Pro auto do ciziny se vydejte osobně, ale s odborníkem v patách

aktualizováno 
Koupě dovezeného auta je riziková hlavně kvůli možnosti manipulace s kilometry ze strany překupníků. Poměrně dost lidí proto volí jiný postup: v zahraničí si auto sami vyberou a pak se pro ně – nejčastěji do Německa – vydají osobně.
Do zahraničí se pro auto vydejte osobně, překupník vám nepřetočí kilometry. Ilustrační foto

Do zahraničí se pro auto vydejte osobně, překupník vám nepřetočí kilometry. Ilustrační foto | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Zákazníci do Německa vyrážejí většinou v doprovodu jazykově vybaveného experta, který ví, co všechno je nutné zařídit.

„Auta bývala v Německu vždycky lépe servisovaná a dalo se tam lépe vybírat, ale donedávna bývala dražší než v Česku. Teď se situace obrací. Výhodněji tam lze podle našich zkušeností koupit většinu modelů od Fordu, některé modely od VW, například passat či golf a mnoho jiných. Naopak škodovky včetně populární octavie jsou v Německu suverénně dražší než v ČR, srovnatelná auta často i o 20 až 30 procent,“ říká Aleš Zich z firmy AZ Consulting, která se zabývá poradenstvím při nákupu ojetin i jejich individuálním dovozem.

Stojí za tím posilování české měny až o dvě koruny za jedno euro, takže za auto v ceně 15 tisíc eur dáte o 30 tisíc korun méně, což pokryje náklady na cestu. „K ceně ojetiny za hranicemi je totiž třeba připočítat náklady na dovoz do Česka a přihlášení do registru vozidel. To vše vás při dovozu vlastními silami vyjde nejméně na 12 tisíc korun. Při asistovaném nebo zprostředkovaném dovozu zaplatíte 35 až 40 tisíc korun,“ říká Zich.

Jak postupovat

  1. Prověřte předem všechny informace o voze včetně solidnosti prodejce. Nejlepší jsou značkoví dealeři, případně mnoho let fungující zavedené rodinné autobazary.
  2. Auto si předem rezervujte.
  3. Mějte, pokud je to možné, poblíž vyhlédnutého vozu ještě alternativu pro případ, že se u prvního vozu něco nepovede.
  4. V Německu počítejte s nutností vyřídit převozní značky na místním registru vozidel (Zulasungstelle). Stojí od 120 do 240 eur, platí 5 až 14dní. Cena je tak vysoká, protože obsahuje povinné pojištění auta na cestu domů. Jinde jej sjednat nelze.
  5. Registry na úřadech mívají často otevřeno jen dopoledne, do 12 hodin, odpoledne jen někde a někdy. Proto počítejte s tím, že pokud nekoupíte hned ráno první z vytipovaných vozů a pojedete hledat jiný, nejspíš budete muset v Německu přespat nebo přijet jindy.
  6. Vůz musí mít platnou německou technickou kontrolu, jinak vám značky nedají. Pozor, spousta ojetin nabízených v bazarech platnou TK nemá.
  7. Na cestu ze zahraničí nelze sjednat havarijní pojištění, dokud vůz nemá český TP.
  8. V ČR musíte po příjezdu absolvovat proceduru přihlášení vozu do českého registru vozidel = měření emisí, dovozovou TK (u vozů starších 4 let), registraci, která může dle platného zákona trvat úřadu až 30 dní (a někdy skutečně trvá).

Většina lidí jede s odborníkem jeho autem a zpátky se vrací už koupeným vozem, je však možné vyrazit i s půjčeným přívěsným vozíkem určeným pro převoz aut (půjčovné 700 - 1000 Kč/den). Pak také není potřeba vyřizovat převozní značky a pojištění (více v boxu).

Záleží, kde kupujete

I v Německu je třeba být obezřetný. „Skutečný počet najetých kilometrů většinou uvádějí v kvalitních bazarech, nejlépe u dealerství nových vozů nebo ve velkých autohausech provozovaných Němci. Kilometry se stáčejí a další menší či větší podfuky se dělají spíše v menších prodejnách ojetin, které nepřísluší k žádné značce. Na druhou stranu u nich bývají ojetiny o něco levnější,“ říká Aleš Zich s tím, že také u značkových dealerů je třeba všechno důkladně prověřit. „I s nimi mám několik negativních zkušeností.“

I v Německu vám totiž leckdy mohou menší vady zatajit, občas spoléhají na to, že se nebudete chtít vracet domů s prázdnou. „Všechny detaily včetně servisní historie proto zjistěte od prodejce předem. Pokud nemají co skrývat, nedělávají s tím problémy. Abyste nepromarnili čas a peníze, je také lepší vytipovat si pro jistotu poblíž vyhlédnutého vozu nějakého náhradníka,“ radí Zich.

Důležitá je i zdánlivá maličkost – jak auto zaplatit. Podle zákona totiž není možné platit v hotovosti více než 10 tisíc eur a mnozí prodejci hotovost neakceptují vůbec. „Předem ale peníze neposílejte. Spíše si zařiďte možnost bleskového převodu z vaší banky přes mobilní telefon, peníze bývají na účtu za několik minut,“ radí Zich.

Jak kupujete ojeté auto?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 8. května 2018. Anketa je uzavřena.

RADĚJI PŘÍMO OD MAJITELE 463
RADĚJI V AUTOBAZARU 76
Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Najdete na iDNES.cz