Auto, nebo kolo? Šlapací elektromobil je obojí

  16:44aktualizováno  16:44
Má čtyři kola a elektromotor, ale šlape se na něm. Vozítko PodRide se pohybuje někde mezi autem a kolem. Vynalezl jej Švéd Mikael Kjellman a do světa by jej rád vypustil na konci roku. Šetří přírodu, potrénuje svaly, lehce zaparkuje a nemělo by stát více než osmdesát tisíc.

Mikaela Kjellmana trápily emise a ucpaná města, a tak přišel s neotřelým nápadem vyrobit napůl auto a napůl kolo. Z každého si vzal to dobré a vymyslel PodRide. Je to jednomístné vozítko se čtyřmi koly, elektromotorem, pedály i blinkry. Je malé, ale stabilní.

Fotogalerie

Dvaačtyřicetiletý inženýr má zatím jen prototyp, ve kterém se přes rok dopravuje do práce. Ekologické vozítko používá Kjellman téměř po celý rok, tedy do doby než na silnice a cyklostezky napadne více než deset centimetrů sněhu. Před silnými švédskými zimami a špatným počasím jej při těchto cestách chrání plátěný plášť a čelní sklo.

„Topení zabudované do elektrokola je nastavené tak, aby se v případě potřeby sepnulo hodinu před tím, než Kjellman opustí svou kancelář a vydá se na cestu domů,“ napsal list The Washington Post. V garáži mu stojí i auto, to však používá jen na víkendové výlety.

K zákazníkům chce do konce roku

Při svých cestách se Kjellman setkal s úsměvy a vřelými reakcemi, a tak se rozhodl, že se PodRide pokusí vyrábět sériově. Na jaře proto na výrobu sbíral peníze přes platformu IndieGogo. A úspěch ho doslova zaskočil. Během dvou týdnů dosáhl cíle 30 tisíc dolarů. Video, které sdílel YouTube, shlédly tři miliony lidí.

V současné době Kjellman se svým týmem zjednodušuje jednotlivé části a vybírá komponenty, jako jsou převodovka, brzdy, či motor. Podle posledních informací by měla být první vozítka v prodeji na konci roku 2017. Cenu si však vynálezce zatím netroufá odhadovat.

Unikátní vozítko PodRide
Unikátní vozítko PodRide
Unikátní vozítko PodRide

Unikátní vozítko PodRide by se k zákazníkům mohlo dostat do konce roku 2017.

„Snažíme se ji co nejrychleji spočítat, ale dosud to nevíme. Čeká nás ještě mnoho výrobních rozhodnutí a některá zjednodušení prototypu, tohle všechno cenu ovlivní,“ píše se na stránkách vozítka PodRide. Podle původních informací by se cena čtyřkolových vozítek PodRide měla pohybovat mezi dvěma a třemi tisíci eur, tedy od 52 do 79 tisíc korun.

Ruční stěrač, LEDkové světlomety

PodRide může jezdit ve tmě, v dešti i v zimě, protože má i světlomety a malé elektrické topení. Nechybí blinkry a rukou ovládaný stěrač předního skla. V horku se dá přední okno otevřít a větrat pomohou i ventilační průduchy. Místa je tu jen pro jednoho dospělého, zato za plnohodnotným sedadlem. PodRide má i malý zavazadlový prostor nebo místo pro jedno dítě. Tolik k nejdůležitějším přednostem, které si Kjellman půjčil od aut.

Technické info

Údaje se po změnách ve výrobě mohou změnit.

  • Délka: 180 cm
  • Šířka: 75 cm
  • Výška: 145 cm
  • Výška sedáku: 50 cm
  • Hmotnost: 70 kg
  • Kolo: pneumatiky 20 palců
  • Rozvor kol: 88 cm
  • Obvod pneu: 3,5 m
  • Motor: 250 W elektrický
  • Dojezd: 60km
  • Rychlost: 25 km/h (s motorem)
  • Světla: LED světlomety, ukazatele a brzdová světla
  • Emise CO2: PodRide: 7g/km

Vhodný pro osobu o výšce do 1,9 metru a hmotnosti do 120 kg.

Zdroj: MyPodRide.com

Naopak bicykl PodRide připomíná šířkou jen 75 centimetrů, nezabere tak o moc víc místa než člověk na klasickém kole. O pohodlí během jízdy na nerovném povrchu se postará vzduchové odpružení. Zvládne rovný povrch, dlážděné i prašné cesty. Oficiálně, tedy zákonem, je PodRide považován za kolo, může tak i na cyklostezky a do pruhů pro cyklisty. Díky jeho rozměrům je snadné jej zaparkovat i na místě určenému pro kola a samozřejmě k jízdě není třeba řidičák.

Stejně jako kolo se bude PodRide zamykat řetězem k pevnému bodu a navíc bude mít každý kus unikátní sériové číslo, podle kterého je možné jej identifikovat.

Řidič nemusí jen šlapat do pedálů - vystřídá ho výše zmíněný elektromotor na baterii z elektrokola. Dojezd má PodRide 60 kilometrů a může dosáhnout rychlosti až 25 kilometrů v hodině.

K prodeji by měla nejprve být jen čtyřkolová verze, v USA a v Kanadě by se měla prodávat v půlce roku 2018 i verze se třemi koly. Pak se chce Kjellman zaměřit na vývoj dvoumístného modelu.

Vozítko se bude vyrábět na Tchaj-wanu. „Tchaj-wan má velkou základnu výrobců a dodavatelů jízdních kol a výrobou vysoce kvalitních jízdních kol je známý. Navíc má dobrý ekologický systém pro efektivní výrobu,“ zdůvodňuje švédský inženýr výběr továren na svých stránkách.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem...

Seat jde do elektra. V Číně našel partnera a musel vymyslet novou značku

SOL E20X

SOL je nová značka elektroaut, v Číně ji založil Seat se svým partnerem. První sériový seat do...

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Také Honda utíká z Británie. Výroba Civicu se přesune

Nákladní vůz odváží nově vyrobené Hondy Civic z fabriky v britském Swindonu.

Japonská automobilka Honda Motor na mimořádné tiskové konferenci oznámila, že v roce 2021 plánuje uzavřít svou továrnu...

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Najdete na iDNES.cz