěla svět automobilového designu smutná zpráva o smrti jednoho z největších francouzských...

Autofotka týdne: Tříkolový elektrický minináklaďák vyvinuli online

Říká se tomu doprava poslední míle. Dnes ji obstarávají kurýři, v Praze však už v testovacím provozu namísto dodávek...

https://www.emimino.cz/clanky/bepanthen-pecovat-chranit-milovat-pro-spokojenost-tech-nejmensich/
https://www.emimino.cz/clanky/bepanthen-pecovat-chranit-milovat-pro-spokojenost-tech-nejmensich/

Mast Bepanthen Baby je každodenní pomocník pro miminko i pro vás. Díky panthenolu a mandlovému oleji poskytuje trojitou péči – přirozeně...

Lidský penis se zmenšuje, do roku 2045 nebudou spermie, varuje vědkyně

Erektilní dysfunkce, méně spermií, ale i docela očividná změna – menší penisy. To jsou podle uznávané epidemioložky...

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Jak často se nakazí již očkovaní? Důkladná studie dala skvělé výsledky

Americké středisko pro kontrolu nakažlivých nemocí (CDC) ve svém časopise vydalo průběžné výsledky studie, která je...

Miliardový byznys vyschl, technologický obr Kapsch se stahuje z Česka

V dobách největší slávy šlo o firmu s miliardovými obraty, která se nebála pouštět do slovních přestřelek se členy...

Pohřeb prince Philipa se bude konat 17. dubna, Harry dorazí bez Meghan

Buckinghamský palác oznámil, že pohřeb zesnulého prince Philipa se bude konat 17. dubna. Zároveň potvrdil, že princ...